Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 616 ggr
tilja
0

gammal kanin

Hej! Brukar inte vara på det här forumet men vill få lite råd om min gamla kanin Isak. Isak är sju år och en vädursblandning. Han bor i en ganska stor box i lagården. Får vårt eget hö och pellets (Stampe). Tycker att han håller vikten väl. Blev mager förrförra sommaren då han bara fick gräs. Han verkar inte kunna leva på bara gräs eller hö. Nu är han fin i hullet men det kan ändra sig snabbt har jag märkt. Ibland ligger han och sover som att han vore död, hör inte att man pratar med honom. Nu till mina frågor; Hur gammal kan han bli? Vad skall jag tänka på vad det gäller foder med tanke på hans ålder? Kan han höra dåligt eftersom han inte hör en när han sover djupt?

Tacksam för råd av kunnigt kaninfolk!/Ylva

teddykaniner
0

#0;Hon lever säker länge(typ 10-11),i alla fall 9.om du ger pelletsen(inte för mycke) Och hö,förstås lite grönsaker i bland.Men akta dej föe att ge gnagarblandningar,det skadar den,och förkortar kaniners liv. mvh.Jenny

Med vänlig hälsning,
Jenny

Kristall
0

Kaniner lever i regel ca 5-10 år, ibland mer eller mindre.
Vi har två snart 8-åriga honkaniner som får detta till mat:
Hö & vatten förstås, pellets, grönsaker, gräs på sommaren, kvistar & trädgrenar + knäckebröd och t.ex. äpple ibland.
De får även granris på vintern, mycket omtyckt! :)
Och de mår utmärkt av det. Planerar även att fixa en Hage till deras bur så att de kan äta gräs & gräva när de vill.
Bara du ger din kanin en nyttig, varierad kost med varken för mycket fett eller för lite näring, samt aktiverar honom och ser till att han inte har tråkigt lr så, så tror jag nog att han kommer att leva länge till. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Niike]
0

**Hur gammal kan han bli?
**Svårt att veta hur länge till han kommer leva, antingen är han ganska nära slutet på sitt liv, eller så lever han några år till. Det är bara att vänta och se, och hoppas han lever några härliga år till! :)

**Vad skall jag tänka på vad det gäller foder med tanke på hans ålder?
**Sålänge han ligger bra till i hull, fortsätt att ge samma saker och samma mängder som nu. Glöm inte fri tillgång på hö.

Kan han höra dåligt eftersom han inte hör en när han sover djupt?
Ja, eftersom han är ganska gammal.

tilja
0

Tack för råden! #2 Hur aktiverar jag honom (och hans kompis som är betydligt yngre)?