Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 351 ggr
Kawaiih
0

Börjat fundera på kanin.

Jag har börjat fundera på att skaffa kanin. Jag har inte pratat med mina föräldrar änn, för jag vill veta att jag har förutsättningarna att skaffa kanin först.

Jag bor på landet, i ett stort hus, men jag har tänkt att ha en kanin som bor ute, eller alltså den kommer delvis va ute och delvis i ett hus som är på vår gård, när den är i huset så kommer de va en bur som står i de huset. För huset är nämligen ett stort hus som har 5 rum och kök. De är ingen värme för tillfället i huset men om de skulle bli för kalt så kan man fixa ett litet element i rummet som kaninerna ska stå i. Huset fungerar delvis som skydd mot dåligt väder och emot katterna. Sen har vi en jättestor tomt. Så ut och gå i koppel kommer nog gå bra. Sen så ha en bur som står på marken. Med stängsel runt om. En sommar bur alltså.

Sen så går jag i skolan imellan 08:10-13:30 två dagar i veckan och imellan 08:10-15:10 tre dagar i veckan så jag tror jag har tid med en kanin.

Men sen behöver jag tips? och råd om hur jag ska sköta den, vilken mat? Köpa burar eller bygga? Borstning av päls och klippning av klor?

Vilka raser finns de som är tänkbara att ha ute/uthus…

Är de någon som har msn och som kan svara på frågor där?
Adda i sånna fall: 1000.meere@live.se

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

[Wera]
0

Borsting behövs nog bara på långhåriga kaniner typ som teddy eller liknande.

Bur kan du bygga själv eller köpa begagnat eller köpa från zoo affär, typ djurmagasinet eller blocket.se eller från privat person som bygger och säljer nya burar.
Betes bur är lätt att bygga själv annars.

De flesta raser går att ha ute, ahh, typ alla. Men jag tycker själv att hermeliner har det svårare än t.ex. dvärgväudren… har aldrig varit med om att en kanin har haft svårt att bo utomhus utom 2 hermeliner, en dog och en (som syrran har nu) blir förkyld/sjuk varje vinter så han bor innomhus då (har han i en stuga med ungefär 10-15 grader).

Om du vill ha ett billigt foder är rabbfor bra, 130kr för 25kg från Granngården. Klo klippning brukar vanligaste vara var 4 vecka, beroende på om kaninen nöter ut klorna själv ibland bara lite grann typ att den gräver.

Fnyan
0

har addat dej :P