Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 674 ggr
vargmamman
0

skål eller flaska vatten?

cosmos har lärt sig dricka vatten ur skål men jag tycker det blir så grisigt snabbt,kan man lära om han att dricka ur sån där flaska ni vet???+ lära han gå på toa(sån där toa man har i hörnet) vet ej riktigt han s ålder men runt 2år trodde ägaren..

Ync
0

Det är aldrig försent, Hur stor är han? Ta en låda som han ryms i sen ställer du den i de hörnet som han bajsar mest i, Han kommer kanske inte och bajsa i den från början, det tar tid. Om han bajsar utanför plocka bajset och lägg det i toalådan så kommer han så småning om börja kissa&bajsa dära.
Du bör plocka kiss&bajs minst tre ggr dag. Ju mer du plockar desto snabbare gåre. ;)

Vilken typ av skål har du till vattnet? Nu när det är varm kan du ha en keramik skål, vattnet fryser ju inte, och det står stadigare, om det är spån han sprättar i prova en keramikskål med högre kant.

Lycka till! :)

FilippaQ
0

angående toaletten tycker jag att ync. skrivit ett bra svar :)

jag tror du kan byta till en flaska om du vill, det gjorde jag med en av mina som tidigare bara haft skål, han fattade direkt! :)

Thumper-KG
0

Ja, som #2: Vatten hittar de alltid…

[chriistina]
0

Som du redan fått svar på. De lär sig lätt dricka ur flaska. De kan lukta sig till vatten och när de hittat flaskan lär de sig snabbt att vatten kommer om de slickar på den.
Dock föredrar jag själv skål under de varma perioderna då kaninen lättare får i sig vatten snabbt då. Om den lätt blir smutsig kan du ju bara skaffa en som man hänger lite högre upp på väggen/gallret.

[Wera]
0

Har hört att egentligen r skål bättre för vatten pipan kan förstöra kaninernas tänder.

Ync
0

#2: Tack :)
#5: Jag är inte säker men det kan vara så att pipan förstör tänderna, jag använder skol året om, fast på sommaren brukar jag (ibland) ha en vatten flaska också, vattnet tar snabbt slut.

Michiis
0

Vatten skål på vinter i alla fall xP För har man vatten flaska på vintern fryser den lätt och man måste byta vatten jätte ofta XD Men vatten flaska är bra att ha om kaninen alltid skitar ner vattenskålen xP , Men annars skulle jag rekomendera vattenskål :D

// Michis

Tozzla
0

Vattenflaska frågan kan jag ej svara på. Jag har vattenflaska till en kanin och sedan har 6 kaniner vattenskål då jag och pappa ej fixat till så att nipplarna går ner till dom vå sista burarna på fackburen. Alla mina kaniner kommer så småningom att ha nipplar in till sina burar. Nipplarna är väldigt praktiska och ger mer vatten än en vattenflaska när dom slickar på den.

Sen det där med toaletten i hörnet kan jag hjälpa dej med. Ta en låda som du ska ha som toalett (plastlåda) ställ den sedan i hörnet och den ska ha spån i sig. Och städa helst hans bur samtidigt som du sätter in toan. Av Cosmos avföring som du städat bort tar du ca en halvnäve blandat med den spån som han använt och strör ut ett lager på den rena spånen som finns i toaletten. Sedan sätter du tillbaka Cosmos i buren. Han kommer nästan direkt att gå till toaletten och kika litte. Och när han känner att det är hans avförning som ligger där i kommer han att känna sig som hemma och börja använda den. Det är oftast så man gör när man ska lära en kanin att gå på "pottan". På Candy funkade det otroligt bra. MEN varje gång du städar buren så plocka lite av hans avförning blandat med spån han användt och lägg i den nyspånande toan. Gör detta HELA tiden så ska du se att han använder den MYCKET mer än övriga delar av buren.

vargmamman
0

tack för alla era svar:) kanske kan ha kvar skålen då..den är i  hårdplast nu men stabil,men jag ska byta ut den mot katternas keramikskål:)..ska testa toaletten:)..de anv toalätt (du vet sån spån till kattlåda egentligen) som de hade i boptten på buren istället för spån..just nu har jag tidningspapper och hö bara:)