Engla var hos veterinären ..
I några dagar har Engla varit lite slö, har trott att det berodde på dräktigheten, parades för 34 dygn sedan.
Det har inte kommit några bebisar och Engla boade inte. I onsdags åt hon inte upp sitt pellets eller gräset hon fått, och inte heller på torsdagen. På tisdagen hade hon ätit lite dåligt. Hon hade knappt druckit heller, skålen och flaskan var i princip helt fulla.
Fick i henne lite vatten igår och maskrosblad, då blev hon märkbart piggare. Kunde inte ringa veterinären, så det första jag gjorde på morgonen idag (på skoltid) var att ringa veterinären så fort det blev telefontid. Fick en tid klockan 12:00, jättebra! Åkte till veterinären istället för att vara på SO:n. Inte uppskattat av läraren tror jag men kaninerna går i första hand för mig.
Hon vägdes (fint hull, kanske lite lite överviktig, beror på att hon inte varit ute så mycket nu sista veckan då hon beräknades få ungar). De kollade igenom henne, såg inga fel på henne. Sedan röntgades hon, inga ungar i magen. Sedan var det dags att kolla tänderna och då såg de att kindtänderna blivit lite för långa.
Hon sövdes och jag for på en stor NO-redovisning som vi jobbat med i veckor, hade tankarna på annat håll och kunde knappt koncentrera mig. Klockan fyra var jag tillbaka på veterinärstationen och väntade för att få hämta henne.
Hon mådde bra. Min älskade lilla fiskanin, mitt hjärta, mitt liv, den finaste jag vet! Kändes som om jag skulle svimma av lättnad. Hade varit orolig att hon inte skulle vakna upp ur narkosen och sådär, men det gick fint. Trött och lite vinglig men hon mådde bra.
Så vi åkte hem och nu ska hon bo inne ett tag, hon får inte bli kall. Vi vet inte vad detta berodde på, hon har ALLTID haft hö, halm, vedträn och pinnar/grenar i buren att gnaga på. Antingen kan det vara så att hon fått för långa kindtänder (hur vet vi inte) och ätit sämre, eller så åt hon sämre av någon anledning och fick för långa kindtänder. Men vi vet inte, hon åt bra förra veckan och så ..
Är så glad över att min bebis mår bra nu! Behövde skriva av mig lite, vilken distansskrivning, undrar om någon orkar läsa .. ;-)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Vilken lättnad! Kommer ihåg när jag tog Lippo till vetten, satt bara där och grinade tills de hade undersökt honom och så. Man vill ju inte att det ska hända någonting med sin älskling!
Ska du göra något speciellt för att förhindra att de blir längre? Kindtänderna alltså.

Jag orkade läsa ;) och bra att hon "klarade" sig :)
ÅÅÅHH, tack gode gud att hon mår bra!! Jag skulle inte klara av det om hon hade varit dålig:( Jag tänkte bara först när jag såg rubriken att hon blev nersövd. Hade inte klarat att en till kanin skulle ha försvunnit:( Saknar Emilo fortfarande<3
Vilken lättnad att hon mår bra:) Älsk<3
Vad bra att det gick bra :D
Skönt!

Har fått i henne vatten nu & några små björkblad. Älskade, älskade finkaninen ..
#1: De har en helt ok längd just nu. Hon kommer fortsätta ha hö, halm, vedträn och grenar i sin bur hela tiden. Eller vad menar du? ^^
www.frihetenskaniner.se
#6 Så bra att hon mår bra:) änglagumman<3
usch vad hemskt ;/ men hade hon bettfel eller?
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
åhh vad trist :( Tur att allt gick bra och så iaf, hoppas dom håller sig korta nu <33

Men gud vad skönt att det gick bra, vilken lättnad<33 Lycka till!<33
Åh gud vad skönt att det gick så bra! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Vilken tur att allt gick bra! :)

Jag var inne akut till veterinären med en kompis och hennes kanin med samma problem. Dock kom detta pang på utan någon förvarning, han började hosta upp slem i mängder och var nära att kvävas. Hos veterinären upptäcktes att han hade vassa kanter på hörntänderna som hade gett upphov till sår i munnen. Även han har bra foder och tillgång till grenar, vetten visste inte vad problemet kunde bero på. Men allt gick bra för denna herre också :)
En tanke kan vara att titta på pelletsstorleken, ju grövre pellets desto mer tuggmotstånd och slitning på tänderna. Stampe är tex mycket grövre än Lottie och således kanske passar bättre ur den aspekten.
Skönt att det gick bra för Engla i alla fall! :)
Vad skönt :)

#8: Nix, dom hade bara växt sig för långa.
#13: Har Carrier, det är ju rätt grovt.
www.frihetenskaniner.se
Härligt att det gick bra :) <3

:D
www.frihetenskaniner.se

Kan ju säga att hon är på bättringsvägen! Igår var hon superslö, narkosen & så. Hon piggnar till sakta men säkert och idag har hon ätit lite gräs, hö, maskrosor & lite vatten. Men pellets, grönsaker och så vill hon inte ha ..
Hon har knappt aptit men med lite pussar, kel och en hel del tålamod brukar hon äta lite :)
www.frihetenskaniner.se

skönt att det gick bra!
the vanity, it becomes insanity
Tur att allt gick bra, typ samma sak som hände min systers kanin :'( Slapp, trött, åt inget, drack knappt, och väldans diare. Ringde vetten och dom sa bara ge bara hö och vatten så ska det bli bra men det blev inte så. Nästa morgon så såg jag han först och han låg ut sträckt över buren med halv öppna öhon och litet hö strå i munnen och han var lite kall och helt stel, död:'( Kommer alldrig att glömma han han blev bara 11 månader och vi hade bara haft han i 2 månader :'(
#20 halv öppna ögon ska det stå