Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 904 ggr
vargmamman
0

TIPS på mat man bör ge kaninen

som sagt om en vecka kommer gizmo(han heter så)..men jag har inte haft kanin sen jag va typ 10år och då hade jag en jätte albino(ingen aning vad rasen hette)..nu får jag en lite mindre kanin(bilder kommer sen)

men nu till frågan:vilken sorts mat bör jag skaffa hem nu?

vad behöver han att tugga på mm..tack på förhand:)

pandabjorn
0

Pellets (inte fröblandning), hö och vatten :) Och lite grönsaker att knapra på… nu kan man ju plocka gräs också ;)Sen kan man ge dom en gren att gnaga på

vargmamman
0

tackar:)..spelar det roll vad för gren ?alltså tex från björk,tall,gran mm..

flikkan
0

Fruktträd helst, alltså grenar från fruktträd :) 

Jag ger mina "äpplegrenar" och "körsbärsgrenar"

vargmamman
0

aha..då får jag hitta ett fruktträd då..jag tror inte vi har några här i omr:(

pandabjorn
0

björk går bra men inte på vintern för då producerar den något gift tror jag…. Vide brukar jag också ge. Googla lite så kan du nog se vilka grenar som inte är giftiga.

vargmamman
0

tack:) ska göra det..

Fnyan
0

Äppelträd grenar har jag hört är bäst :)

[Niike]
0

#2 Fruktträd, lönn, hassel, rönn, ask, asp, tall, gran.. ja det mesta går bra.

Pellets ska du som sagt ha också. Kolla med uppfödaren/djuraffären eller vart du nu ska köpa kaninen, vad dom ger för foder, så kan du köpa samma (ge dock ej gnagarblandning). Annars kan du be om en foderpåse så du successivt kan vänja kaninen vid den pelletssorten du väljer. Det finns t ex Lottie, Stampe, Edel, Carrier osv. osv…

Grönsaker; morot, broccoli, kål mm går bra att ge, dock i begränsad mängd. Börja med lite ifall kaninen inte är van vid så mycket grönt. Gurka är bra att ge på sommaren då det är varmt, och gurkan innehåller mycket vatten.
Man kan även ge frukt då & då.
Perslilja brukar vara omtyckt!

Hö ska alltid finnas tillgängligt. Det billigaste är nog att söka upp en bonde och kolla om man kan köpa där, finns många med fint & billigt hö.

Veero
0

Pellets från Grangården t.ex. Rabbfor, stampe osv, inte matafären. och alltid hö i buren och vatten och lite grönsaker/frukt kan den få då och då