utebur, kan man ha den här?
Jag undrar om man kan ha en ca 2 kg kanin i den här buren? hon kommer bara att vara där på dagarna under sommaren. Hennes gamla blev överkörd av traktorn, och det skulle ju vara gott för henne att få komma ut snart, nu när solen lyser på dagarna 
http://www.zoosajten.se/default.aspx
det är sunshine utebur.
hoppas man får länka såhär…
Absolut! :) Den kan du ha, där har hon ju ett ordentligt krypin o allt med :)
Och ja, man får länka ;)
Buren är iaf godkänd på djupet.
Men skulle tippa på att det är allt.
Både bur+hage är ju sammanlagt 155cm lång och det är inte mycket.
Frågan är om det är hagen som enbart är 50-55cm lång, eller om själva buren är kortare än 100cm (1m).
Maila och fråga vilka mått buren har, både själva buren och hagen. =)
Då blir det lättare att säga om den är godkänd eller ej.
(Lite OT: Har mailat zoosajten förut om att i princip varenda en av deras påstådda kaninburar inte håller måtten enligt lagen.
Bla deras uteburar med "plåtlucka", kallas utebur 1m och utebur 1,2m.
Burarna är ju 40cm i höjd och 40cm i djup.
Talade om för dem att enligt lag får inte måtten understiga 50cm, men de tyckte att 10cm hit eller dit inte gjorde någon större skillnad för kaninen.
"Burarna är ju så långa att det kompenserar".
Jo, eller hur. =S)
Tack för snabba svar
#1: precis min tanke.
#2: Det svåra är ju att jag inte hittar något om mått på bodel på sjv. Bara själva totalmåtten för minimåtten för utrymmen där kaninen hålls. Man kanske ska ta och ringa till dem och fråga?
#3: Minimimåtten på sjv gäller ju för själva buren.
För hagar/bodelar finns ingen anvisning om mått.
Det viktiga är att buren (som sitter ihop med hagen) håller minsta godkända mått.
Med bodel antar jag att du syftar på själva avgränsningen i buren, där kaninen sover?
Den får man göra hur stor/liten man vill.
Men varför behöver du veta mått på bodel, när det är en bur med Hage du funderar på?
Eller kollar du på någon annan bur? =)
bodels mått är väll ( till en dvv.) 30 x 25x25 eller så va det
30x20x20 men den första är nog bäst ;)
#4 Med bodel så menade jag själva buren, och då inget av hagen. Men det står ändå inte hur stort något av varje ska vara, eftersom det bara står om utrymmet och det blir ju buren+hagen. Det jag mest funderar på just nu är höjden mellan hagen under burdelen och inne i själva burdelen. Hoppas du förstår vad jag menar, är inte den bästa på att skriva vad jag menar :/
Sen hade det även vart bra om det fanns mått att gå efter så att man skaffar en bra bodel till inneburen..
#5: Det är inte för bodel, utan för bolåda. =)
Och minsta måtten för en bolåda (till dräktiga honor) är 35*28*20 till kanin under 3kg, sen ökar det för varje "viktklass".
oj, läste fel ;)
min bodel är 60x70x50
breddxdjupxhöjd
#6: I L80 står det boyta och med boyta menas själva buren, eftersom alla (eller nästan iaf) kaniner har burar.
Så då gäller det som står på sjv´s sida om minsta utrymmen.
Allt utöver buren (dvs Hage, lägenhet osv) är mer eller mindre bonus. =P
fin men gösses så dyr du kan bygga en egen finare o större.
#10 alla har inte möjlighet att bygga
- Mvh Emma
#10 Jag kan få en begagnad, den e dock aldrig använd, för 400. Annars så hade jag aldrig ens funderat på att köpa en, utan som du sa byggt en själv.
Ja den va fin men för 400kr då är det heltklart värt å slippa bygga ;) o jag vet att inte alla har möjligheten med att bygga själv men kan man ha utebur så har man väl en trädgård där kan man snickra å såga. Jag har inte några maskiner själv utan lånar saker av grannen annars skulle jag andvänt vanlig såg. Om någon i Östergötland letar efter ute eller innebur fanns det på blocket såg en nyss.