Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 601 ggr
ladysurprise
0

Är de försent att ta ungar?

Är de försent att ta ungar på en hona som är snart 1 år?

Sashhi
0

Hur mkt under ett år ?

Not your mom, not your milk.

ladysurprise
0

Fyller i september novemer någon gån där..

mintooo
0

Nej det är det inte..

Starfall
0

Vad jag förstår är hon högst 7 månader gammal?? Vänta ett par månader, skulle jag säga..

ladysurprise
0

mmm.. Kan man blanda olika raser eller kan de bli tokit då.. Vill varkligen veta allt

mintooo
0

man kan blanda men jag tycker att det är dumt att blanda massa färger och raser..

Sjomoren
0

En hona som ska andvändas inom Avel ska få sin första kull från det att hon är 6månader upp till 11månader och inte äldre. Eftersom honor äldre än 1år som inte fått ungar bildar fett och det kan bli problem både under dräktigheten och då ungarna ska födas.

Hanen bör vara minst 7månader, och inte för storväxt i jämförelse med honan, det kan även då bli problem vid födseln. Hanen ska hällst vara lika stor, eller mindre än honan.

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

MarHai
0

Ungarna anpassas efter honan, så storleken på hanen har ingen större betydelse.
Men det är att rekomendera att ha samma ras/färg/storlek.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Sjomoren
0

#8 Av egen erfarenhet rekomenderar jag att inte avla med en större hane. Jag uppmanar själv till renrasig Avel. Men färger kan vara kul att kombinera, och svåra att förutsätta. Även om honan och hanen har samma teckningar, får ungarna ofta andra färger och teckningar.

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

kaninsnobben78
0

nej! det inte försent ta ungar på 1år årder

ladysurprise
0

Om man har en kanin som fåt en kull i livet när är de fösent då att ta en till?

Ync
0

#7: Honan måste inte vara under 11 månader, en hona kan gott&väl föda vid 1 ½ års ålder om den är i bra form.

ladysurprise
0

#7 Fins de någon maxålder för när man inte bör para henne?

kaninsnobben78
0

Nej! ska inte ta en till kuller efter första det är faligt för kaninen kan dö av det kaninmamman kan dö  om ta en till kull efter måste vänta lite sen kan man ta en till kull man ska inte ta varje månde

ladysurprise
0

#14 Hur långt ska de va i mellan då?

Zvintos
0

#15: Personligen tycker jag att det ska vara minst 3-4 månader emellan kullarna, så att honan får vila.
Jag brukar ta 1 kull/år/hona.

ladysurprise
0

#16 de låter ju ganska rimligt

flisan93
0

#17 håller med:)

ladysurprise
0

Sen någon gång i mellan åt kan man ju ta lite längr pauser så hon får återhämta sig redigt