Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 395 ggr
Granmor
0

Mystiskt agressiv kanin..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina dräktiga honor (Älva) har alltid varit lite skygg och osäker, då jag köpte henne som vuxen från hennes uppfödare. Men nu efter troligen en veckas dräktighet har hon blivit Helt HELT galen. Man kan inte öppna burdörren utan att bli attackerad av denna hårboll, de är svårt att hantera henne, (och borsta!!?). Men så fort man sätter henne i t.e x en Hage, så är hon lika trevlig igen. Hon skyddar väl troligen sitt revir..

Nu till mitt verkliga bekymmer: Om hon får sina ungar och fortfarande är helt ohanterbar, vad sjutton ska kan göra? Är det helt dumt att försöka lägga över ungarna hos en annan hona?

Thumper-KG
0

Tycker det låter som om hon blir en bra mamma, som försvarar sina ungar och sköter om dem.

Men man kan lägga över ungar till en annan hona som PRECIS har fått egna ungar, dock får det inte bli för många, då sliter det på den nya honan och mjölken räcker kanske inte till.

Granmor
0

1# Visst , så kan man också se på det. Men man lär sig hur man ska beté sig av sina föräldrar. Agressiv mamma = Agressiva ungar
Hur vidare hon kommer sköta om dem är ju ännu oklart eftersom dem inte har kommit ännu?

Får väl bara ta och hoppas det är en kort periods grej och att de går över snart!