Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2161 ggr
Lippo
0

Det får inte vara något :'(

Nu när jag kom hem från skolan såg jag att Tiffy hade tappat hår på magen och under hakan! Det är inget hår alls nästan!

Usch jag är så orolig för Tiffy att något är fel med honom :'''(
Kan det vara skabb? :''/

Lägger in bilder snart.

Lippo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:(

Lippo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:(

Lippo
0

Han har ju typ som svarta fläckar på bild #1 :'''(

Lippo
0

Även om ni inte är bombsäkra så skriv om ni har ett humm om vad det kan vara!

BuffaloHorizon
0

Skabb borde synas ifall han har det dvs så borde han ha sår på dem hårlösa områden.

Lippo
0

Okej, tack för ditt svar. Det var skabb jag tänkte först för då låssnar väl pälsen?

BuffaloHorizon
0

#6 japp det gör den. Men du kanske skulle ta honom till en veterinär?

Lans
0

Det är nog bäst att ringa till vet. och höra.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Lippo
0

#7: Jo, jag får höra med mamma om det kanske är bäst.
#8: Vi får göra det men de flesta veterinärer vi har stött på är helt värdelösa rent utsagt. Men får hoppas att dom vet vad det är.

annaforsgren
0

:O oj, vad läskigt!..ring till roslagstulls djurklinik, de är kunniga om kaniner

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[chriistina]
0

Han fäller inte då?
Min ena kanin tappar all päls när han fäller innan det börjar växa ut ny igen. Huvudet är värst. Där blir han verkligen helt neck innan där kommer ny päls, ser rätt läskigt ut.

Lippo
0

#10: Ja :( Vi ska göra det!
#11: Oj jag vet inte, men de brukar väl inte tappa så pass mycket hår? :S Eller så kan dom det jag vet inte riktigt. Hoppas att han bara fäller.

Jetaime
0

Har faktiskt ingen aning.. när jag såg bilerna först tänkte jag på en skendräktig? hona som dragit av sig massa päls.. men detta är ju en hane.. Men ring iaf och hör med någon vet!

Hoppas det löser sig, lycka till.

[chriistina]
0

#12 Brukar och brukar. De är ju olika från kanin till kanin. Men min ena tappar ännu mer än det. Altså det blir bara hud kvar. se har jag en som tappar den gammla pälsen när de nya precis börjat växa så pälsen är kanske 1-2mm. Så det är ju rätt olika.
Men ring en kunnig vett och hör. Men mår den bra i övrigt och där pälsen är borta ser bra ut så kan det vara fällning.

Lippo
0

#13: Ja, det var nästan det första vi tänkte också. Det ska jag göra :)
Tack!
#14: Jo i för sig. Jaså, men det är inte sånadär svarta fläckar som Tiffy (#1) har? Ska ringa :)

Tack för hjälpen allihopa!

Thumper-KG
0

MJÄLLKVALSTER, brukar endast vara på ryggen och nacken, det botar du med "Pevaryl", som finns på apoteket.

Är han i övrigt frisk, så brukar det gå över av sig själv när han är klar med fällningen.

Taci
0

#16, pevaryl?? Det är ju ett medel mot Svamp? i underlivet? ^^

Devin
0

#17 Haha, ja det är det väl. "svamp i underlivet uppstår oftast efter bad, mens eller sex"

Säg till när du ringt veten :)

Romana_12
0

Ojoj,, va läskigt :(

Thumper-KG
0

#17-18: Ja det är det! Vari ligger det roliga???

Fö. funkar det mellan tårna också….och på kaninryggar!!!

Taci
0

#20, jag har aldrig påstått att det är roligt ? Hur f*n ska jag veta att det även funkar till kvalster på kanin? Tänkte ifall du skrev fel, eftersom det är ju inte det första man tänker att underlivssvampmedel (kort ord^^) kan användas mot! Blir så trött på att du blir så förbannat upprörd hela tiden.

