Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 521 ggr
[Yoschi]
0

söker hona ett år för avel

Jag ska till sommarn köpa en liten flicka till Yoschi så dom kan få små söta ungar. Om ni har en hona som ni inte längre vill ha i närheten av ett år (Yoschi är 13 mån.). Så lägg gärna in en bild på den kaninen skriv hur gammal den är och en liten kommentar om kaninen.     (ingen kastrerade hona) ^^

Gärna hermelin dvv eller fransk vädur.     Går bra med andra sorter också.

Jag bor i västernorrland så det vore bra om ni bor i närheten av det.

Moonstrike
0

Vilken ras? är Yoschi?

[Niike]
0

putt

[Yoschi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 På djuraffären sa dom att han r en dvv men har inte fått hängande öron n så han är troligtvis en blandart mellan hermelin & dvv

så här ser an ut:

NaObie
0

han liknar ingen dvv tycker jag…mer hermelin..

Clariiz
0

Jag tycker inte du ska para honom, om du inte vet hans bakgrund.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Yoschi]
0

njae det tycker inte jag heller.. men för att vara renrasig hermelin så har han ganska långa öron tycker jag xP

va på djuraffären där jag köpte honom för några månader sedan… då var hans brorsa inte såld än och han hade fått hängande öron :P hohoho

NaObie
0

Är säkert en blandras…sorgligt nog brukar inte djuraffärerna kunna så mycket som dem själva tror…

[Yoschi]
0

clariiz

varför inte? det gör väl inget om de är blandraser… kan ju börja göra en bakgrund för ungarna de får ;P

någonstans ska det ju börja om det inte finns något xD (om du fattar vad jag menar)

MarHai
0

Hon tänker nog mer på eventuella ärftliga sjukdomar.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Yoschi]
0

ah det är synd :S det är bättre att köpa av en uppfödare så att man iaf. får en stamtavla xP men jag är nöjd att jag köpte yoschi

lauraa
0

#8 Hon menar nog att det kan dölja sig vad som helst i hans släkt, ärftliga sjukdomar t.ex! Man ska inte ta ungar efter kaniner utan härstamning.

[Yoschi]
0

men om det skulle vara något med hans släkt, så skulle de väl inte sälja honom på djuraffären, för dom på djuraffären köper väl troligtvis ungar från nån slags uppfödare

lauraa
0

#12 Nja .. djuraffärer brukar inte bry sig så mycket om sånt tyvärr :( Väldigt synd tycker jag!! :/

[Yoschi]
0

mhmm :P

ohh han kanske är inköpt av affären för svarta pengar xS hohoho

FilippaQ
0

jag tycker inte heller att det är någon bra idè att para honom pga att du inte känner till hans bakgrund.

[Yoschi]
0

Jo visst, men han värkar ju som en kry kanin och inte sjuk på nått sätt. Och nu är han ju 13 mån så om han har ärft nån sjukdom borde vi märkt det vi det här laget. :P

MarHai
0

Han kan bära på sjukdomar, även fast det inte märks på honom.

Solbackens kaniner

MarHai
0

Solbackens kaniner

[Yoschi]
0

#14 Kanske det men jag tror ändå inte att min kanin har eller bär på en sjukdom. Djuraffärer köper ju från uppfödare eller?

och uppfödarna föder ju bara upp kaniner med sina egdna FRISKA kaniner. så jag tror inte det är så stor channs att han bär på en sjukdom

Tina-lin
0

#19 Nej de flesta djuraffärer köper ifrån grossister. Du kan aldrig vara säker på vare sig ras eller släkt om du har en kanin ifrån djuraffär. Att tro att ens kanin inte bär på en sjukdom är inte samma sak som att veta att den inte gör det. För de framtida ungarnas skull bör du inte avla på den kaninen.

Uppfödare brukar vanligtvis inte sälja till djuraffärer.

Chansen är tyvärr stor för djuraffärernas största ambition är att sälja inte att se till att alla är friska och inte bär på deffekter.

[Niike]
0

#19 Vissa djuraffärer köper inte från uppfödare..

Hatasallad
0

"ohh han kanske är inköpt av affären för svarta pengar xS hohoho" vad är det som är roligt? Det där med svarta pengar är rätt olagligt.

Och nej, man bör inte para en kanin med okänd bakgrund, det har jag lärt mig. Iaf när det gäller med marsvin.

Clariiz
0

Varför jag inte tyckr du ska para honom, man vet inte vad som döljer sig bakom.

Han kan bära på bettfel, sjukdomar, kanske till och med ett dåligt temperament.

Även om det inte märks på honom själv, kan han bära på massor med olika sjukdomar och defekter som sedan visar sig i ungarna.
Gör de framtida ungarna en tjänst, se till att de aldrig kommer till i huvud taget.

Du kan ju köpa en kanin från uppfödare som har härstammning om du vill avla. (:

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lans
0

Som sagt köper nog inte alla djuraffärer från uppfödare. Sen kan det ju vara någon privat som lämnat in honom och hans syskon dit. Så du vet ju itne alls.

