Är honan för gammal för sin första kull ?
Hej jag har en kanin hona som är snart 3 år (tror jag)
men min kompis har en han kanin och vi fundera på att släppa i hop dom är det dumt ?

Ja, hon är för gammal tyvärr :/
Mm, hon är för gammal..
Ja,tyvärr så är det för sent.
Med vänlig hälsning,
Jenny
Ja hon är för gammal. Att para en gammal hona kan få stora negativa effekter bland annat så har hennes bekenben stelnat vilket gör det svårare för henne att föda och i värsta fall kommer hon inte kunna föda ungarna och riskerar då att dö. (rätta mig om jag har fel)

Okej tack för alla svar jag var själv lite osäker .

#4 Kanines bäcken stelnar inte, däremot "lagrar" kaninen hela tiden underhudsfett, och får hon ungar när hon är under 1-2 år så är hon mer "töjbar" och får ut ungarna. Men har hon inte haft ungar innan 1-2 års ålder så är där för mycket fett och hon får inte ut dem.
TROR jag .. haha ;)

Oj såg fel ihennes papper hon är visst två år i juni är det fortfarande försent ?
Är hon i bra kondition alltså inte tjock m.m så KAN det gå men det är Alltid en risk att para !!
Vet att uppfödare av hopp kaniner brukar para sina honor vid ungefär 2 år men då är dom ju i väldigt bra kondition.Just för att dom ska hinna komma någon vart i sin hopp karriär"
Jag säger inte nu att jag tkr det är helt ok att para honor som snart är 2 år så att det inte blir massa tjafs.

Jo alltså hon är en hoppkanin och har bra kondis

Jag tycker inte att du ska det! Speciellt inte eftersom ni bara verkar vilja ha ungar för att dom är söta, och inte har någon seriös anledning. Kika på blocket och se hur många kaniner det redan finns :/
Skulle inte para.(kom i håg att jag sa detta)
Med vänlig hälsning,
Jenny

Jag vill inte bara ha kaninungar för att dom är söta utom för att hona har ett sånt fint temprament ! och det har hannen också .
ja det går det para. men det finns risk. min kaninhona vart tjuvparad x) då va hon 4 år. och fick en kull och det gick hur bra som helst.

Nej jag tror inte att jag ska para henne efter som hon är snart två år gammal .

Men jag är lite osäker men hon är ju så fin och bra tempramentet
Skulle inte para.
- Mvh Emma
jag skulle inte para henne för jag skulle aldrig kunna riskera att min kanin dog bara för att jag ville föra vidare hennes temperament…
Emma

Jag skulle nog inte heller ha parat. 1 år tycker jag är helt OK, även 1½, men vid 2 års ålder tror jag att jag drar min gräns iallafall!

Ska du bara para henne för hon har bra temprament 

Nej abolut inte men alltså Jag hade bara tyckt att det hade vart kul att se när dom växte upp pch sen ge dom fina hem .
Jag har betsämt mig för att det blir nog inga kaninungar för mig. Eller för min hona på grund av hennes ålder och jag vill ju inte att hon ska dö om det går fel .

#21 okeej
#19: Samma här.
Dock kan jag göra vissa undantag när det gäller jätteraserna, är de i bra kondition kan jag sträcka mig till 2 år.
Men där går min gräns, även för jättarna.

skulle heller inte para… håller med #23 helt

#23 Jo, jätteraserna har jag läst att man kan vänta längre med. Jag undrar bara varför det är så? Är det för att de har mer "kropp" att bygga upp, mer muskler, fett o.s.v eller något helt annar? Är inte så insatt i jätteraserna .. :)
#25: De växer helt enkelt mycket långsammare och tar längre tid på sig att mogna fysiskt (och säkerligen även psykiskt).
Som du säger, det är mer att bygga upp. =)
Men är inte helt 100 insatt i det heller.
Man kanske ska fråga Iram, hon borde veta. ^^
Nää, det är inte bra att para en kaninhona vid 3års åldern.. :/ tyvärr..
// Michis