Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 311 ggr
cuteness
0

Skaffa en till kanin

Jag har redan en kanin, en innekanin som är van att springa fritt i lägenheten men har inte träffat ngn annan kanin på över ett år.
Hon är en okasterad hona.

Grejen är att jag verkligen vill ha en till kanin, det är ngt jag drömt om i evigheter men jag har dröjt på det.

Hur tror ni att det funkar? Min kanin är min bästis, vi umgås hela tiden, hon klänger vid mina fötter och vi sover ofta med varandra. Kommer jag förlora min vackra vän, har jag blivit ngt substitut för en av samma art?

Och hur tror ni d kommer funka med varandra? givettvis kommer d ha varsinn bur och jag kommer at det lugnt i början med introduceringen.

Är det ngn som har erfarenheter från detta?

cuteness
0

just ja, en fråga till, bör jag kastera min hona innan, så hon kanske blir lite lugnare inför den nykommna?
Hon är ju knappast ngn avelskanin!

BuffaloHorizon
0

Dem kan gå ihop men dem kan också inte gå ihop det beror helt på individerna så det gäller att man är berädd på att också honor inte alltid fungerar ihop. Man vet inte det förrän man har testat.

Kastrera honan skulle inte jag gjort. Normalt är det enbart hanar som blir kastrerad och enstaka fall honor. Att kastrera en hona innebär större risk än att kastrera en hane. Eftersom det är större ingrepp på honor innebär det längre tid under narkos plus att det är mycket dyrt att kastrera en hona (hanar kostar ca 600 kr att kastrera).