Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2279 ggr
[Yoschi]
0

kaninungarna och föräldrarna

När man har fått kaninungar och bestämt sig för att behålla t.ex. en hanunge kan alla tre kaninerna (mamman pappa och ungen) bo tillsammans då eller efter ett tag så måste man sära på ungen och föräldrarna eller kan dom bo tillsammans livet ut?

är det samma sak med honungarna?

flikkan
0

Hmm… jag tror att det beror på hur dom går ihop.. Men hanarna bör ju vara kastrerade då… Men jag är inte helt säker…

Lans
0

Honungar kan bo kvar hos mamman om dom kommer överrens. Pappan och hanungar måste kastreras om du ska ha dom med mamman! Annars blir det ju ungar hela tiden! Sen är det ju inte säkert att dom kommer överrens.

När honan är dräktig och fått sina ungar ska man absolut inte ha pappan eller några andra kaniner i hennes bur (förutom ungarna som hon får då)!

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

KvirrZ
0

honan och hanen(föräldrarna) kan inte bo ihop om hanen inte är kastrerad. (och ska inte bo ihop när hon har ungar)

ungen om det är en hane kan inte bo med mamman senare än 10 veckor om den inte är kastrerad. Och det är aldrig säkert att det går att ha 3 kaniner ihop oavsätt kön.

- Mvh Emma

emms
0

Man måste ju kastrera både ungen och pappan annars skulle det ju bli jättemånga kaniner. Och sen är det inte säkert att pappan och hanungen kan bo tillsammans iallafall fast de är kastrerade. Och även mamman kanske inte tycker om att bo tillsammans med två(2) kastrerade hankaniner. Så det skulle kanske kunna gå men jag skulle inte chansa för att hanarna kanske slåss om honan med.

Om man har tillexempel en kull på tre(3) honor så skulle de kunna funka ihop om de har en stor bur.

Emma

[Yoschi]
1

alltså om jag fattat rätt ska jag isånnafall helst inte behålla en hanunge men en honunge skulle gå bra eller?

KvirrZ
0

#5 det är inte säkert att det går bra även om det är en hona.

har du hanen och honan ihop eller?

- Mvh Emma

[Yoschi]
0

har ingen hona än men ska skaffa till sommarn och det är ju bra att veta i förväg

KvirrZ
0

#7 okej, men honan och hanen kan inte bo ihop, men ev. kan en honunge gå ihop med mamman sen.

- Mvh Emma

[Yoschi]
0

va? kan inte honmamman och hanpappan bo tillsammans?

KvirrZ
0

#9 nej! en hona och en okastrerad hane kan aldrig bo ihop.

- Mvh Emma

[Yoschi]
0

men om dom är kastrerade då?

KvirrZ
0

#11 om hanen är kastrerad så går det.

men man får tänka lite på tiden. om du köper en honunge(?) som du ska para så får du ju vänta runt 5-6 månader innan hon kan paras, sen ska hanen kastreras, honan är dräktig i ca 1 månad, honan har ungar i ca 2 månader, sen kan de bo ihop. vet inte om du ville ha dom ihop hela tiden?

- Mvh Emma

lomsen
0

mina kaninsystrar fick var sin kull och var då särade från varann den tiden från PARNING till ungarna sålts men igår satte jag ihop systrarna igen och den ungen vi ska behålla plus en som inte sålts än, och det gick jättebra efter lite bus och påhopp som gick över. Ungarna tillhör den ena honan. Alla är honor!

Men de bor i en stor hungård och har gott om plats!