Risker vid födning
Finns det någon risk för honan om hon blivit dräktig? När hon ska föda dom? Typ dö eller något!?

Ja stor risk med kaniner över 2 år! Både honan och ungarna kan dö!
hon är 3 år och det är första kullen, tror du hon kommer att dö? :'(
#2 Om honan är över ett år gammal när hon får sin första kull är riskerna stora för att det kommer bli svåra komplikationer vid födseln. Risken finns att honan och ungarna kan dö om hon är så gammal och aldrig har haft en kull innan. Men hon kan klara av det också, det vet du inte fören det är dags.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

mm som dom andra sa att det är stor risk men jag hoppas att hon klarar det!"
tack (':

hoppas att hon klarar sig, för djurets bästa. Men tror dock det inte kommer å gå :/
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Hoppas allt går bra vid födseln :)
jag tror det kommer gå bra (:

#8 tuvärr men med en 3 årig hona som alldrig haft kull innan är det nog rättså säkert att han tuvärr ej klarar sig.
20 årig djurgalen moder*

#3 För att pigga upp dig kan jag meddela att jag känner till två förstagångsföderskor vid 3 års ålder som klarat detta utmärkt. Samt en hona som fick en döfödd kull vid 1 års ålder och sedan en alldeles utmärkt vid 7 år. Ingen därimellan alltså.
Tror du kan andas ut och ta det lugnt, oturen kan vara framme men jag håller tummarna för er och tror inte det ska bli några problem.

ja hoppas samma sak,men jag satte ihop min han kanin med min hona på 3år som alldrig har havft en kull innan men hannen var kasterad.
jag satte ihop dom ca en mån efter kastreringen.
tror du hon kan vara med ungar+
hannen gukkar på hene
Om honan är dräktig tror jag att hon kommer att dö. Hon är ju tre år, men hon är så liten och tunn. Äter typ inget. :'(
#12 en stor fördel är ifall honan är i god kondition men om hon är liten och tunn som du sa så kommer hon nog inte klara av det. Men det är ju inte heller säkert att honan är dräktig eftersom man inte märker det förrän i den sista veckan.
#11 Honan kan bli dräktig eftersom spermierna kan finnas kvar länge. Man bör vänta minst två månader efter en kastration innan man sätter ihop hanen med en hona.
#12 Du ska nog inte ta ut så mycket i förskott. Nu vet du att risken finns men det kan ju gå bra också. Du får vänta och se vad som händer =)
Värdinna på Fantasy

Jag tror INTE din hona kommer dö. Vet många som har tagit kull på honor över 1-2 år.
Men risken finns ju alltid. Men det gör det ju med kaniner under 1 år också!
Shit.. Asså det var inte meningen att min kanin skulle bli dräktig, (om hon nu är det). Min pappa blir nog inte så glad. Han vet inget! Han är allergisk mot pälsdjur och vill absolut inte ha några kaninungar. När jag har frågat om vi inte kunde skaffa några till kaniner så blev han bara arg. Tänk om min kanin verkligen är dräktig, och om hon dör. Asså pappa kommer att spader. Just nu så önskar ja bara att hon inte är dräktig!!
Jag måste bara fråga om det är så att man kan ge något slags p-piller till kaniner så de inte blir dräktiga? man kan ge det till katter. Om det fanns något sådant kanske det skulle vara bra.
#17 finns tyvärr inte utan enda sättet är kastrering.
:'(
Försök få henne i en bra kondition så är det störst chans att hon klarar det. Annars är det nog så att risken är ganska stor.. :/
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

oki men min kanin kanke är med ungar då? :S

#21 om det är din kanin vi pratar om så ja.
20 årig djurgalen moder*

#22 nej menmin kanin är 3 år.
och jag har e han kanin som jag kastrerade för en månad sen och ddom är tillsammans och han gukkar på henne tror du hon e med ungar?

man ska vänta en månad innan man sätter ihop en kastrerad hane med en hona då spermierna som han gjorde då innan kastreringen fortfarande lever (?) Dom dör ju inte bara så *Poff* för att man kastrerat.
Sen kan han ju fortfarande tro att han är hane.
20 årig djurgalen moder*
#24 Det är rekomenderat att vänta två månader efter en kastration.
#21 Ja risken finns men vänta och se vad som händer. Har du inte redan särat på dem igen råder jag dig att göra det nu. Dels för att honan kan ha blivit dräktig och då kan hanen fara illa i slutändan samtidigt som han inte ska vara där när ungarna kommer (om de kommer).
Du borde också ta bort honom för att om honan inte redan är dräktig kan hon bli det. Ta bort hanen och vänta en månad för att se om det dyker upp ungar eller ej.
Värdinna på Fantasy

oki men hur märker jag att hon är med ungar?
han har bara gjort dettai några min så hoppas alla var döda!
men omhon nu skulle vara med ungar hur märker jag det kan jag se det på henne?

har ingen hona själv eller har haft så jag vet inte riktigt, men av vad folk sagt här så blir de oftast litte mer agresiva & känsliga
20 årig djurgalen moder*
Är honan över ett år så är det en stor risk att hon kommer att dö, spesielt om det är första kullen och hon är 3 år!
Men det går att rädda henne! hade en hona som har haft kull tidigare men tyvärr så klarade hon inte sin andra kull så en unge fastnade så vi åkte till vetrinären och om vi inte fick ut den så skulle hon få låv att avlivas.
När det har gått 36 dagar så ska hon förmodligen få ungar så är det bässt att åka till vetrinären så dom får hjälpa till och dra ut ungarna istället för att hon ska sitta själv och få ut dom. och förhoppningsvis så klarar hon sig. (hon är för gammal för att poereras, göra kejsarsnits, hon kommer inte vakna upp narkosen)