Att köpa en hona bara för att para med din hane från en djuraffär är inte särskilt klokt. Vill du verkligen syssla med Avel bör du skaffa en hona från en uppfödare och sen para henne med en annan kanin där du vet bakgrunden. Du behöver ju inte nödvändigtvis äga hanen utan kan ju låna en.

Även om han verkar frisk kan han som sagt bära på sjukdomar osv. Så jag skulle iaf inte använda honom i Avel.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

emms
0

jag har köpt 2 kaniner från djuraffärer och nu ska ja berätta vad som hände med dem:

1. alram var en liten kanin det såg ut som om han var en hermelin. när alram var ca 4-6 månader någon gång så blev han förlamad i båda bakbenen. vi gick till veterinären några gånger och de sa att vi skulle vänta ett tag och ge honom vitamin tabletter. så vi gjorde det och vi tvättade honom i baken varje dag eftersom det blev så mycket bajs där. efter ett tag hade det inte blivit bättre så vi åkte in igen och de sa att vi skulle vänta lite till. efter nån vecka började alram bli lite aggressiv och hade bitit upp ett litet sår på sitt ena ben. vi orkade inte med att  se honom lida så vi beställde tid för avlivning. efter nån dag åkte vi in och avlivade honom och jag ångrar inte det. för det är inget bra liv för en kanin och inte kunna hoppa och göra normala saker. jag saknar alram jättemkt fortfarande för han var den snällaste kanin jag någonsin har träffat. han kunde ligga i knät i säkert flera timmar och bara slickas och mysa.

2. daisy var nog någon korsning. hon levde lycklig och jättefrisk till den 3 januari. hon blev nästan 3 år och precis innan hon dog hade hon fått nåt krampanfall (var inte hemma). jag saknar henne jättemkt och kan fortfarande gråta när jag ser bilder på henne och om någon pratar om henne. jag har till ochmed tårar i ögonen just nu.

kommer aldrig mer köpa en kanin från en djuraffär eftersom man inte vet vad de kan bära på.

jag tycker inte du ska para honom för de kan hända samma sak med han och hans ungar…

Emma

[Yoschi]
0

#22 Det var min syrra som  skrev det jag sa till henne att inte men hon publicera ändå

kan man inte bara åka till en veterinär för att se om han bär på sjukdomar

eller fråga djur affärn varifrån dom köper in kaniner och sen ta kontakt med dom??

LJfoto
0

#26 Djuraffären har nog inte koll på vart just den kaninen kommer ifrån, oftast köper dom ju från olika ställen,..

emms
0

#26 sjukdomarna kan vara dolda…

Emma

[Yoschi]
0

det kan dom men ändå

om djuraffären nu har koll på vartifrån dom köpt in yoschi kan man väll ta kontakt med dom och då kanske man kan få en stamtavla

Moonstrike
0

Jag tycker inte du borde avla på honom. Dels för att du inte vet hans bakgrund, det kan finnas dolda sjukdommar mm. Du kanske råkar "inavla" eller vad man säger eftersom du inte vet vad han har för släktingar. Och varför vill du ha en kull egentligen? Bara för att kaninungar är gulliga?

[Yoschi]
0

jag vill ha en kull eftersom jag tkr det är kul med kaniner och vill gärna ha små egna nyföddingar

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#31 - Jag tycker inte du ska avla. Anledningarna har du läst ovan. Läs min historia, jag gjorde fel (ingen behöver kommentera mig, jag vet att jag gjorde fel och det är ett tag sen). Dessutom kan det gå fel så du mister både honan och ungarna, det gjorde jag. Det var min tredje kull på samma hona när hon fick förlossningsförlamning och hon och ungarna dog. Inget roligt slut. Jag gjorde fel i min Avel då jag inte visste överdrivet mkt om honan eller hanen, dom kom från samma uppfödning men var inte syskon (helt säkert). Visste ras, ålder och sånt, men inget om ev. sjukdomar i släkten.

Första kullen blev 6 småttingar, varav en dog efter 5 dgr (hade endast ett öra, vet inte om h*n var född så eller om honan bitit av örat, honan stötte ut). Efter 3 månader dog en annan av hjärnblödning. Den ungen var såld, och det var inte avelsfel utan ägaren hade tappat ungen i golvet. Min andra kull gick super, stora fina ungar men en av ungarna ärvde humöret som mamman hade och var lite småilsk. Han dog i december pga trumsjuka, 2.5 år gammal. Tredje kullen dog mamman och ungarna. Pappan till kull 1 och 3 dog i januari pga astma som utvecklades efter hö-allergi.

Min kanin från första uppfödningen, nu 3,5 år och helt frisk.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

LJfoto
0

#32- Usch fy, vad tråkigt :/

Klasselover
0

#33 - Jaa :/ Har kommit över det nu, men tkr det är bra att ta upp det så folk ser hur fel det kan bli utan rätt information..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Em--ma
0

#12 Våår Djuraffär tror jag får ungar  från en oberäknad kull ;).. Eller kaniner som te.x inte ngn vill ha längre ;) Väääldigt synd

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

LJfoto
0

#33 Ja precis, alla gör misstag, och man lär sig av dom, men det är bättre att man lär sig av andras, än att behöva uppleva dom själv, så det är ju jättebra att du tar upp det :)