Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 739 ggr
Peppelin
0

Nu är vi kaninägare!!!

Jag är inte aktiv här men återkommer då och då för att få råd. Vi är idag stolta ägare till Vilma, en kanin som blir ett år i juni. Hon är en korsning mellan hermelin och nåt annat som jag faktiskt har glömt just nu, min dotter är den som har kollen. Vi har ju länge planerat att skaffa kanin till sommaren men så råkade Vima ramla över oss, en jobbarkompis son hade tröttnat och dom blev så lyckliga när vi ville ta hand om henne. ALlt gick lite snabbt och nu sitter jag här med frågor. Vilma är utekanin. Dessutom är vi kaninvakter åt två innehermeliner. Vi har fått helt skilda kostanvisningar för vår Vilm och för hermelinerna, börjar man läsa så står dte olika överallt. Vad gäller för en utekanin? Hur mycket grönsaker och vilka kan dom äta, obegränsat med hö??? Vilket underlag är bäst, Vilma har spån medan innekaninerna har toalätt.

Sterilisering har jag förstått är bra, vad kostar det? Ska vi ha försäkring? Är det Agria som gäller i så fall?

Vi planerar att skaffa en till kanin till sommaren, vad ska vi tänka på då? 

Hoppas någon orkar svara!?!

Mvh Petra

emms
0

kan svara på 2 st: kaniner ska alltid ha fri tillgång till hö, och spån går bra men det blir varmare med ett lager halm på :)

Emma

Thumper-KG
0

Kolla lite på min hemsida, under "Din kanin" alltid finns det nåt tips?.

Inga bilder på din kanin?

Och grattis….

Peppelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo kan nog faktiskt få med en bild, då kanske ni kan tala om vad färgen kallas. Svart med enstaka vita strån…

Får se hur det blir nu då!

tack för svar!

Peppelin
0

Vilma är hermelin och lejonhuvad.

//Peppelin och dotter

lomsen
0

Mina utekaniner som är i utebur på ben och i magasinet med utetemperaturer i gallerbur får oavgränsat med hö, pellets (carrier) på morgonen, ca 1 dl var, men nu med ungar mer.

Grönsaker som morot vitkål sallad gurka, perilja, kålrot (o ibland tomat o äpple) på kvällen, typ en kvarts morot o ett salladsblad tex.

Vatten i flaskor som byts då det fryser ofta på vintern, berikat med vitamindroppar under dräkitghet o amning.

Som underlag har de spån och halm, mycket om det är kallt!