Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninhoppning-och-selar
Läst 5195 ggr
Dualstar
0

Hur högt kan en hermelin hoppa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet hur högt en hermelin kan hoppa?

Elina.
0

En hermelin kan hoppa precis lika bra som alla andra raser. Bara kaninen vill, och tycker att det är kul så kan den hoppa väldigt högt.

Hopi
0

Vilken söööööt hermelin!!!

Tycker oxå det vore bra att veta HUR högt en hermelin kan hoppa! Så man vet hur högt ett staket bör vara. Så att han INTE hoppar över!

Cherry
0

Tack så mycket!!

köpte den för två veckor sen :D

Tina-A
0

Är Cherry och Dualstar syskon eller nånting i den stilen? Fundersam

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Cherry
0

Haha vi är samma person xP

Jag bytte bara användare ville inte heta dualstar..

ippas
3

jag hadde en hermelin förut och jag kan bara säja att han var som en studsboll, hoppade lätt 70 cm

Hopi
0

Vad himla fin sirWhite var!!! Tänk att dom hoppar såå högt! 70 cm är inte lite för en så liten krabat! hehe.

ippas
0

Nej han var jätte vig. det var minna grannars kanin som jag tränade och tävlade Kaninhoppning med. Men han dig tyvär för två dagar senGråter.

Hopi
0

Neej!!! Vad hemskt tråkigt!! snyft.. =(

Chessan
0

Kaniner hoppar bättre än hundar, våran hund som är 25 cm hög i maknen hoppade över ett 90 cm högt staket en gång.

myriis
0

Min hund hoppar lätt 1 och nästan en halv meter upp. Hon är själv 50 cm typ :P

mimmi.k
0

Jag har ingen aning hur högt en hermelin kan hoppa. Bara den vill så….

Matilda_91
0

Min hund smilla brukar skutta över kompostgallrerna när hon vill in och hälsa på Gizmo ;D Och hon är ändå snart tio år..

Celma_jojo
0

Min Hermelin Hoppar ca 1 meter.. Han kan liksom hoppa upp i sin bur som är ca 1meter hög..

Hopi
0

Celma_jojo; Wow, vad högt din hermelin hoppar!!! Det måste väl ändå vara bland det högsta en hermelin kan hoppa???!!! ;)

Elina.
0

Det är en helt annan sak om en kanin hoppar 1m på ett föremål eller så. Tar kaninen i bommen så ramlar ju dem, men den kan ta stöd av ex. kompostgallret/buren när den hoppar upp på/över det. Men jag tror nog att en hermelin skulle kunna klara lite högre, bara den vill så.. Räcka ut tungan

myriis
0

1 meter, det är väl världsrekord? xD Eller det kanske var 99 cm. Aja, hur som helst.. Min hermelin/dvärghare hoppar 60 cm ganska lätt :P

Tribe
0

Sheldon hoppar 80 cm på höjdhinder ..

Elina.
0

#17: Världsrekordet ligger på 99,5cm.

Tror nog det finns kaniner som hoppat över 1m på ett hinder, men den måste ju hoppa det på en officiell tävling för att det ska gälla som världsrekord.

KajsaM
0

Dom är duktiga hermelinerna :) Det trodde men inte :P

myriis
0

#19: Jo, säkert några iaf som hoppat unefär 1,10 eller så ;P

Firestorm
0

99.5 är det officiella värdsrekordet i kaninhopning och togs av Tösen (danmark) 1997 =P

En hermelin kan inte hoppa lika högt som alla andra raser! Visst kan det fortfarande bli en bra hoppkanin och hoppa högt, men tänkt också på att en hermelin är en väldgt liten kanin med små bakben, därför kan den inte hoppa lika högt som en riktigt höghoppande sverigehare. Men den har en lätt kropp vilket kan hjälpa den i hoppning. Men höjd kommer nog aldrig bli hermelinernas stora tävlingsgren endå.

P.S Tex. en fransk vädur hoppar en hermelin förmodligen högre än trots att det är en så stor ras. En större kanin blir inte en bättre hoppare! Men en så liten ras som hermelin med så små bakfötter har det mycket svårare att hoppa 90cm än vad en tex en lite större vädurskorsning hade haft.

På bilden: "Romeo", hermelin i svår ;)

KajsaM
0

#22 Vilken gulle plutt Kyss

Elina.
0

En hermelin kan mycket väl klara av elitbanor (högsta klassen man kan tävla i) galant.

#22: Men då är ju inte alla hermeliner rastypiska, det finns ju bla. paddor på nästan 2kg..

Men att tänka på då är att en hermelin är mycket bättre strukturerad till hoppning än en dvärgvädur, en dvärgvädur har en av de sämsta kropparna för hoppning! En hermelin är ju inte idealet om man vill komma långt inom hoppning, men visst kan en hermelin om den vill.

myriis
0

Jag föredrar själv att hoppa med hermeliner eller mindre raser framför vädurskorsningar/dvärgvädurar xD Jag tycker att dvärgvädur är perfekt att hoppa med, men det känns som dvärgvädurar inte kommer långt.. :P Svårt att förklara! XD

Clariiz
0

Hade en kanin förut! (Nina, på bilden) Hon var visserligen en dvärgvädur. Men hon hoppade över sina bur väggar som var ca 110cm. Fick sätta upp extra galler :P då blev det typ 190cm å det klarade hon inte :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

oj va högt! :P

Clariiz
0

hehe, hennes hönät/hus satt ju på andra sidan så hnon tog sats å skuttade över :P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

hehe ;)

Firestorm
0

Menar inte att en hermelin är en dålig hoppare. Och jag utgår självklart från en "rasfin" hermelin, eftersom det är strandarden och annars kan dem ju se ut precis (nästan) hur som helst med jättestora bakfötter och låånga öron. Men en hermelin har inte förutsättningarna för att bli en världsmästare i höjd, det var det jag menade. Men Elit-klasser skulle många klara om dem bara har viljan :) För övrigt är en "rasfin" hermelin och en "rasfin" dvärgvädur i stort sett likadana borstätt från storlek och öron, det är bara det att dvärgväduren är större och lättare når över långa hinder än en hermelin.

myriis
0

Min hermelin/dvärghare hoppar 60 cm ;) Även 70 cm över kompost.

Clariiz
0

Nu har även mina 2 andra kaniner hoppat över samma box vägg! (110cm) men dom kann inte ta sats nån stans, om dom inte hoppar 110cm högt och ca 130cm långt också..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
myriis
0

#32: Det brukar vara lättare för kaniner att hoppa över andra saker än riktiga höjdhinder ;)

kaninsnobben78
0

Hej!  jag har en lejonhuvuvdd,hermelin  som kan hoppa 50,47 cm höjd  han är  fakist tydigt  att hoppa  men alla kaninraser kan hoppa högt om lära dom de

MKh Susanne