Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 647 ggr
galaxens
0

Rut har fått bebisar :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

I natt (8 april) har Rut fått ungar. Undrar lite hur mycket man ska kolla boet. Har tittat och det rör sig.
Det är rent och fint, men hon har täckt över dem ORDENTLIGT! Så det är ganska svårt att se, hur många de är och att alla är OK!
Hur mycket ska man känna igenom och titta?

Hon är ganska lugn, och hon tycker det är ganska OK att man pillar lite i boet.

Jag lägger ut en bild så ni kan se lite. Ungen/ungarna ligger längst in i boet.

Tack på förhand!

/Cassandra

Sotis
0

Vad kul:D Grattis :)

Bejja
0

så roligt, grattis! :D

Mickis1994
0

Vad kul, grattis :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

galaxens
0

tackar! :)

Ni som är uppfödare får jätte gärna svara på frågan också ;) Behöver värkligen svar på den :)

emms
0

vad kul :D

Emma

Zvintos
0

Grattis! ^^
Hur mycket man känner och tittar igenom tycker jag beror på hur honan reagerar på det.
Brukar kolla ungarna varje dag, så att alla lever och får mat.
Men mina honor bryr sig inte ett dugg att jag är där och tittar.

Clariiz
0

Vad kul! (: Vilket jätte bo hon byggt! :)

Hur mycket du kan/ska titta är lite pga av honan. Jag tycker du kan flytta på henne till en annan bur och sedan smörja in händerna i bajs/kiss och sedan försiktigt pilla bort pälsen. Sedan bara titta ner försiktigt och känna med fingertoppen på de ungar du kommer åt. Känns de varma är det ingen fara är de kalla kan du försöktigt pilla bort dem (om de skulle vara döda)

Titta sedan nogare om någon dag, låt det vara nästan helt nu i början.

(så här gjorde jag, och det gick jätte bra :) Min hona är aldrig stressad när jag håller på :) Hon visar gärna upp ungarna)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

galaxens
0

Okej, tack :)

Jo, Rut reagerag ganska bra också :) Jag stod och gav henne lite morot medans mamma tittade. Och det gick bra!
Men tycker ni vi ska ta bort pälsen och titta? Vi ser inte så bra när den är där. Man ser bara något litet som rör sigGlad (tror bara det är 1-2 ungar)
Eller ska vi låta det va tills i morgon och göra ett nytt försök då, och ta bort pälsen lite mm.
Tycke ni att vi ska flytta fram ungarna till "mitten" av boet? (de ligger nu i en av hörnorna) eller ska vi bara låta dem va?

Tack Oskyldig 
/Cassandra :)

skanorskaniner
0

Grattis!!

Clariiz
0

#8; låt dom ligga där dom ligger. Ni kan flytta lite på pälsen när ni tittar, bara ni lägger tillbaka den sen :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Grattis! Superkul!:)

Om honan går med på det skulle jag ta bort pälsen, känna igenom ungarna så att alla lever och känns OK, och sedan lägga tillbaka pälsen. En snabbkoll sådär bara=) Har aldrig varit något problem för mig, men honor kan ju reagera olika.
Jag skulle låta ungarna ligga där de ligger.

galaxens
0

Okej! :)

Jetaime
0

Grattis! Vad kul med lite bebbar ;D

galaxens
0

tack tack :)

galaxens
0

Nu har vi varit ute och tittat. Det ser ut att vara 4-5 bebisar :) Jätte söta!! <3
Vi tog bort lite av pälsen då det var MASSOR!! Tror ni värkligen de kan få tag på hennes spenar (och få mat) under all den pälsen? :S

De är så grymmt söta <3

skanorskaniner
0

#15: Ja det får dem. Du skulle bara se Cloettas bo förra året. Alla ungarna låg under allt spån och halm som hon hade i sin bur. Och de ungarna fick mat.
Honan gräver nog fram dem lite för varje dag ser Retsinas ungars bo annorlunda ut.

Jetaime
0

#15 ja det är inga problem! Haha då skulle du sett när min första hona bäddade till sina ungar, det kan man kalla mycket, hon va pekingteddy (alltså väldigt mycket päls) och hon drog av ALL päls hon kunde komma åt, så det va lite päls kvar på ryggen och på huvet ;P hehe

[Stampelina]
0

GRATTIS!Skrattande

Noa-Nisse
0

ååh, va kul!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus