brokad eller manteltecknad?
tjohoou, har aldrig riktigt fattat vad som är skillnaden på brokad och manteltecknad. Trodde först att brokad var när det var lite fläckar här och var och att manteltecknad var när fleckarna nästan täclte hela ryggen? Sen har jag sett massa bilder som såg typ lika dana ut men den ena var brokad och den andra var manteltecknad..
hahaha, ursäkta lite rörig text men iaf. Skulle någon kunna förklara skillnaden och kanske lägga ut en bild? :) (a)

Brokad är en dålig manteltecknad. Det är alltså samma teckning, bara det att brokade kaniner har mer vitt :)
jahaa, men hur vet man vart gränsen går då? ;)
Alltså det är olika, kaniner som är brokiga, brukar vara lite "blommiga."
Not your mom, not your milk.
förlåt om jag är lite segh men vad betyder det? xD
Någon har kanske en bild att visa?
Hmm..sorry. Har bara bra mantlade på bild. XD
Not your mom, not your milk.
Här är en liten kaninunge med dålig mantel, då han har för mycket vitt .
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
En till, han är på gränsen till brockad, tror vissa hade kallat honom det, men jag har satt som manteltecknad iaf. (dock dålig mantel)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Är det bara jag som kallar manteltecknade med för mycket färg för brokade?
Säger även brokade till de som har för mycket vitt.
(Kommer inte ihåg om det var undertecknad som har för lite färg och övertecknad till de som har för mycket färg, eller om det var tvärtom?)
#10 om de har för mycket färg kallar jag dem… manteltecknade i alla fall..
haha, nej men jag har nog aldrig sett en med för mycket färg.. Det är nog därför jag inte kallar de något.. Men jag hade nog kallat en med för mycket färg för manteltecknad. ^^

fattar fortfarande inte var gränsen går, tycker att dom på bilderna ser ut som manteltecknade! xD jag måste vara ett hopplöst fall! ;)

#6 Brokad. Han har allddles för mycket vitt i ansiket.

#16 Men en "perfekt mantlad" har väl inget vitt streck i pannan, eller?

Utdrag ur standarden. källa SKAF
Mantelteckning (Svart = AA BB CC DD gg Kk)
Djurens grundfärg är vit med teckning i någon i standarden Godkänd färg? eller i kombination med Zobel - eller Japanteckning i färgen svart/gul eller blå/gul. Kroppen skall vara manteltecknad. Manteln täcker största delen av ryggen och sidorna. De färgade partierna täcker största delen av huvudet samt öronen i sin helhet. Enskilda vita fläckar i pannan och på nacken t o m skulderbladen är inget fel. Enskilda färgade fläckar på buken och benen är inget fel.
Bottenfärg: på de vita partierna skall den vara vit, på de färgade enligt respektive teckningsfärg.
Ögonfärg: enligt respektive teckningsfärg.
Klofärg: färglös.
Vanliga fel som medför poängavdrag
Vita fläckar i de färgade partierna. Flera enskilda färgade fläckar på buken. Avdragen varierar beroende på antalet fläckar samt fläckarnas storlek.
Diskvalificerande fel
Övervägande vit färg i manteln och på huvudet (mer än 50%) samt vita fläckar på öronen. Övervägande fläckar på buken eller färgad buk. Helt färgad eller övervägande färgad bottenfärg på de vita partierna.

Jag vet hur standarden ser ut, men en "perfekt mantlad" ska väl inte ha vitt i ansiktet? Det var det jag undrade.

#19: LÄS det understrukna!
En "mantel" har man på ryggen, ska du ha den överhuvudet också, så är det en "cape" 

Ja, jag HAR läst. Det står att det inte är fel, men du skrev "perfekt mantlad". Enligt mig är det en som ser ut såhär:

Det står att det är inget fel, men en perfekt mantlad ska INTE ha vitt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Ööööhh, OM nu det ena inte är fel….
så kan ju inte det andra vara rätt…
Logiska uttryck…

Men gaah. Den går ju såklart igenom på en utställning, men får ju inte lika mycket poäng på färg/teckning, som en mantlad utan vitt i pannan, eller hur? Det betyder att den inte är "perfekt mantlad".

Aha, du menar så…
Nej, han fick bara 19p av 20 möjliga..
Han är inte helt perfekt ändå.
Jag har en holländare som har fått 19,5/20 och 20/20.
Solbackens kaniner

Nej, jag säger ju det, han fick bara 19p.
Men när det gäller Dvv så är det f*n-i-mig bra…
Ooo, då var du väl stolt, Martina???
När det gäller holländare, så är det rekord. Och ja, jag är riktigt stolt!
Solbackens kaniner

Fast en "Holländarteckning" är inte samma definition som "Mantelteckning", men det kvittar…
Holländarteckning ihopslaget med japanteckning är den svåraste teckningen som finns.
Men jaja. "gammal är äldst" går väl du efter.
Solbackens kaniner
ookej, tror jag fattar nu! Tack för att ni orkat hjälpa mig! (a)

#31: Nix inte en chans, man lär så länge man lever, men att jämföra två olika raser är knappast att jämföra på lika vilkor..därför kollade jag standarden på SKAF hemsida, och de olika teckningarna är inte repressenterade på samma papper ens.
Den mantelstandard som finns på bild för Dvv, er en tecknad bild av en kanin, en önkad teckning, en fantasiprodukt alltså.

Hehe, ja nu håller jag ju inte på med "Holländare", så det är inte troligt.
Tror nog att du har större förutsättningar för det än jag..
Vad jag menade var teckningar mellan "Dvv - mantelteckning" resp. "Holländare", inte "Holländare" resp. "Japanteckning", som jag skrev i #30:!
Mitt inlägg till frågeställaren gällde manteltecknade generellt, och mitt ordval(Perfekt) var närmast tänkt att jämföra med en brokad(inte så perfekt), inte att framstå som en "messerschmidt"!!!