Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 747 ggr
[Wera]
0

Orolig över att mamman glömmer..??

Idag fick min systers kanin ungar, en av dom dog.. ungarna är jätte små och det är snö storm hos oss (O__o tro de eller ej). Och i natt kommer det vara dryga 10- grader så vi flyttade in kaninungarna och mamman in i huset ifall de skulle frysa ihjäl, men jag tycker det verkar som mamman inte evt att ungarna är i buren, boet är helt platt för hon typ gräver och mosar ner allt.. och man ser inte ens att det finns ungar i det, och hon sitter lixom rakt i boet som om hon satt och mosa ungarna.. ska honor verkligen bete sig så (jag har haft kullar förut och aldrig har de gjort så). Det verkar lixom som hon "glömt" :S Eller att hon inte evt att hon har ungarna i buren, för vi fick lov att byta bur. Någon som kan hjälpa?

BuffaloHorizon
0

Kanske blev stressad av flytten.

[Wera]
0

#1 Ah kanske, men hon verkar inte alls stressad hon lixom äter, ligger och vilar och sånt..?

BuffaloHorizon
0

#2 Man ska ju inte flytta en kanin när hon precis fått ungar men jag vet inte varför hon gör så. Kanske bara vill försäkra sig om att dem är varma fast inget djur ska täcka över sina ungar dvs begrava dem. Du hör inga pip lr så?

[Wera]
0

#3 Jag vet att man inte ska flytta på dom, men min syster tog hela boet in i buren och ordnade, annars skulle ju dom frysit ihjäl. Nej hör inga pip, de rör sig knappt.

Clariiz
0

Man ska inte flytta kaninungar, speciellt inte nyfödda.
De dör inte, kaniner klarar upptill 40 -, det är varmt i boet. Så länge buren är dragfri är det ingen fara.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Även att man inte ska flytta kaninungar, så är det gjort, - går inte att ändra på nu.

Håll koll på ungarna, ser de runda och fina ut vet du ju att hon ger dem mat, och alltså inte har glömt dem. :)

Frihetens
0

Det är normalt att honan låtsas som att ungarna inte finns. Även att de gömmer boet extra mycket. Det är för att förhindra rovdjur att hitta dem. Min hona gjorde en hel mur av halm runt bolådan. ^^ Och nej, de mosas inte när hon sitter på dem. Kanske diar hon dem?

kastanjen
0

Låt henne vara ifred så mycket som möjligt så att hon kan komma till ro med sina ungar.

Hon glömmer inte bort dem. Titta till dem två gånger om dagen och se så att de lever och är runda om magen låt henne och ungarna vara helt ifred resten av tiden så ska du se att det går bra.

[Wera]
0

Ja, nu är det lite liv i huset men vi ska flytta in dom i vår stuga, vi tänkte göra det igår men det var för kallt där, men nu är det varmt där. Så nu ska hon vara ifred. Tack så mkt, jag vet att de iaf. klarar 17- (en uppfödare sa det) men det var en unge som troligen dog för den frös, jag vet inte riktigt, för den var bredvid de andra 2 ungarna men endå lite i pälsen.. ??! Har jag kanske fel?

flikkan
0

Måste bara, Har ni verkligen snöstorm i Maj månad O; 

Shit alltså :O

[Wera]
0

Ja, vi hade det, nu är det sol som tur är, men bara 4+ Det snöade iaf. jäätte mkt och det var 10- under natten. Jag gick med overål när jag skötte min häst imorse :O

[Wera]
0

Jo, ungarna har vuxit och blivit rundare än va de var innan de flyttade in :)