Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1046 ggr
Tixy
0

Angående härstamningsbevis

Vem är det som skriver ett härstamningsbevis? Vad ska finnas med? Hur kan ett sådant se ut?

Jag försöker få lite klarhet i saker och ting, nämligen. :)

Zvintos
0

Härstamningsbevis skrivs av uppfödaren till kaninen.
Får man ex en kull där bägge föräldrarna har härstamningsbevis, eller ena har härstamning och andra stamtavla, så är det ju väldigt lätt att skriva härstamning.
Går ju även att skriva på en kull där ingen av föräldrarna har härstamning, den måste ju börja någonstanns.
Sen huruvida man vill/ska avla på kaniner utan härstamning, är ju en helt annan sak som inte har med tråden att göra. =)

Min ena korsningshona har härstamningsbevis, som jag själv skrivit då hon är egenuppfödd.

Vad som ska finnas med kan man bestämma lite själv.
På mitt finns det med släkt så långt som det går att se.
Blir kanske lite långt att läsa, men tycker det är roligare och intressantare så.
Har även med kaninens namn, ras, färg, kön, födelsedatum, antal syskon, hela kullens färger och kön m.m.
Man kan även skriva med mamma, pappa samt mor- och farföräldrar, som det är på en stamtavla.
Det väljer man själv.

Dock kommer jag korta ner härstamningsbeviset för de ungar som säljs, om det är för långt.
Vill ägarna ha det fullständiga är det bara att de säger  till, så mailar jag eller skickar det via post. =)

Kan tyvärr inte visa mitt härstamningsbevis, då jag inte är hemma just nu.
Men kan lägga in en bild på det senare idag. =)

Jetaime
0

Jag skulle kunna läga upp en bild på mitt för jag har det här på datan men jag vet inte hur man ändra format på det.. :S hehe

Thumper-KG
0

Principen är den samma, som för stamtavla!

Du skriver helt enkelt en stamtavla, men byter ut ordet "Stamtavla", mot "Härstamningsbevis".

Jetaime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 ja fast man behöver inget godkännande av någon för att få skriva härstamningsbevis och det finns ju ingen som helst regel på hur det ska se ut… Man får själv bstämma hur det ska se ut och vad man ska ha med.

Kom på att jag kan göra en print screen på ett av mina h-bevis ^^
Så här ser mina härstamningsbevis ut ;)

Jetaime
0

det blev lite otydligt när man laddade upp det..

Härstamningsbevis 2008
KANINENS NAMN

Född
Ras
Färg
Ögonfärg
Antal födda ungar      hanar    honor

Färger i kullen:

Härstamningen
Då har jag med föräldrar, mor och far föräldrar och deras föräldrar, man vill ju veta så mycket som möjligt om man ska ha dom till Avel :)

Mitt namn
Kaninuppfödningens namn och internet adress
telefonnummer och mail

Tixy
0

Tack så mycket, då har jag fått det utklarat åtminstone. :)

Elina.
0

#5: Tänk på att skriva in korrekt ras & färg i härstamningsbeviset. Tex svart/röd japantecknad & creme är ju inga färger, och lejonkanin är ju ingen ras.