Hur lär man sin kanin att vara lös?
Hur lär man sin kanin att vara lös på tomten? Har hört att hankaniner är lättare att ha lösa i trädgård för att dem är mer revirbenägna och stannar hellre kvar på tomten… Har du/ni märkt ngn sådan skillnad mellan hona eller hane?
Jag har en frassehona & en dvärgvädurskorsning, hane, som kan gå lösa :) Det är ju två helt olika raser så det är svårt att jämföra med könen. Men båda håller sig runt ladugården hela tiden så det är inga problem :)
Frassen fick skutta i ladugården, sedan lämnade jag dörren öppen och litade helt enkelt på att hon inte skulle sticka. Jag höll koll på henne i början för att se var hon gick, men nu kan hon vara ute längre utan uppsyn, dock kollar jag ju till henne då & då:) Det får alltid vara öppet till ladugården så att hon kan skutta in där när hon vill.
Dvv korsningen lät jag springa lös runt rasthagen när honorna var där. Då höll han sig där hela tiden, och skuttade bara iväg några meter för att undersöka något annat. Han vill jag dock alltid ha uppsikt över, så han får bara skutta lös om jag är med eller är i närheten =)
Frassen undersöker något på bilden x)

Har aldrig haft en hankanin lös.
När jag lärde Uzza att vara lös så hade jag kopplet hängandes löst bakom så det bara var att ta tag när hon gick för långt.
Fattar egentligen inte hur jag vågade testa eftersom att hon sprang överallt och vi litade inte alls på varandra på den tiden.
Men hon litade på sin bur så om hon sprang för långt bort och om jag inte fick tag på henne så sprang jag framför och 'föste' in henne i buren (hon har en golvbur ihopbyggd med en Hage som var öppen) eller så ställer jag mig i hagen och prasslar med mat så blev hon avundsjuk och kom, sakta med säkert.
Myra var det bara att släppa. Hon springer inte direkt iväg utan är lite nyfiken och långsam. Men hon vill inte gärna komma tillbaka om hon hittat något roligare ställe utan då får man 'plocka' upp henne.
Vet inte hur detta ska hjälpa dig, menmen ^^
_Såhär glad är Niike över att slippa sitta innanför galler ! =)
_Kan tillägga en sak som jag lärde mig av min frasses uppfödare, då jag undrade hur hon lärde sina kaniner att gå lösa. _"När du litar på kaninen, och den litar på dig"._ Det har jag gått efter. Jag kände att jag litade på Alpha (frassen) helt enkelt, jag visste att hon inte skulle sticka iväg. Och det gjorde hon inte heller. Niike (dvvkorsningen) visste jag också, att han skulle inte sticka iväg för långt, speciellt inte när honorna var ute i hagen;-)

Okej, det verkar handla om tillit till varandra. Det känner jag jue inte helt riktigt än.. men det är jue inte så konstigt i och med att jag bara haft melwin i 3 veckor. I sommar tänker jag testa att släppa honom i min familjs trädgård. Kanske bäst att börja med långlina som ngn nämde här inne. Tack för svar :)

#3 Värsta ögonblickets bild : D fiin kann åxå! : D har alltid velat ha en sån ^^)
#6 Tack :) Han är underbar!

Jag har två kaniner som jag kan ha lösa. Devin och Gucci. Där handlar det också om tillit och sedan är de båda väldigt lunga till temperamentet. + att det luktar ofta honor runt tomten, och det måste ju självklart undersökas noga. Men jag kan inte lämna dem utan uppsikt då det finns mkt katter,hundar och liknande..

Cassie kan jag ha lös. Fast ibland är det svårt att fånga henne. Men jag började precis som emmsaaan genom att ha kopplet hängandes efter henne. Senare tog jag bort kopplet och behöll selen och nu behövs inte selen… Men jag måste ha henne under tillsyn. Men oftast följer hon bara mina fötter ^^
Curre får vara lös. När han va yngre fick han inte. Men nu är han så gammal och blir rädd såfort han kommer utanför trädgården. Så Han rymmer inte utan håller isg här. Och blir det lite läskigt springer han in till burarna.
Pakk har jag haft lös sen han var liten och vist rymmer han men han skuttar aldrig snabbt och blir aldrig rädd för något så bara jag har koll vart jag har honor så går det bra.
Ingen av mina får ju vara helt själva. Utan jag är max ett par meter ifrån de.
Lillen och Snoffsan litar jag inte helt på. De är så snabba och tycker livet är spännande så man vet aldrig va de tar sig för ^^
Jag släppte också mitt koppel bara löst och lät den springa med kopplet efter sig sedan om det går för fort är det bara att springa ikapp den och ställ sig på koppelet.
Då kan den ej fly.
Du kan ju alltid testa att hålla med ett finger i koppelet. Sedan när du känner att du kan lita på den osv så kan du släppa den. och om du lyckas vilket jag håller på med så kan du försöka lära den några ljud och kommandon som den ska ha i bakhuvudet.
Men det är svårt man måste ha tålamod.
Men att låta den gå lös är gallant.
Akta dig bara för vägar och stora buskar. små är dock ingen fara. Men långa stora som dom kan smita in i. Helst en öppen gräsmatta av något slag med träd. Kankse rent av skog.
Du kan ju också testa att fästa ett längre snöre på koppelet som du håller i. eller låter fladdra efter. Men knyt åt ordentligt.
Kramar / Julia (=
Min kanin Herman får gå lös ibland, men brukar ha på sele och kopplet efter för att vi har tre katter som är på våran tomt jämt , så ja låter aldrig han vara lös utan uppsyn.
men inga av våra katter hoppar på han, men ja tar det säkra före det osäkra :)

Hur ma lär dom det, jo liksom ju tamare och ju tryggare dom blir med dig så går de tillslut att ha dom lösa. :) Min kanin har alltid gått lös, började med att han fick spring med kopplet & sele på sej. Och sedna kunde jag ta av honom de och han lärde sig att spring till mej eller till buren när han blev rädd. Fast ibland så springer han iväg och måste då spring efter honom så att han kommer tillbaka :) Det går vääldigt bra.
fast vågar inte de riktigt nu på sommaren eftersom katter/hundar kan döda kaniner :/
Jag kan ha Sputtnick & Plexus lösa.
Från börjar hade jag på dom sele, sen efter ett tag släppte jag kopplet så att det hängde efter, gjorde så ett tag, för jag skulle se så att dom inte for nån stans. Dom gjorde inte det & jag vågade ha dom lösa. Nu går det hur bra som helst :)