Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 14211 ggr
batis
1

Flera kaniner i samma bur?

Kan man ha flera kaniner i samma bur?

Hane+hane, hur funkar det.

Hane+hona, går det bra?

Hona+hona?

När bör man sterilisera en kanin om man inte vill ha ungar? Hur mycket kostar det ungefär?

Om man får ungar, hur länge skall dom vara tillsammans med mamman. Och skall pappan flyttas till egen bur då?

Det här blev många frågor på en gång.

Tina-A
0

Ja, man kan ha flera kaniner i samma bur. Kaniner är flockdjur och därför trivs de bäst i grupper.

Hane+hane och hona+hona brukar leda till slagsmål vilket man än väljer. Hanarna brukar börja bråka när de blir könsmogna, vilket de blir när de är 3-10 månader gamla. 2 honor kan funka om du sätter ihop dessa redan som små, att sätta in en kaninunge till en äldre kanin kan också fungera. Men att sätta ihop 2 äldre kaniner rekommenderas alltså inte eftersom det kan bli slagsmål.

Hona+Kastrerad hane är det alternativ som brukar fungera bäst. Istället för att bråka brukar dessa bli bästa vänner =)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Ett alternativ till detta är att man skaffar en kanin och ett marsvin. Dom brukar ofta fungera rätt bra ihop. Det bästa är att sätta ihop dom med varandra när dom är små, annars kan det bli bråk om revir.

Tina-A
1

Ungarna kan lämna mamman när de är 6 veckor, men man borde vänta tills de är 8 - 10 veckor för att de ska vara riktigt redo.

Man brukar kastrera kaninerna i samband med att de blivit könsmogna, och även honor brukar man kastrera. Detta för att det gör att hon inte längre kan löpa, vilket hon kan när hon är steril. En steriliserad hona kan enbart inte få ungar.

En vanlig dödsorsak bland kaninhonor är canser i livmodern, och vid kastrering tas livmodern och äggstockarna bort vilket även därför just kastrering kan rekommenderas.

Horsegirl
2

Ja man kan ha flera kaniner i samma bur. Jag har två stycken tillsammans förutom Teddy som bor ensam. Två av burarna innehåller kastrerad hane och en hona. Och det har gått utmärkt. Timotej och Hugo hade innan parats så de var redan förälskade. Men de andra började inte heller bråka :P

Sen har jag två honor köpta från djuraffär (kullsyskon) och dessa har bott ihop hela livet och det fungerar bra förutom att dom försöker para sig helatiden för att visa vem som bestämmer, men dom värkar inte komma fram till någon bra rangordning :P

Pappan ska du flytta ut därifrån efter att de har parats. Du kan ha kvar han några dagar så att du är säker på att det har blivit något. Men helst inte längre.

Nu vet inte jag vad det är för skillnad på kastrera och sterilisera. Men kastrera en kanin bör man göra när de har blivit könsmogna och fram till ett år ungefär. Men som sagt så finns det undantag. Min ena hane kastrerades efter ett år och allt gick utmärkt.

Mvh Linda

Sungria
0

Jag var tvungen att ge bort min kanin pga allergi för ett par år sedan o jag gav honom till min kompis som redan hade en kaninhane, både är kastrerade o jämn gamla, tre år. Till en början bodde det i olika burar, i samma rum. Numera bor dom tillsammans o ääääälskar varandra :D Jag vet inte riktigt hur det "gick till" men de får ju springa på golvet o då fick de vara ute samtidigt men seprarerade o ibland träffades de o då slogs dom en del men dom måste ha vant sig vid varandra för nu går det ju hur bra som helst.

Horsegirl
0

#5 Ovanligt fall :)

Tina-A
0

#5: Vad skönt! Tur att det finns undantag för reglerna =)

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har tre honor tillsammans. Två syskon och en någon månad äldre, men det har inte blivit nå slagsmål, den äldsta och minsta tror bara att det är hon som är deras mamma.

Tina-A
1

sötnosar :) Vem är äldst?

LinneaG
0

Den minsta, dvärg kaninen, hon är ca. 3 mån äldre.

Asagard
0

Har man tillräckligt stor bur och INTE ska ställa ut djuren (de kan skada pälsen om de rider på varandra), så fungerar det oftast att ha honor ihop. Vi har två honor tillsammans i en stor bur på 10 kvm. Fungerar alldeles utmärkt, men då ska ingen av dem ställas ut, utan den ena honan är en avelshona och den andra sällskapskanin. :-D

Lotta_A
1

#11: 10 kvm är riktigt stort för två små kaniner :) Lyxigt! Har ni kaninerna i ett speciellt rum eller har ni faktiskt en Bur som är 10 kvm?

Lotta_A
0

Man måste tänka på att kaninerna måste tillräckligt med utrymme! Ska man ha två kaniner i samma bur är det viktigt att den inte är för liten. Om dom känner sig instängda och aldrig kan vara ifred pga en för liten bur kan även två honor börja bråka…

Katarina2
0

Vi har en bur med mor och dotter(som är 2 år nu) och det funkar jättebra.

En bur med två jämngamla honor i som blev ihop satt när den enas "kompis" gick bort i julas…och det funkade direkt…vi trodde aldrig att det skulle gå så bra men dom älskar varandra.

En bur med 3 hanar(okastrerade) funkar också bra…men dom är "bara" 8 månader så det är ju inte säkert att det kommer funka i längden…Glad.

Men vi har även en kastrerad hane som vi försökt att sätta ihop med en kastrerad hane…gick inte….och en hona….gick inte heller…så det där beror nog väldigt mycket på vad kaninen själv vill….Flört.

Tina-A
0

Ja det tror jag också :) Vi hade förresten våra kaniner Molle och Leah ihop, men innan Leah skulle föda blev hon så arg på molle att det inte gick att ha dom ihop. Vi tänkte sära på dem, men vi trodde inte att hon skulle bli SÅ arg :) Stackars Molle, förlorade lite päls på rumpan

Horsegirl
0

Jag särade också på mina honor när den ena skulle ha ungar då jag inte ville att Smulan skulle bli arg på ungarna eller mamman så att Flingan blev stressad

Asagard
0

#12 Det är faktiskt en gammal sandlåda, som barnen aldrig leker i längre, som vi byggt om till kaninbur. Har tyvärr ingen bild på den som färdig, men dock på den när vi höll på att bygga den. Halva buren är galler på och halva är det hela väggar och tak, så de har skydd för regn + att de kan gräva ca 20 cm, då den är gjuten i botten, så de gör gångar och bon i marken.

Detta är dock endast en sommarbur. På vintern går de inne i box i stallet. Utställningsdjuren får dock bo i småburar. Hanen bor i en vanlig innebur.

reddie
1

Vi har två hanar tillsammans, båda kastrerade. Vi fick dom av en bekant i början av sommaren så jag vet inte riktigt hur de har haft dom när de var små. Men jag tror att de är lika gamla och att de varit tillsammans sedan de var små.

Lotta_A
0

#18: Naaw. vad söta kaniner du har :)

Ispärlan
0

Om båda hanarna är kastrerade så borde det funka, men somsagt kasterad hane och hona är bäst.

Mymlan
0

#1 Flockdjur är väl INTE kaniner utan kolonidjur. Skillnaden är hårfin. Flockdjur lever ihop så även kaniner MEN hos t ex marsvin som är flockdjur så kan flera honor dela på boyta men så är det ej hos kaniner som har egna bohålor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Zvintos
0

Jag har enbart 1 bur där det bor hona+kastrat. I de andra burarna bor kaninerna själva, just pga att de aldrig skulle acceptera en burkamrat. Tro mig, har försökt. Räcka ut tungan
Men de mår ju inte sämre för det. Glad

Slänger med en bild på kaningårdens enda fungerande par. :) Kastrerad morfar och dotterdotter. Flört

Tina-A
0

#21: Du har helt rätt. Mitt fel :)

Mymlan
0

#23 Ingen fara..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you