Kanin iFokus

Kanin

Etikett: minneslunden
Läst 939 ggr
Lollo86
0

Vila i frid Tequila :'(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har ännu en av mina älsklingar fått somnat in.. dock hann vi till veterinären och fick henne att somna in, så hon slapp lida mera..

jag skrev för ett tag sen om att jag hade en hane som dog, utan att jag visste varför.. han hade rossel i halsen och hade knappt ätit eller druckit på hela dagen… Han var otroligt lugn och stillsam, mot vad han brukade vara.. Dagen efter låg han död i sin bur..

Nu, ca en vecka senare så fick min lilla tjej exakt samma symptom.. jag kom på det lite senare på kvällen att hon var otroligt lugnt av sig mot vad hon brukade vara.. så hörde jag att hon flåsade massa och sen ett litet tag senare så började flåsandet bli mer åt rosselhållet.. så jag fattade ju vinkeln direkt, och ringde till några veterinären, som ligger nära där jag bor, men inget hade öppet som jag kunde få komma till.. Så jag ringde då till Strömsholm djursjukhus å fick ju ta akuttid, då det var så pass sent.

Detta blev som en chock för mig, när jag å mamma kom till sjukhuset, då jag inte hade tänkt att någon avlivning behövde göras.. Jag trodde hon skulle få antibiotika, eller något liknande, som hon kunde behandlas med.. Men hon veterinären sade det att det inte var någon ide för hon var i så pass dåligt skick så det snällaste var att ta bort henne.. Både jag och mamma blev helt förstörda för vi var ju inte alls förberedda på det.. 

Veterinären frågade om vi ville vara med när hon skulle ta bort henne men jag kände att jag inte skulle palla det.. var redan helt förstörd och jag hade nog inte klarat att sett på när hon tog bort min ängel.. hur har/skulle ni ha gjort? Jag vet inte om jag ångrar att jag inte var med :( tänk om hon hade känt sig mycket mera trygg om jag var med? så är jag ego och tänker på att JAG mår dåligt för att jag inte orkar vara med när hon ska dö.. :'( Men det kändes bäst just då iallafall.. hoppas att hon vet det nu..

Vi tog med henne hem sedan och idag grävde jag en grav till henne så nu ligger hon på en fin plats på trädgården hemma hos min mamma. Mår så dåligt när jag tänker på detta.. varför ska just HON gå bort?? hon fanns ju alltid där när man kom hem till huset.. var alltid där å var nyfiken på vad man höll på med förnånting.. saknar henne så otroligt mycket..

I morgon ska jag städa hennes bur också.. undra hur jag ska klara av det utan å bryta ihop igen :'( 

nu blev detta väldigt långt.. vill bara säga att jag älskar Tequila enormt mycket fortfarande. Hon har haft ett väldigt bra liv också för hon har fått sprunig lös så gott som hela tiden här inne.. sen på sommaren har hon fårr sprungit lös ute, om hon ville. så jag hoppas att hon själv känner sig nöjd med det.. hon skulle ha blivit 4½ år i juni.. 

vi har ännu en till kaninhona här hemma så hon har väl antagligen också fått den där skiten med tanke på att den smittar.. Veterinären sade det att dom kan födas med det och gå å dra på det extremt länge. det finns bara en minimal chans att dom klarar sig på antibiotika.. men i tequilas skick så gick det inte :( ska ringa å höra med veterinären här, där jag bor, om han kan kolla in den andra tjejen vi har här, ifall hon också har den sjukdomen, och om den går att bota isåfall. 

Sjukdomen hette: Dyspné från nedre luftvägar…  för er som undrar.

Vila i frid min finaste tjej. Älskar dig mest!

(har "tyvärr" bara denna bilden då denna dator just formaterades.. ska sätta in en bättre bild sen när jag orkar koppla in den andra hårddisken..

Ledin
0

Vila i frid lilla vännen :*/

Wigge
0

R.I.P  :/

sputtnick_plexus
0

Vila i frid :( *tröstkramar*

Ellen95
0

Vila i frid<3 *tröstkramar*

Lollo86
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack allesammans! känns fortfarande tomt utan henne :( men nu har hon det bra iallafall och jag hoppas att hon väntar på mig.

här är en annan bild på henne (jag vet att jag hade spån då men jag visste inte bättre.. Men strax därefter så bytte jag till toa-lätt)

Lotta_A
0

Gud så fin hon var.

:( Vila i frid.

Tina-A
0

Rip… Beklagar!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Zvintos
0
Lippo
0

Nej vad hemskt :'( Hon var riktigt söt <3
Tröstkramar i massor till dig <3 Rip tequila <3

johanna_loveAnimals93
0

:( Vila i frid! <3

BuffaloHorizon
0

Beklaga :(.

