Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 495 ggr
minimal2
0

stamtavla eller härstamningsbevis

Vad är det för skillnad på kaninungar med stamtavla och dem med härstamningsbevis?

Clariiz
0

En kanin som har stamtavla, är alltid renrasig. De är öronmärkta och kan ställas ut.

En kanin som har härstamningsbevis behöver inte vara renrasig, ha Godkänd färg?. De kan inte ställas ut och är inte heller öronmärkta.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

minimal2
0

Ok, tack för snabbt svar:)

Clariiz
0

:)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

#1: Det finns de kaniner som är öronmärkta och är renrasiga, men har härstamningsbevis.
Järnsaxa är korrekt öronmärkt och är renrasig, men har härstamningsbevis pga sin icke godkända färg.

Skillnaden på en icke renrasig kanin med härstamning, och en renrasig kanin med härstamning ex pga icke Godkänd färg? (med föräldrar som har stamtavla), är att man kan avla vidare på den renrasiga kaninen och få ungar som man kan skriva stamtavla på.
Detta förutsatt att ungarna får korrekta (godkända) färger. =)
Samt att man har det som krävs för att få skriva stamtavla.

[Wera]
0

Precis som både #1 och #4 säger ;) Min kompis har en lejonhuvad kanin från Rutnäs kaninuppfödning, han är öronmärkt men har härstamnings bevis för han hade lite teddy päls (ej godkänt). ;D

minimal2
0

Tack för era svar.

Lippo
0

Tillägg, kaniner med härstamningsbevis går att ställa ut i PET :)

Clariiz
0

#7; Vilket även kaniner utan H-bevis kan^^ :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lippo
0

#8: Juste! Haha, knäppa jag ^^
Alltså, både kaniner med eller utan
härstamningsbevis kan ställas ut i PET ;)

Frida
0

#7,8,9 Ska man vara petig kan man även ställa ut stamtavlekaniner i PET-klass - så länge de inte har fått en exteriör bedömning. Flört

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Lippo
0

#10: Nu blir jag bra förvirrad! Vad menas med exteriör? ^^

Frida
0

#11 Alltså har blivit bedömda på en "riktig" utställning. PET-utställningar bedömer kaninens temperament och omvårdnad medan "riktiga" utställningar bedömer kaninens utseende, dvs dess exteriör.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft