Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 270 ggr
Zvintos
0

Enormt brunstig trots parning

Alma parades ju med Pelle den 31/3 och det verkade som om parningen tog.
Idag hade jag henne lös i Hage medans Pelle sprang lös på gården.
När han kom fram till henne nosade hon på honom och lade sig platt på en gång, när ingenting hände (han var ju självklart inte i hagen) så började hon irriterat gräva på gallret och lade sig sedan platt igen med upphöjd rumpa.
Är det vanligt att honorna brunstar efter de är parade?
För såhär brunstig var hon inte ens när hon blev parad. Fundersam
Det bästa är väl att vänta och se ifall det kommer någon kull och sen para om.
Eller ska jag låta de träffas igen på en gång?
Har nämligen aldrig varit med om att honorna blivit såhär trots att de är parade.

Zvintos
0
eveluss
0

puttar upp ;)

Jetaime
0

Jag vet inte riktigt..Min ena hona fick träffa en hane för ett tag sen men sen märkte jag att hon va brustig ändå.. och då lät jag henne träffa hanen igen ohc då la hon sig ner direkt och lät hanen para henne.. väldigt skumt eftersom jag va rätt säker på att det tog första gången..
Men å andra sidan så strök sig min första dräktiga hona mot gallret och markerad och sånt också, hon va kanske inte brunstig men hon markerade ändå, men hon va iaf dräktig :)

Så det är svårt att veta, men du skulle ju kunna vänta lite till om du vill, hur länge sen va det du parade dom?
Och märker du nått tecken på att hon inte är dräktig så kan du ju para om dom, men det är svårt, det är upp till dig :) Tror dock jag skulle ha parat om dom direkt och sett om honan va intresserad för då är hon förmodligen inte dräktig!

Jojsan
0

Jag har för mig att jag läste nyligen något om att honor kan bli brunstiga när det är ca 1-2 veckor kvar tills ungarna ska komma.. Men jag är absolut inte säker.. jag kan lika gärna ha drömt det..  Konstigt i alla fall.

Men om du parar om henne nu och hon redan har ungar i magen, då kanske hon får 2 kullar när den ena kullen är bara ca 3-4 veckor eller något sånt.. Eller har jag fel?

Jetaime
0

#4 jo, men om honorna är dräktiga redan så brukar dom inte vilja para sig men hanarna igen.. samma med skendräktiga honor, dom tror att dom redan är dräktiga så därför låter dom sig inte paras :P fast finns kanske honor som gör det, inte vet jag, mina har iaf inte velat det.

Jojsan
0

#5 det var därför jag tyckte det lät så konstigt.. Men jag har kanske drömt det x)

Jetaime
0

#6 men har också hört det, dock vet jag ingen som har vatt med om det..

Zvintos
0

#3: De parades första gången den 26/3, men en väldigt kort PARNING som inte såg ut att vara särskilt lyckad.
Den 31/1 fick de träffas igen och fick till en lyckad PARNING, han trillade av, knorrade och stampade i backen.

Så det är ju inte så jättelångt kvar.