Dyspné var lite ovanligt på en kanin. Vet att det uppkommer på människor med hjärt- och kärlsjukdomar och att vetenskapen brukar testa på kaniner hur sjukdomen ter sig. Synd att kaninen fick en sådan svår andfåddhet. Vet du ifall kaninen fick den svårare karaktären av Dyspne dvs PHA (Pulmonell arteriell hypertension) ?

Taci
0

Vad tråkigt :( Man vänjer sig aldrig vid att mista sina älskade djur!

Keligast
0

beklagar <3

[Emma_93]
0

R.I.P <3 *tröstkramar*<3

Deco
0

Usch vad tråkigt. Jag beklagar verkligen. Det är aldrig roligt att mista en vän.

Ang. själva avlivningen så tycker jag inte att du ska fundera mer över det. Du kände att du inte orkade med och då tycker jag att det var helt rätt beslut. Hon hade inte mått bättre att du var med när du egentligen inte orkade. Hon hade inte blivit lugn av att du var alldeles förstörd. De känner ju av sånt också.  

R.I.P Tequila

Lollo86
0

tack så mycket allihopa..

#11 okej skönt att den är ovanlig då så inte så många fler kaniner behöver lida . Jag vet inte om hon fick PHA. Veterinären sade bara att den hette Dyspné från nedre luftvägar och att den var allvarlig. vad är skillnaden på den och den andra dyspné??

Jojsan
0

Nej vad tråkigt :( RIP

Siggen
0

Tycker det var bra att du inte var med. Har nyss tagit bort min ponny.. Jag var inte med, det tror jag var bra faktiskt. Hon kanske fick spruta, men vår pålle fick.. Ehm.. :'( Ett skott i pannan och sedan lite till :"( Jätte sorgligt! :( Och faktiskt.. samma dag som din kanin gick bort dog också min kanin :( Vet inte varför, han var ung och pigg, åt bra, drack vatten..  :(

Kram, ha det bra.. försök i alla fall, förlåt att det blev.. OT

T U S E N  K R A M A R  T I L L  D E J  ! :''(

Mvh Sigrid

Frajda
0

vila i frid <3

Lollo86
0

#18 ja jag känner att det hade inte gått.

neej shit.. :( det var nog bra att du inte var med då heller när din ponny dog. skullet inte tro att det hade blivit en fin avslutning eller syn då. man får tänka på allt roligt som man har haft istället. får man fråga varför ni var tvugna att ta bort h*n?? 

men åh så sorgligt :( konstigt att han bara gick bort då bara så sådär utan förvarning :(

Men då träffades säkert min och din kanin när båda gick bort den dagen.  nu skuttar de nog tillsammans och har det bra =) får hoppas att dom väntar på oss också så vi alla får leva tillsammans än en gång =) 

*STOOOOR KRAM TILL DIG MED*

Siggen
0

20# Han har varit travponny, sen tyckte de att han blev för gammal och ville inte ha honom. Då fick vi honom på långtidslån.. Och för några månader sedan så när vi red honom så tyckte vi att han inte liksom, haltade utan.. gick konstigt.. Vi åkte till veterinären och de sa att det inte var bra, vi åkte dit någon gång igen, men tillslut så konstaterade hon att han måste avlivas. Han hade en stor skada i bakknänen sen travet.. Konstigt att han inte bara började bita oss och hoppade omkring när vi skulle hoppa upp och rida, eller bara stod still :S Det visade sig att han hade JÄTTE ont :( Saknar honom jätte mycket :"(

Och joo, med kaninen, jag förstår inte VARFÖR? Han var 2 år! Inte ens det, 1 år och 10  månader! Och drack, åt, var pigg på morgonen :(

Jaa, det får vi hoppas :) Skuttar omkring tillsammans och har det skönt :) Kram på dig igeeen :)

Mvh Sigrid

Lollo86
0

#21 nej va tråkigt att höra :( ja det var konstigt då att han inte sa nånting när ni red på honom. han ville nog inte skada er bara för han tyckte så mycket om er. men nu vilar han i frid iallafall och har inte ont längre. det är ju en liten tröst.

nej det var jättekonstigt med din kanin ju. han var lika pigg som vanligt också? så jäkla jobbigt när det ska bli så där.. man förstår verkligen inte varför :(

ja de gör de nog :D på dom allra grönaste ängarna skulle jag tro =)

BuffaloHorizon
0

#16 PHA är lite starkare och allvarligare men båda går att bota.

flikkan
0

vila i fred <3

[Patriicia]
0

Beklagar , R.I.P <3