Nu har jag bestämmt mig
Jag har bestämmt mig nu. Ja ska nog köpa en Teddydvärgvädur. Men nu till de viktiga! Jag vet typ INGA teddydvärgvädur's uppfödares LÄNKAR. Så snällla! Länka på, ge nummer eller mail! Vore supertacksam!<3

Du har ju iofs redan mailat mig här på KIF, men du vet ju att jag finns och jag har skrivit upp dig;) :D
#1 Ja :D . Finns det mera uppfödare här? :D LÄNKALÄNKALÄNKA :D

http://www.freewebs.com/kaninlankar/lnkar.htm
Här är Hannas kaninlänkar - där finns en del!

Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
finns i rättvik.

Nu var jag redan länkad, men det finns flera länkar till teddyvädurs uppfödare på min hemsida! Kika där:)
#3 hehe jo,fast har vatt en anin seg med att uppdaterar med det finns en del :P
Föder ju själv upp också så: www.freewebs.com/jetaimeskaniner :) har en kull på g om du vill ställa upp dig i kö, visserligen en del som redan står på kö, men det va så länge sen vissa ställde upp sig så vissa kommer nog hoppa av senare… :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#7 en gammal bild på myran såg jag :P typ 4 månader där.

Skulle jag kunna få låna din tråd lite? Eftersom ni ändå länkar här..
Vet någon om det finns nån uppfödare av treddysar i uppsala elleri närheten av Uppsala?
Jag ska börja föda upp, men det tar ju ett tag tills första kullen (2009) :)
Frihetens - www.frihetens.se.nu
Hornshorvans - www.hornshorvanskaniner.se.nu
Granlundas
Åsgrändens
Tussilagons
Färjbackens
Pysselgårdens
Hinner inte länka dom andra tyvärr.
#7 Åhh! :D

// Nathalie
Mera :D:D:D
Men herregud va söta :D. ni får gärna länka till angorauppfödningar. :) Jag har inte riktigt bestämt mig än (A) haha

Jamora kanske? ;D
vad/vem är de ? :)

Jamora är en kaninras, har korsats fram för att få en jamora. Typ angora i miniformat om jag inte minns fel ^^
Gaias kaninuppfödning har bla Jamora. ^^
Jättesöta små fluffbollar. =)
De väger ungefär 1,9-2,4kg.
Är enbart godkänt i japantecknat (gul/svart, svart/vit, blå/vit och brun/vit).
#20: Njae, Jamora påminner mer om fuchs i pälsen. =)
De ska ju ha ca 5-6cm lång päls.
De må påminna lite om angora i kroppsformen, men deras päls växer iaf inte som angorornas. =)
Har sett sådana (Jamoror) i en kaninbok och har alltid undrat Vilken ras? det är, så nu vet jag det ^^ En Jamora ska du ha romana! :D
Länka gärna till Jamora,Teddy och Angora uppfödningar! :D. #21 Tackartackar! :D #22 Hahah xD<3
Har Jamora också lång päls hela tiden? :)
#24: Japp, det har den. =)
#25 Ska man klippa dom också? :)
#26: Eftersom inte pälsen växer konstant, som angora, så ska den inte behöva klippas vad jag vet.
På angora står det att pälslängden ska vara minst 7cm efter en 90-dagars period.
På Jamora står det att pälslängden ska vara 5-6cm.
Den växer alltså inte mer än så. =)
#27 Okej! Så Angora har altså inte längre päls änn teddy? (Hahah, kanske OT men :P )
#28: Har ingen aning om hur lång päls teddyn har så. =P
Tar tillbaka det jag skrev i inlägg #21 om att Jamora är mer som fuchs.
Jag har fått intryck av att Jamorans päls var ungefär som Fuchsens päls.
Men tydligen kallas Jamora för "dvärgangora", så då antar jag att pälsstrukturen påminner om angorans.
Fast pälsen inte växer konstant på Jamoran, som den gör på Angoran.
Man lär sig något nytt varje dag. ^^
Jag är inte sämre än att jag ändrar mig när jag uppenbarligen har fel. =P
På sidan jag länkade till, under "Rasfakta" finns bra fakta om Jamoran. =)
Den är tydligen från början en blandning mellan vit angora, vit hermelin och japaner.
Det är därför jag tycker ansiktet är så liky en av mina gamla hermelin fuchsars. =P
#28 lite längre än en teddy på denna iaf (A) http://project.ioni.st/images/uploads/angora-rabbit.jpg
- Mvh Emma
#30: Ja, låter man den växa så. =P
#30 Hahahahah (A)
#30 men det kan väl inte vara bra för kaninerna? Kan dom inte dö om man inte klipper pälsen på dom?
#33: Jo, om pälsen tovar sig så kan huden stramas åt såpass att kaninen avlider av smärta.
Om jag inte minns fel.
Men denna kanske de borstat för att den inte ska få tovor och få jättelång päls (vad nu meningen med det är)?

#34 Det är väl mening att de ska ha mycket päls när de ställs ut? Och så ska de inte har några tovor och sånt ^^

#21 " Normal vikt: 1,91 - 2,40kg
_Jamora är: en blandning mellan vit Angora, vit Hermelin och Japaner.
_Färg: Är godkänd som japantecknad; gul/svart (harlekin), svart/vit (magpie), blå/vit och brun/vit. I Sverige finns det dock bara gul/svarta Jamoror.
Härstammar ifrån: Tyskland, där godkändes den 1994.
Första Jamororna i Sverige: Första Jamororna importerades till Sverige i maj 2001, av Gudrun Ahlberg och Eva Binger.
Godkänd i Sverige sedan: Rasen blev godkänd i maj 2002. Togs upp i Nordisk kaninstandard i oktober 2002, då fick man även börja ställa ut.
_Pälsen (ullen): Ska vara minst 5 cm lång. Behöver INTE klippas om inte kaninen lider av värmen. Pälsen bör borstas för att hålla tovor borta.
_Egna åsikter: Jag tycker att Jamororna är livliga, men ändå trevliga och gosiga. Skulle nog även passa till hoppning."
Det står i texten att det är en korsning av angora och sånt :)
#30: OMG! xD
#36: Ja, och läser du i inlägg #29 så skriver jag såhär:
_Tar tillbaka det jag skrev i inlägg #21 om att Jamora är mer som fuchs.
Jag har fått intryck av att Jamorans päls var ungefär som Fuchsens päls.
Men tydligen kallas Jamora för "dvärgangora", så då antar jag att pälsstrukturen påminner om angorans.
Fast pälsen inte växer konstant på Jamoran, som den gör på Angoran.
Man lär sig något nytt varje dag. ^^
Jag är inte sämre än att jag ändrar mig när jag uppenbarligen har fel. =P
_Så jag har läst det som stod på hennes sida. =)

#38 För jag hade för mig att det var nåt angora i jamora typ ;D
puttis