Sorry för jag störde lite nu! Jag hoppas det löser sig, du får berätta hur det gått med vetten! Lycka till! 

Thumper-KG
0

#21: INTE DU!!!, #18:

Pevaryl är ett antisvampmedel, inte specifikt för underlivsbehandling enbart.

Jag är inte upprörd eller förbannad Flört, bara informerar om att det funkar på kaniner oxo…Glad

[Zoie]
0

Så var det för Zoie också men inte under hakan , jag trodde att det var skabb men det var inte det. jag kom inte ihåg var det var riktigt . Efter nån vecka var all päls tillbaka ! :)

Lycka till :)

aliciia
0

#20 å marsvins näsor ;)

Strumpa
0

menar inte att lägga mig i egentligen, men #16 har fel så som jag har fått lära mig. om inte det uppkommit en massa mjäll innan håravfallet så är det inte mjällkvalster. Sen om det är det behandlas det med dermocan schampo, canitex eller Sebacil som vet skriver ut, inte med Pevaryl…det är trots allt inte Svamp? som mjällkvalster kommer av, trots att kvalstrerna inte lägger gångar i kaniners hud som på tex marsvin.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Hatasallad
0

Pevaryl användar man till ringorm eller nos/munsvamp till marsvin…

Strumpa
0

okej :) det är som sagt bara det som jag fått lära mig.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Thumper-KG
0

#25: Ja du har rätt…
Mjällkvalster brukar synas på hudflagor runt den kala fläcken, och behandlas med "IVOMEC", men jag provade med Pevaryl, och det funkade.

Det är ju som sagt ingen svampsjukdom, som jag trodde då vid behandlingen.
Och kvalsterna viste tydligen inte heller, för de försvann iaf…

Man SKA också minska på kraftfodert, då det är proteinöverskott som utsöndras genom huden som kvalsterna lever på.
Alla kaniner har mjällkvalster, mer eller mindre, men detta är inget problem för friska djur, men när djuret blir lite till åren så brukar det synas mer märkbart.

Nu tror jag dock inte att det är kvalster frågeställarens kanin har, då symptomen sitter på buken…

Hatasallad
0

Ivomec används till skabb…

Thumper-KG
0

#29: Jag skulle kunna skriva hela listan den är bra mot, men skiver bara att den är förebyggande och behandlande mot  sjukdomar orsakade av invertes parasiter, inte utvärtes, som skabb…

Länk

Ett varningens ord!!! Tilläggas bör, att den jag använder är för HÄST, så man bör veta vad man sysslar med om man ska prova, inte mer än storleken av ett RISGRYN ska ges av "IVOMEC vet 18,7 mg/g".

Lippo
0

Tack för hjälpen, det betyder så mycket!
#16: Okej, ja, han skuttar runt i rummet som vanligt och vägrar att ligga på rygg ;)

Igår sa jag till mina föräldrar att de skulle ringa men de sa att vi kunde vänta en dag för att se hur han mådde då. Eftersom det är jag som är familjens kanintok så skulle jag väl ha ringt igår. Men jag skulle inte ha fått fram ett ljud så jag får tjata på att de ska ringa idag istället.

Salish
0

Han kanske fäller? Anledningen att det är svrta fläckar är att skinnet inte ser likadant ut överrallt.

repekka94
0

kan vara vitamin brist min ena han kanin hade exakt så men i nacken

Devin
0

#22 Jag visst inte att det kunde användas till kaniner också men eftersom jag hört reklamen så tyckte jag det lät kul. Men jag tycker man kan låta trevligare. Aja, den här tråden är inte om pevaryl exakt utan om Tiffy.

Hoppas allt löser sig! :)

[Wera]
0

Jag åkte med min kanin till veterinären för jag trodde det var skabb. Men det visades bara vara sommar fällning även om han är naken min kanin var naken på huvudet :S Jag var jätte orolig. Men det visades att det bara var fällning.