Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 648 ggr
Rajamaja
0

Godkänt burmått för frasse och ddv!?

Är ett burmått på djup: 1m, höjd: 70 cm och bredd: 1 m 53 cm godkänt för hållning av en frasse och en dvv tillsammans? De kommer också få extra fri yta på ca 2 kvm till under dagarna, dock ej på nätterna, samt stor utehage varje dag.

Vad tycks? Låter det ok?

PatriciaM
0

jag skulle dock ha större eftersom dom är 2…

Denna kommentar har tagits bort.
Taci
0

Jag kan inte de godkända måtten i huvudet sådär, men jag tycker det låter bra iaf! I o med att de har utehage o extra yta på dagarna med :) Jag tror även att själva burmåtten är godkända, lagligt sett. Men jag vet inte, kolla på artikeln som finns här med burmåtten :)

[Niike]
0

Fransk vädur
Minsta tillåtna yta = 0,9 m²
Kortaste sida = 0,7 m
Minsta yta per djur vid grupphållning = 0,45 m²

Dvärgvädur
Minsta tillåtna yta = 0,5 m²
Kortaste sida = 0,5 m
Minsta yta per djur vid grupphållning = 0,25 m²

0,45 + 0,25 = 0,7 m²

Borde det inte vara så? Eller man kanske inte kan räkna ihop det så.. ? :)

[Niike]
0

Fast egentligen, så borde det ju inte stämma.. Eftersom en frasse själv ska ha 0,9  m².. Och enligt min ihopräkning blir det 0,7  m² för båda..

teddykaniner
0

#5,6;Så,var det förlitet eller inte?

Med vänlig hälsning,
Jenny

Rajamaja
0

Men om jag räknar längden X bredden på 1 meter (djupet, bredden) x 1 m 53 cm (längden) = 1.53 kvm, alltså 1 meter och 53 cm i kvadrat. Och sen har 70 cm högt i "tak", då kan det väl inte vara för litet?

Så av att dömma från inlägg #4 så blir det ju mer än 0.9 + 0.5 kvm= 1.4 kvm, och jag får ihop mitt till 1.53kvm.

Håller ni med?

[Niike]
0

#7 Ja, det borde ju stämma. :)

Rajamaja
0

Tror de sa på djuraffären att jag kunde ha dem båda i en 140 cm bur vilket var 0.7 kvm, eller om det var större, minns inte riktigt, och det var lagligt, men kommer inte köpa den utan ska bygga eget istället. Så de måtten jag tänkt ut kommer nog bli bra tror jag.

[Niike]
0

#9 Minsta tillåtna mått för frassar är ju 70x140 .. om jag inte tänker fel nu x) Så då booorde det ju vara för litet för en frasse + en dvv..  Men dina mått blir nog bra =) Ju större desto bättre^^

Rajamaja
0

#8 Då behöver jag inte vara orolig, va skönt!

Tack alla för hjälpen!

Rajamaja
0

#10 Ja, och räknar man ut kvadraten på de måtten så är det 0.98 kvm. Och mitt bygge blir ju mer än 0.5 kvm större än så. Blir bra det!! :)

[Stampelina]
0

Menar du att djupet är 1 meter och bredden 53 cm? Höjden är alltså 70 cm?

Om det är så, då blir det ju bara ca 1/2 kvdrat. 

Det är för litet!

Gå in på jordbruksverkets hemsida så får Du upp precis vad som gäller enligt lag.

[Stampelina]
0

Jaha, nu läste jag om dina mått och såg att jag läst fel första gången. Förlåt. Det blir ju en stor bur!

Men kolla i alla fall på jordbruksverkets hemsida vad som gäller när man har fler djur i samma bur.

Rajamaja
0

#13 #14 Såg att jag formulerade mig lite luddigt, förstår att det var något obegripligt det jag menade.

Men jag var just ute och gjorde mätning och jag tror t.o.m att det kan gå bra med måtten: längd 1.50 x djup/bredd 90 cm x höjd 70 cm. 

Det blir 1.35 kvm, något mindre än det jag sa först men jag måste inte ha dem instängda jämt mer än på natten, och hela lekstugans golvyta är på ca 3 kvm så det finns plats, och så är de ute varje dag också, så jag tycker det känns bra. Tror jag kör på det. :)

[Niike]
0

#15 Det blir nog superbra!:D