Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 1384 ggr
Melle_bus
0

Hur lär jag honom att hoppa??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har provat lite hoppning med Buster 5 månader, men skulle behöva lite tips? på hur man tränar kaninen.

Han hoppade några gånger men ibland kröp han under och ibland rev han det.

Behöver goda råd.

Melle_bus
0

En till bild. Här syns det klart och tydligt att det är en Buster och inte en Busan som jag trodde ;-)

Melle_bus
0

och så här kan också göra =)

amand
0

Går hindret inte att riva? Hinder måste nämligen gå att rivas.

Noa-Nisse
0

du kan ju börja med att försöka ha sele på honom, då tycker jag det är lättare, och man får mer kontroll över kaninen.!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Melle_bus
0

Tack, mycket att tänka på. Nej de hindrar gick inte att riva, inte så lätt iaf……ska göra nya som han kan riva………tänkte inte på det alls.

Ska börja träna honom med sele, han har dock haft den på ett par gånger men utan koppel.

Mer tips? mottages hjärtligt =)

Clariiz
0

Locka med godis?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

ha korta träningar så han inte tröttnar ;)

Clariiz
0

*putt*

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Noa-Nisse
0

#7. jag har fått höra att man INTE ska locka med godis, för då måste man hålla det framför kaninen och på tävlingar får man absolut inte vara framför kaninen! jag kommer inte ihåg var jag har hört detta… Fundersam

Clariiz
0

hmm jo det förstås.. okej ett tips?. locka inte med godis :P ska man göra på agility iaf :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Noa-Nisse
0

#11,, jepps på agility ska man ha godis! Skrattande men det borde nog inte skada ge lite godis nu i början så kaninen förstår att den ska hoppa över och inte mellan eller under ;) hehe =)

Clariiz
0

hehe jo det är klart

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
myriis
0

Skulle verkligen inte ge godis till en kanin på hoppbanan! Dels för att det är förbjudet på tävlingar, och dels för att du inte vet om kaninen gillar att hoppa eller om den bara gör det p.g.a godiset. Sen så är det riktigt svårt att träna bort sen.

KajsaM
0

#15 Håller med dig!

#1 Vilken pudding ;)

Firestorm
0

Jag tycker visst du kan ha godis! Men inte just att locka med, men man kan ju ge lite sallad NÄR han har hoppat en bana. Det kan den ju få efter en tävling också, jag brukar ge mina kaniner sallad när vi är iväg och tävlar, både före och innan. Träna aldrig på bara ett hinder, då händer det att kaninen lär sig att man kan stanna direkt efter hindret och sätta sig där istället för att springa på. Och som sagt, träna aldrig över fasta hinder! Inte bara att kaninen kan få ont, (vilket är det värsta egentligen) utan också att den lär sig att man kan gå uppe på hindret.

Och sele är självklart viktigt. Men att "löshoppa" går också bra! Bara kaninen kan gå i sele och du lär dig att styra den så gör det inget om du löshoppar - ifall du hellre vill göra det alltså. För kan kaninen gå i sele och kan hoppa, så kan den ju hoppa i sele :) Det blir självklart lättare att styra kaninen mot rätt hinder och du har sele/koppel på. Och se till att det är en godkänd sele då också, **godkända selar är följande:
*** H-Sele
*Bog-sele
*Sele som ser ut som Icke-tillåten sele NR 1 men som har ett band under magen så att man inte kan dra kaninen i halsen

Icke godkända selar:
* Sele som bara består utav två band, dvs där magband och halsband sitter ihop utan något "ryggband" mellan
*"Kattsele", sele där "fästet" (där man sätter fast kopplet) inte sitter längst bak utan mitt på "ryggbandet".
*Vanligt halsband
* Annan sele som drar i halsen

Hoppas jag hjälpte dig lite, han ser väldigt duktig ut. :)

På bilden ser du Buster syster hoppa 30cm.

KajsaM
0

#17 Bra info :) Jag visste inte att man inte fick ha en sele där fästet sittar mitt på ryggen, alltid lär man sig något =)

Tisdus
0

Aldrig locka med godis. Då hoppar kaninen endast för att den vill ha godis, inte för att den gillar hoppning. Man vill ju ha en kanin som hoppar av glädje, inte för att den är hungrig.

Lycka till! :)

SagaoAlfred
0

Åh vilken söt liten kille!
Vad är han för ras? Han är verkligen jättejättelik min Alfred då han var en plutt! :o

twinnie
0

Nu har jag inte läst vad de andra skrivit men ett tips? är att:

Om kaninen inte förstår att han ska hoppa över hindret, kan du bära över honom till andra sidan och beröm! Sätt honom framför hindret igen - hoppar han inte, lyft över honom igen och beröm. Tillslut fattar han! Och när hon hoppar frivilligt berömmer du massor!

MysanMinGodis
0

Du kan ju börja hoppa jättesmå hinder och sen börjar du med högre. Om han kryper under hindret så ska du lägga någontingen under den pinnen han ska hoppa över så kan han inte krypa under iallafall.

teddykaniner
0

Putt

Med vänlig hälsning,
Jenny

teddykaniner
0

Putt *Generad*

Med vänlig hälsning,
Jenny