Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2954 ggr
Imasy
0

svårt att sälja ungar?

nu ska jag varken köpa eller sälja kaniner/ ungar, men när jag tittar på blocket blir jag förundrad.

Har gjort en jämförelse, att på tex blocket finns det lika många kaniner som söker nya hem, som katter. (som ingen vill ha)

är det svårt att bli av med kaniner? jag spanar ju bra på annonser i dalarna, och där verkar det som att var och varannan spyr ur sig kaniner.

så vad säger ni som är mer insatta, lätt eller svårt att sälja?

Moonstrike
0

Det är väl olika, men det finns så otroligt många kaniner så ja, det är svårt att sälja alla.
Det är många som skaffar kanin men sen tröttnar efter nån månad = ungarna går åt, men 100-tals vuxna/ungdjur behöver sedan nya hem :/

Jojsan
0

Har sålt en kanin genom blocket. Det var flera intressanter och han blev såld väldigt snabbt. Nu i efterhand tycker jag det verkar som om det borde vara svårt att sälja, men han vär lätt att sälja i alla fall..

[chriistina]
1

Det beror nog helt på vad det är för ungar. Blandrasungar med okäns bakgrund som där oftast finns på blocket är nog rätt svårsålda, ja.
Medans ungar med bra stam på ett eller annat sätt nog är lättare att få sålt. Och dessa hamnar oftast inte där, så de syns inte.

Clariiz
0

Det beror väll lite på. Jag tror det är lättare att få sålt, dyrare kaniner som kommer från en seriös uppfödare, som vet vad denne sysslar med och ungarna är kärvänliga och keliga med bra temperament efter fina föräldrar, en att sälja blandras ungar som man tagit för skojsskull och nu när de blivit större säljer bort för 50kr /st.

Det är nog också mycket lättare att se till att en seriöst uppfödd kanin får ett livslångt hem, en ungarna som bara säljaren vill bli av med så snabbt som möjligt.

Jag tror såhär, att om folk började avla mer seriöst, och inte för att det bara är kul (detta gäller även katter) skulle problemen minska. Men också, att man är noga med att välja rätt hem. Sedan att föräldrar SLUTAR köpa kaniner som leksaker till sina små barn. De flesta barn tröttnar, och om de nu köper en kanin ska de vara berädda på att ta hand om den när barnet nu tröttnar, inte "lotta" ut den med bur och tillbehör förr 100 lappen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Frihetens
0

Teddyvädurar vet jag går åt som smör i solsken. La ut min hane som är 7 månader på annons och fick 2 svar inom 20 minuter. Jag tror det beror på rasen. Många som köper kaniner går efter utseendet. Ras & färg. Det tror jag på ^^

Imasy
0

det kan nog stämma att det är flest blandraser jag sett. men jag har egentligen inte reflekterat över det så mycket, då jag inte ska köpa kanin. bara konstaterat att de finns i massor.

Imasy
0

jag har bara haft en kanin, en dvärgvädur ( de heter så va? *skämms*) och henne fick jag gratis ifrån djuraffären när jag var där i ett annat ärende. hon hade blivit för "gammal" och ingen ville ha henne längre. tyvärr så blev jag tvungen att omplacera henne till en bekant då jag separerade från mitt ex.

WingsofDestiny
0

#0 vi har samma problem här uppe i norr, det är ingen som vill ha kaniner från blocket, uppfödare eller djuraffären här uppe i norr. Norrlänningar är kräsna av sig och kaniner är något man ska jaga och skuta ihjäl här upp och inte köpa. Det finns en kanin hona som suttit på djuraffären i snart 8 månader, hon är skit stor och gul, jag har länge funderat på att ge henne ett hem eftersom hon riskerar avlivning men att köpa från djuraffär är inget jag gärna gör dessutom tror jag inte hon finns kvar längre.

Här uppe i norr är det omöjligt att få några djur sålda vare sig det gäller, katter, hundar, fåglar, råttor, hamster, kanin, marsvin, häst osv. En del hundar säljs till och med för 500 kr här uppe bara för att folk vill bli av med dem, det händer inte ofta men det förekommer.

Klasselover
0

Jag hade svårt första kullen, fick skänka bort 2st.. Andra kullen gick jättebra, jag behöll en och "pappans" ägare behöll en och mammas jobbarkompis tog en, sen var dom slut ^^

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zvintos
0

Kan ju bara tala för mig (bor också i dalarna).
De kaniner jag sålt som kommit från mina kullar blev sålda mer eller mindre direkt.
En hane tog lite längre tid, men till slut blev han också såld.
I princip alla bor hos familjen de köptes av och trivs bra där.

Visst kan det säkert ha betydelse om kaninen har stamtavla eller ej.
Men jag tror nog också att det beror på hur pass seriös man är.
Ger man ett väldigt seriöst intryck, visar att man kan det man talar om, är säker på sin sak, sköter sina djur bra osv, så märker köparna det.
Jag brukar alltid tala om för köparna vilka positiva egenskaper kaninen har, men även de negativa (ex att kaninen kan vara lite sprattlig), så att det inte kommer som en chock sen.

Hoppas på att ha lika lätt att få framtida kullar sålda och att de hamnar i lika bra hem.