Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 997 ggr
botakt
1

kan man bada med kaniner?

Kan man låta en kanin bada i sjön? Jag menar alltså bara skutta i vattenbrynet? Eller kan dom bli sjuka då? Vi hade 40 grader vartm i går och nästan vindstila…Så jag fick ju springa som en galning med gurka och nytt vatten.. Men om man kanske kunde sätta dom en liten stund i en balja med en cm vatten i så dom får iallafall svalka tassarna… Kan nån svara mig om det är farlig för kaninen?Skrattande

[Wera]
0

Jag och min kompis svalkade hennes kaniner igår i en balja med vatten upp till ungefär magen (lite innan) till kaninerna, men en av dom svalkade vi hela kroppen på xD För de 3 andra vi svalkade gjorde vi bara magen och tassarna för de ska bli utställnings kaniner och vi vill inte förstöra pälsen xD

PaaatyPalm
0

#1 man förstör väll inte pälsen utav att bada ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Wera]
0

#2 Ingen aning men ja vi har hört det, typ glansen och typ deras "naturliga fett" eller vad man nu ska säga "förstörs" xD

BuffaloHorizon
0

Sjö = saltvatten = inte bra.

MarHai
0

Saltvatten? Här i uppland har vi sötvatten.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Wera]
0

Saltvatten är väl HAV, sötvatten är väl SJÖ som man har i Sverige.

BuffaloHorizon
0

Hmm, nydala sjön består av saltvatten men det kanske bara är för att den är så skitig :D. Sötvatten stämmer på sjöar, blandade ihop det :D.

Hermelina
0

Men man kan väl bada kaninen i söt vatten? Mina kaniner får damp när jag sätter dom i en centimeters vatten.. :( ibland är jag nästan rädd att mina ska dö på sommaren av värmeslag när dom bara ligger där!

Hatasallad
0

Men Martina, ni har sötvatten där uppe för att du är så söt :)

Nej, man ska undvika att bada kaniner. Finns andra sätt att kyla kaniner. Som att lägga in en isflaska och ge dem vattenmelon eller lite gurka osv…

botakt
0

okej. Men är det inte bara saltvatten som förstör pälsen? jag läste det nån stans men jag kommer inte ihåg var….

Retzina
0

Vi brukar ha en sprayflaska med vatten som man kan spruta med små droppar på kaninerna. Men akta för att ta vatten i pannan, har hört att vattnet kan bli jättevarmt då och det är inte bra.

Man kan ha dem i rastgården under den varmaste tiden och då kan man dusha gräset runt omkring så kyls omgivningen av.

Klasselover
0

Bounty har en vattenbalja med 3-4 cm vatten i, samt sprutar med sprayflaska om det är riktigt varmt.. Han har även en isflaska att ligga emot och alltid kallt vatten :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

psyko
0

Rekommenderar 11# och 12# metoder. Ha framme en vattenbalja som de frivilligt kan hoppa omkring i om de tycker det blir för varmt. Spruta lite svalt vatten på dem och det verkligen behövs (men akta så att det inte blir kokeffekten!) och låt dem ha tillgång till en sval, skuggig plats.

Glöm inte att läsa på om vad ni ska göra om er kanin råkar ut för värmeslag!