Hur ska jag göra?
Hejsan. Jag har varit utomlands i en vecka och mina kaniner fick flytta hem till min mormor. Dom bor fortfarande kvar där, i en box som är tvådelad.
I tisdags så ringde mormor till min moster flera gånger (min moster var med på resan). Som ni vet så kostar det otroligt mycket att ringa till utlandet, alltså så trodde jag att det var något riktigt allvarligt.
Sen kom min moster till mig och såg lite orolig ut. Hon sa att det var något med kaninerna hemma i Sverige. Jag blev jätterädd. Så ringde jag upp mormor och hon berättade att Uzza hade hoppat över kompostgallret in till Myra, flera gånger. Dom verkade inte bråka eller något :) Och det är ju bra. Men jag sa åt henne att sätta tillbaka Uzza och sen höjde mormor gallret.
Frågan är:
Ska jag ha dom tillsammans om dom klarar av det båda två? _Jag vet inte om Uzza kommer må dåligt av att inte få fri tillgång till hagen hela tiden. Det går tyvärr inte för Myras päls. Då ska Myra flytta in i Uzzas stora bur, ca. 160 x 200 cm. Eller kommer Uzza märka reviret direkt när Myra flyttar in?
_Som ni märker så vet jag ingenting om det här att sätta ihop kaniner. Behöver er hjälp, hoppas att ni förstod min knasiga förklaring. Tacksam för svar.
Eftersom Uzza är äldst vore det bästa om du tog in Uzza i Myrans bur, eftersom Uzza kommer vara den som är mest revirtänkande (Mysan är ju fortfarande en liten bebbe). I annat fall, om du hellre vill ha dem i Uzzas bur, kan du ju alltid byta bur ett tag så att Uzzas bur blir Myrans så att Myran får markera in buren ordentligt :)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#1 Jo, det var smart :) Jag vill inte ha dom tillsammans i Myras bur eftersom att den är väldigt liten för två kaniner (tycker jag). Och Uzza skulle nog inte bli gladare av att bo på ett trångt utrymme med en nyfiken liten flüffis efter sig :) Men jag ska nog ta och städa ur Uzzas bur nu, så att Myra kan flytta in där direkt när hon kommer hem ifrån mormor. Det kommer bli jobbigt ;) Tar fyra timmar.
Tack Lollo!<3
Pappa kommer nog inte bli så glad när han hör om min idé eftersom att han har slitit med Myras bur och håller nu på med en likadan.
Inga problem gumman! Haha, du får helt enkelt sätta ihop de två burarna sen och få en perfekt stor och bra bur ;)
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

#3 Japp :) Eller låta dom stå tills den dagen jag köper en till kanin x)

Nu har jag städat ur Uzzas bur och det tog bara 1.5 timme, jag 'snodde' grannens skottkärra.
Så nu står Myras 'möbler' i Uzzas bur, och tvärtom. Men jag känner på mig att jag kommer ångra mig. Stackars Uzza. Hon är ju van vid en bur som är 5 gånger större och hon har nyss bott i en stor box. Hur ska hon reagera på att komma in i en trång liten bur, enligt henne? :(
Och Myra. Hon kommer ju sprängas av lycka av att ha hela den buren för sig själv ^^
Jag ska fixa så att Myra har hyllan som bur, den är ju lika stor som hennes vanliga. Så kan Uzza få undervåningen…
Gah -.- Hur skulle ni ha gjort?? Sätta ihop dom eller inte?
Om de verkar fungera bra tillsamans kanske du kan ha de tillsammans. Men Myran har väl inte blivit könsmogen än eller..? När hon blir det kanske de inte funkar ihop… Men man kan ju hoppas :)

Kan inte bestämma mig hur jag ska göra… :S och idag hämtar vi dom.

nu har dom bytt bur. uzza verkar trivas och myra är lite nyfiken/rädd på nya stora buren. det luktar ju uzzas revir till 1000! hon har kissat typ överallt… måste nog byta golv där sen.

bytt tillbaka..
så du ska inte ha de tillsammans?

nepp