Ska jag ta dom? :S
Mammas och pappas kompisar har en dotter som har tröttnat på sina två djur. En kanin och ett marsvin, dom har bur och hela kitet. Dom har frågat om jag vill ta dom, Helt gratis med allting! Dom är helt underbara i personligheterna! Kaninen är en hane blandras mellan hermelin och lejonhuvad tror jag, och marsvinet är nog en coronet.
Kaninen är ca 5 eller 6 år och marsvinet 2 år. Jag Skulle vilja veta andras åsikter. Har redan en annan kanin också som vissa redan vet, Cookie :).
Jag skulle tagit emot det och skaffat en till hankompis till marsvinet. Då är det bäst om du köper en hane på 6-8veckor så risken att de börjar slåss är minimal. Då marsvin är flockdjur och ska vara två och två! Kaninen kan inte ersätta en kompis till ett marsvin.

#1 Dom har provat att ha ihop marsvinet med andra marsvin men det har inte funkat
Tycker iaf. om du har tid osv.. borde du ta dom ;)
#2 är du säker på att de har provat med en som är en unge och inte med en vuxen? för sätter man ihop två vuxna hanar som inte är vana med varandra så kan de slåss väldigt mycket! Det är normalt att de jagar varandra i början och kurrar. och även hackar tänder. sedan när rangording är bestämd är de inga problem men folk som inte kan så mycket om marsvin tror att de inte fungerar med andra bara för att de hackar tänder. Men ja vet inte hur mycket dom kan om marsvin så klart.
Men som uppfödare är de mitt tips? att skaffa en unge på 6-8 veckor.
kaninen är ju ganska gammal jag skulle inte tagit den för jag gillar inte att köpa gammla djur dom kan ju försvinna så fort =/

#4. Ja Jag har haft 6 marsvin i mitt liv för ett tag sedan så jag är medveten om hur det blir när man sätter ihop marsin. Vad dom har berättat så var det inte bara lite småtjaffs (:.
#5 joo kaninen var ju lite gammal men jag får så dåligt samvete om jag bara tar marsvinet :(
#6 okej :/
Men jag tycker att du ska ta båda.
Om jag var du och kände att jag hade tid och råd med två djur till så skulle jag tackat ja :) men ja det måste du ju känna efter själv och så såklart :)
Är det nån särskild anledning till at du tvekar förresten? kanske kan vara lättare att svara på om man vet det kom jag på :)

Ja, Att mina päron inte tycker att jag skulle klara av det.
Men nu har jag pratat med mamma och hon sa att det är helt upp till mej, Hon vet att jag älskar djur och om jag vill skaffa en till kanin och ett marsvin är helt upp till mej bara jag kan sköta dom.
Jag känner starkt för att hämta dom :D:D,
Jag vet inte hur mkt tid det tar att ta hand om dom men jag är rädd att jag får välja mellan djuren och ett annat intresse - Dans.
Men det väljer jag lätt bort i sånna fall. Jag ska prata med hon som har djuren nu. :)

jag fick dumlé när han var runt 5år :) jag ser det som "medelåldern". en kanin med bra omvårdnad kan bli 8-10år eller mer!