Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 634 ggr
split
0

frågor snälla svara

hejsan jag är en 14årig tjej som älskar kaniner och vill lära mig så mycket som möjligt om de och Avel och en massa annat, hoppas ni kan svara på mina frågor :D:D

1. Hur gammal ska hanen och honan vara när de paras första gången?
2. Hur gör man när de ska paras? ska hanen in till honan eller vad?
3. Hur ser man sen om parningen tagit?
4. Hur gör man när man ska städa buren sen?
5. Måste man ha en så kallad bolåda? var får man tag i en sådan om man inte kan bygga?

jag ska inte avla eller något sådan vill bara lära mig! :D

flisan93
0

tips: läs artiklarna:D där står allt

kaninsnobben78
0

en dvärgdur blir köns mogen  4månde men andra raser blir kön modga vid 1 ålder    om det är ungkanin ska man inte röra kaninen när den har ungar och vara försiktigt .när vanligvis släper in man då in  honan i hanens bur inte tvärt om.Om ddu ska kolla på boet så måste du klappa honan först och inte använda starta  parfymerad som två eller liknade strakt innan du rör kaninboet.

flikkan
0

puttar år dej

teddykaniner
0

1. Hur gammal ska hanen och honan vara när de paras första gången?
2. Hur gör man när de ska paras? ska hanen in till honan eller vad?
3. Hur ser man sen om parningen tagit?
4. Hur gör man när man ska städa buren sen?
5. Måste man ha en så kallad bolåda? var får man tag i en sådan om man inte kan bygga?

Här svarar jag:

1.beror lite på vilken ras…men 8 månader vore passande för honan.Jag skulle säga att en hane kan vara 5-8 månader gammal.

2.Man släpper in honan till hanen och kollar så dom gör "sin grej" några gånger..

3.Man kan märka om honan blir fetare, latare,dricker mera mm.

4.Som vanligt,men lite försiktigare kan man ju vara.

5.Jag har inte sådanam,så klart det går utan,men jag har mina ute,har man dom inne kan man nog skaffa sej en.Man kan bygga eller köpa.

Rätta mej om jag har fel.

Med vänlig hälsning,
Jenny