OT: Canon EOS 350D elr Nikon D40?
Är Canon EOS 350D bättre än en Nikon D40?
nu frågar jag bara rakt ut :P. Ska köpa antingen eller :)
Nikon är mkt bättre tycker jag.

båda två får jag för samma pris, 3000 kr. asså inte att jag får båda två men asså att dom konstar likamkt för mej men jag undrar vilken som är bäst av just dom två. inte allmänt mellan nikon och canon. :)

Nikon !
Köp en Canon. De är (enligt mig) bättre än nikon, gillar inte alls deras kameror. Canons har bla bättre färgåtervinning.
Dessutom så var det väl D40 som inte hade någon fokusmotor i kamerahuset?
Jag har en Nikon D40 som nyligen blev inköpt. jag är GRYMT nöjd med den. Jag har inte lärt mig så mycket, men man lär varje dag man fotar.
Jag är inte den enda som har Nikon D40:n, så jag tror det är rätt många som kan tipsa om den. De jag träffat som har en Nikon D40 har varit nöjd. Bra "första-kamera" också. Sa han i butiken.
Nu är det väldigt olika på fotograf osv. Men JAG tipsar på Nikon D40:n. Just för den är lätt att hantera.
Nu har jag ingen kunskap om Canon.

jag tror nästan att jag ska kö på en canon :) jag lutar mer åt det hållet ;) men får jag fråga haha lite dumt men, vad är ett filter? :P. i den kameran jag tänkt och köpa då så får jag 2 objektiv med och 2 filter. men vad är filter? :P
#4, du har helt rätt, Nikon D40 har inte fokus i kamerahuset, vilket jag anser är väldigt jobbigt och dumt, så jag tycker att du ska köpa Canon EOS 350D. Jag har själv 400D som är uppgraderingen och den är helt underbar!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Varför måste alla ha autofokus!? Jag fotar endast manuellt och jag jobbar ju mycket mer för att få en bra bild än de som bara klickar av. Förstår inte de roliga med fotandet när man bara klickar ..
#6, filter är som en sort "extralins" du sätter på objektivet. Som en tunn glasskiva. Det kan skydda objektivet mot stötar, så om du tappar kameran så är det stor chans att filtret går sönder istället för objektivet, vilket är väldigt bra för filtret är betydligt billigare än objektivet! Men se upp, visa filter kan ändra ljuset eller färgerna eller liknande på bilderna när man har de på.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Handlar mycket om fotografen också. Känn gärna på kameran innan du köper den ..
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Ingen fråga om vilken som är bäst utan vilka linser man använder och hur bra man är som fotograf enda skillnaderna på kameror jag skulle säga är att en system är bättre än en kompakt.
#8, autofokus är bra att börja med för att sedan gå över till manuellt. Om man inte är så bra på att fota utan vill lära sig kanske det är bra att börja enkelt och sedan stegra…
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

jag tycker Nikon, av de bilder som är tagna med canon jag sett får inte ricktigt så bra kvalité.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#13, då beror det nog på vem som tagit bilden.
Jag tycker inte man kan säga att Canon är bättre än Nikon eller tvärtom, det är en smaksak. Jag föredrar Canon, har en EOS400D. Men jag tror du blir nöjd vilken av dom du än väljer, det är båda bra kameror :)

#14 , jo det kan det vara:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Ja, det beror på fotografen hur pass bra bilderna blir, till stor del.
Jag har en kompis som också har en D80, och hennes bilder blir inte hälften så bra som mina.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Finns det någon här som fotar och har bilder med en Canon 350 eller 400D som kan skicka länken till dens BDB? :D

#12 Det vet jag ju. Men man får ju med kitobjektivet som har autofokus. Tog mig bara några månader innan jag började köra manuellt.
Det är nog en smaksak mycket. Men själv föredrar ja nikon ovs kamera. Gillar deras färger mycket mer och kameran i sin helhet.
D40 saknar ju dock autofokusmotor, så detta måste man tänka på vid köp av nya objektiv. Men de flesta nya har detta! Så inget jag ser som promblem.

Canon EOS 350D
#8 Det är sjlvklart att man måste ha Autofokus. Jag har själv en Canon Eos 400D som jag fotar Manuellt med om det är Macro eller bilder där jag har tid på mig. Men ärligt talat, det är ögonblicksbilderna som är de häftigaste och ger mest intryck.
Jag rekomenderar starkt att du köper en Canon 350D då jag själv använt båda och fastnade mer för den. Kram Martina
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

#21 Jag använder alltid manuellt och har fått flera riktigt häftiga ögonblicksbidler för det. Nästan alla proffesionella fotografer använder manuellt, och jag vet flera hästfotografer som fått enormt vackra bilder på hästar som stegrar sig o.s.v. med manuellt.
Det är inte självklart att man måste ha auto. Kanske för dig, men ju mer man övar, desto snabbare blir man på att få in skärpan och desto snabbare kan man få en bra bild. Auto är himla krångligt, och skärpan blri aldrig riktigt där jag vill ha den. Men manuellt kan jag själv bestämma exakt vart skärpan ska ligga och därmed kunna bestämma själv hur långt skärpedjup jag vill ha.
#22 Hej skrytarnNN. Jo men nu är det så att vi snackar om ett fritidsintresse och eftersom du inte provat båda två kan du inte säga att Nikon är bättre.
#1 Jag rekomenderar dig starkt att köpa Canon 350D, det är verkligen en toppen kamera med utmärkt och lätt hanterlig autofokus men ställs lätt in till Manuellt läge, så du kan fotografera även medans du lär dig använda funktionen :)
#13 Canon har de mest utvecklade fokus och skärpedjups tekniken. Det är klart att 90% sitter i fotografen. Men Jag har aldrig fått varken ett oskarpt eller kornigt resultat :) Vid anvädning av Macro bilder rekomenderar jag att man använder en Extern blixt, exempelvis ringblixt och att man fotograferar med Manuellt läge, du ställer lätt in fokuseringspunkter och skärpedjup med fokuserings ringen :)