Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 533 ggr
flikkan
0

Aggresiv i boet? Hjälp

Hejhej.. Honan jag köpte i tisdag är huuur mysig som helt men jag har ett problem

Vi var just nere hos morfar och när jag kom hem och skulle mata henne med morötter som hon älskar så hoppade hon in i boet och typ attackerade mej när jag stack in handen med moroten!

Hon är ju 5 mån. kan hon vara dräktig? Eller vah kan detta bero på?
Tacksam för svar!

flikkan
0

Ingen? Jag behöver verkligen svar!

Jojsan
0

Det kan vara tonåren..

MarHai
0

Vaktar sitt revir troligtvis.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Devin
0

Hur länge sedan var det du fick henne? Har hon varit med ngn hane på sistonde??

flikkan
0

#4 inte vad jag vet.. Hon träffade Texas en liten stund men de nosade bara på varandra… Tog bort henne igen sen!

Hon biter inte mej när hon är utanför henne hus bara när jag tar in handen eller moroten i själva boet!

[Niike]
0

Hon skyddar nog (tyvärr) sitt revir. Vissa kaniner blir så :(

flikkan
0

så då ska man inte avla på dom? :(

MarHai
0

Helst inte, nej.

Solbackens kaniner

Devin
0

Låter som de andra säger.

flikkan
0

okej  :'(  Du sa Helst inte… Vad är bäst? Ge förslag! :)

Jag som så gärna ville para henne! :'( 
Om det VERKLIGEN inte är bra så hur kan man göra för att hon ska sluta?

MarHai
0

Det är ärftligt. Vill du att ungarna ska bli likadana så visst, para henne.

Men tänk på att en aggressiv kanin är en olycklig kanin!

Solbackens kaniner

flikkan
0

okej…. :(

Thumper-KG
0

#5: Tro f*n att hon attackerar dig när du sticken in handen i hennes bolåda…det är ju hennes sista skydd mot angripare.

En kanin ska inte röras om den är i sitt bo, den måste vara säker på att INGET kan skada den där, annars kommer den alltid att känna sig otrygg.

Muta med moroten redan utanför buren, och igen i buren, men aldrig i bodelen…

Metinia
0

Jag hade samma problem med min Pepparmint när hon var i tonåren. Jag kunde inte sticka in händerna alls i hennes hur utan att hon attackerade. Men när hon väl var utanför buren var hon hur underbar som helst! Det visade sig sedan att hon blivit skendräktig? och försökte bara skydda sig och sitt revir i buren. När skendräktigheten hade gått över blev hon snällare igen men hon skyddar fortfarande sitt revir (buren) ibland.

Men ha lite tålamod och visa inte rädsla för henne så tror jag att det blir bättre om ett tag. Om du inte vill riskera att bli biten eller inte känna det så mycket i alla fall kan du ta på dig ordentliga handskar - då känner man inte lika mycket! Lycka till med din kanin!

(Honor kan bli "dräktiga" utan att ha träffat hane - skendräktiga. D.v.s. de tror att de är dräktiga fast de inte alls är det. Men det går oftast över efter ett tag)

kastanjen
0

Det behöver inte tvunget handla om agressivitet utan de kan också bero på rädsla. Om hon inte känner sig riktigt trygg i sitt nya hem än och springer in i sitt bo och gömmer sig där och blir då kanske livrädd när det kommer in en hand där.

Ge henne lite tid och rör inte henne när hon är i boet utan vänta tills hon frivilligt kommer ut.

Rädsa är inte ärftligt!

flikkan
0

Idag och senare igår så var hon som vanligt igen. Jag tror hon blev rädd eller ngt sånt igår! :)

Sashhi
0

Kaniner vill vara ifred i bodelen, där ska de känna trygghet. Om Irma hoppar in i bodelen så väntar jag på att hon ska komma ut, inte tvinga ut henne, så låt henne vara ifred där.

Not your mom, not your milk.