vaf ikke godkända & godkända ?
Varför har man inte godkända & godkända färger ? förstår lixom inte det :S
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Vad menar du?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
En kanin med Godkänd färg? går att ställa ut, och en kanin med icke Godkänd färg? går inte att ställa ut.
Förstår inte heller riktigt hur du menar…

jo men det fins ju färger som är godkända och det fins färger som inte är godkända… vaf fins det fäärger som inte är godkända lixom ?
20 årig djurgalen moder*
#1: Tror hon funderar varför vissa färger är godkända enligt standarden, medans andra inte är det.

#2 men varför kan man inte ställa ut ikke godkända färger ?
20 årig djurgalen moder*

#4 jo precis xD , blev litte flummit i inlägget xD
20 årig djurgalen moder*

För att de kanske har kommit färger på senare tid, som viltgrå har väl funnits väldigt länge medans en annan färg kanske är nyframavlad eller vad man ska säga. Scary, tänkte också göra en liknande tråd :)
#5 För att dom inte är godkända xD _Jag känner mig såå logisk.
_
#5: Anledningen till att man inte får ställa ut en icke Godkänd färg?, är helt enkelt för att kaninen man ställer ut ska följa en rasstandard.
Är rasen inte godkänd i den färgen, kan den helt enkelt inte ställas ut.

#8 haha xD
#9 men varför är det inte det ?
#10 så man ska gå med alla "gammla" färger hela tiden ? blir ju grymt roliga om alla färger är "välkomna" eller ?
20 årig djurgalen moder*
Man måste väl få fram en standard för färgen innan man kan göra den godkänd också, annars kan den se ut lite hur som.. Vissa färger jobbas väl med för att få godkända, antar jag? Att man avlar på bra färger tills man är nöjd med hur den ska se ut.. Nu gissar jag lite bara, men skulle kunna tro att det är så. :)

#12 jo men hos råttor tex så fins det en färg som heter mink, de ser helt olika ut! just nu har vi 4 mink pojkar och inga har likadan färg nästan.
20 årig djurgalen moder*
#12: Stämmer ganska bra. =)
Det är flera "nya" färger som blivit godkända, samt icke godkända färger som det arbetas med för att de ska bli godkända.
Om jag inte har helt fel, måste man skriva en rasstandard (ex översätta en utländsk standard) för den färgen, samt ha flera bra individer i den färgen att visa upp för domare (och fler?).
Eller minns jag fel?
#14 Det låter ju rätt iaf ;)
Ja, man måste ju kanske arbeta med färgen ett tag och få dom kanske bättre sedan till slut blir den kanske godkänd, samma sak med raser, kanske teddy dvärgvädurar blir godkända tillslut?
Jag undrar oxå. Varför får inte alla färger vara välkomna så länge fysiken för just den rasen stämmer?

#13 Hur kan man bedömma en färg som ser olika ut för varje individ?
#17 Det finns ju PET utställningar för icke godkända raser, färger & teckningar.
#17: För att en punkt på bedömningen är just färgen.
Hur ska domarna kunna bedöma färgen, om den inte är godkänd och ingår i standarden?
Då har de ingenting att gå efter.
De färger som inte är godkända i nuläget, går säkerligen att få godkända i framtiden.
Bara man ser till att förbättra färgen, presentera en standard, samt bra kaniner med den färgen.
Men då måste man kämpa, för det görs inte i en handvändning.
Ja annars kan man ju inte bedömma en kanins fina teckning ^^ En kanin kan ju isåfall se ut hur som hälst nästan.

#13 de har en färg som är grunden, sen så kan de… a heter det nu igen, typ skifta som en kamelgont, så ibland är den perfa i färgen och ibland helt rödflammig, så där kan just nu har vi en som vi inte vet om den är mink eller Cinnaomn förståss, och den sticker ju ut ganska mycket, men det är kanske inte en mink ändå.
20 årig djurgalen moder*

Anledningen kan vara att för en färg ska bli godkänd så måste den vara stabil. D.v.s. att genkoden måste gå att dokumentera, och avelsdjuren måste ha den genkoden.
Det tar flera generationer att få en ras eller färg stabil.
När väl detta är ett faktum, så kan färgen godkännas, och en standard upprätthållas.

Jag tror hon menar att: "varför kan inte alla färger vara godkända?"
rätt eller fel? :P

#23 rätt :P
20 årig djurgalen moder*

#23: För att ALLA färger är INTE stabila!!!

#25 men de e ju just de hon undrar x) Varför är dom inte de? kan inte alla färger vara godkända , både stabila å inte stabila :P
#26: Läser du alla tidigare inlägg, så står det varför.
#27, jag hittar inte svaret på frågan i NÅT av inläggen.. eller så kanske jag missförstår PaaatyPalms fråga.
#19 "För att en punkt på bedömningen är just färgen.""Varför bedömer man alls färgen?" Uppfattade jag att frågan var.
Eller som #17 skrev; varför kan man inte bara döma efter hur kaninen ser ut rent kroppsligt (hängande öron, korta öron, långa öron, storleken på kaninen och så vidare) och inte alls tänka på begrepp som feltecknad, dålig färg osv?
Svaret på "varför" man avlar på vissa färger, varför vissa är "godkända" och inte, är väl av samma anledning som nån nångång avlade fram kaniner med öron som släpar i marken… (och alla andra raser, och färger, som finns…) För skojs skull! ;)
#28: Ja det beror ju helt på hur man tolkar det.
Såsom jag tolkade det, så har hon fått svaret.
Men vill man ha ett absolut svar, så maila någon på kaninavelsföreningen och fråga.
Varför man just bedömer färg på utställning kan inte jag svara på, då får man fråga den som kom på det från början, om denne personen lever överhuvudtaget. =P
Eller återigen, fråga SKAF.
#29, "då får man fråga den som kom på det från början"
Precis. Men jag har svårt att tro att den eller de som började med att ta fram särskilda färger hos exempelvis dvv, gjorde det av nån annan anledning än "för skojs skull". ;)

Det måste finnas en standard för att en färg ska kunna vara godkänd. Man måste kunna utgå ifrån ett specifikt "exemplar" om man ska kunna bedömma andra kaniner.

Om vi säger så här då:
OM du köper en burk med röd färg, sä förväntar du dig att det SKA vara röd färg i burken när du öppnar den hemma.
DET kan du vara för att "någon" har satt en "STANDARD" på just denna färgburkens innehåll…och den har blivit godkänd som "Röd".
OM där nu skulle vara "Prickig" färg i burken när du öppnar den, så hade du svurit ve-och-förbanelse över den som fylde burken med färg, för att denne någon INTE har följt "standarden"..
Om du går in i en järnaffär och köper en paket M6-muttrar. så förväntar du dig att de passar på dina M6-skruvar där hemma..
Samma sak med kaniners färg, teckning, eller vad du vill…
Därför finns en "Standard" innom ALLTING…kallas SIS-norm..
#33: Bra förklaring. ^^

33# Jätte bra förklaring Anders!
Nja, tycker inte #33 sa så mycket som inte redan sagts. :) Det är ju bara ännu ett försök att förklara hur det är eftersom det nu finns en standard för olika färger.
Det förklarar inte varför man alls behöver en "standard" på färger, hos ett djur där färgen inte fyller nåt egentligt syfte! För nån som inte är intresserad av kaninutställning är ju hela standardiseringen av färger totalt onödig.
#36: Standarden är inte enbart nödvändig för utställning, utan även för aveln.
För att kunna behålla raserna och bevara deras speciella utseende/temperament, måste man ha något att gå efter.
Vissa raser finns enbart i en enda färg (och även teckning).
Struntar man då i hur färgen ser ut, förstörs ju även själva rasen.
Vet inte hur jag ska förklara för att ni ska förstå hur jag menar…
#37 ja visst, det är ju riktigt det med! Men samtidigt tror jag nog man skulle kunna hålla raserna "fina" temperamentsmässigt även om man struntade i färg/teckning i sin Avel.. :)
Meeen min poäng var egentligen bara att olika raser hos sällskapskaniner egentligen inte fyller nåt syfte? (Jämfört med exempelvis många hundraser som avlats fram för olika typer av jakt eller bruksarbete). Men missförstå mig inte, menar verkligen inte att det är nåt fel i att rasavla kaniner! Ska själv ha renrasigt och är intresserad av utställning, så se det absolut inte som nån kritik mot kaninavel eller så. ;)
Plus, nu finns ju raskaniner, och standarder till dessa, så det är väl egentligen inte så mycket att diskutera. Från min sida alltså! Jag har väl bara lite att göra…
Jag har en egen standard gällande holländare:
Alla som inte är sällskapssjuka och orädda används ej i Avel.
Aggressiva djur avlivas direkt.
Kan tilläggas att jag har avlivat en 95poängare då inte temperamentet var bra.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#39, Det tycker jag är en väldigt vettig 'standard'!
#40 Håller med!

Antar att frågan i #36:, är retorisk…
#42, helt riktigt. :)