En kanin med två marvin?
Hallåja!
Har en fundering..
Hur går det att ha en kaninhona med två marsvinshanar??
Kaninen är van vid marsvin. Det ena marsvinet är oxå van vid kaniner.
Kommer det funka eller kommer marsvinen försöka "hoppa på" kaninen?
Trots att dom inte är samma ras?
Mvh / Malin
kaniner och marsvin är inte bara "inte samma ras" de tillhör inte samma ordning eller art. De ska helt enkelt inte bo ihop
- Mvh Emma
Okej.. men de verkar ju funka bra i många fall. Undrar bara om hanarna kommer vilja hoppa på henne?

Ha inte marsvin och kanin tsm.
Varför inte?
#2 Varför skulle de hoppa på henne bara för att de är hanar?
det kanske går bra, men man ska helt enkelt inte ha dom ihop.. om du vill ha kompis till kaninen, köp en till kanin.
- Mvh Emma
Kaniner kan lätt skada marsvin därför ska dem ej sitta tillsammans.
Med andra ord tar de ingen skada av att bo tsm? Att dom inte "SKA" bo tsm är ju ingen anledning.. :S
Tänkte att dom aknsek gör de just för att hon är en hona.
(Jag är inte så inne i kaninvärlden precis)
#6 hon är van vid marsvin och är nu utan marsvinskompisar och verkar deppig- så funderar på att ta hem henne till mina marsvinspojkar som är vana vid kaniner.
#6 även om hon är van vid marsvin kan du aldrig garantera ifall hon någon gång skulle sätta sig på dem, trampa på dem, bita på dem när hon är brunstig etc etc. Det är inte värt att sätta en kanin med marsvin när man vet att olyckan kan ske när som helst.
Lite konstigt isåfall att så pass många marsvin o kaniner bor tillsammans utan problem kan man tycka…
Men så svaret på min fråga är att marsvin inte hoppar på kaniner?
#10 är pojkarna inte kastrerade så kommer dem hoppa på henne.
Okej.. på marsvin.ifokus sa dom att de inte trolig att dom ska göra det. (ställt samma fråga där)
När kommer en kanin i "Trotsåldern"?
#12 vad menar du med trottsålder?
Anledningen till att man inte ska ha dem tillsammans är eftersom kaniner är så pass mycket större och har en enorm kraft i sina ben. Olyckan kan vara framme trots att varken du elelr kaninen kunnat ana det. Kaninen kanske bara gör ett glädje skutt och sprätter till med benen, marsvinet råkar sitta bakom och får sig en smäll i huvudet. Det kan betyda döden. Honan (kaninen) kanske är brunstig och ligger och vilar. Marsvinet kanske bara vill komma fram och nosa. Poff, sår blir ha biten (kanske i ögat?).
Anledningen till att många har kaniner och marsvin ihop är för att de inte förstår att kaninen kan så lätt skada ett marsvin trots att de är bästa vänner. Det handlar oftast om okunnighet. Det är dock inte så konstigt eftersom många utan de böcker som finns ute i handlen säger att kaniner och marsvin gära kan gå ihop, detta stämmer inte. Samma böcker säger att kaniner är gangare, ska äta olika gnagarblandningar och måste bo minst 2 och 2. Stämmer ju inte.
Skulle jag vara du, skulle jag verkligen inte ha marsvin och kaniner tillsammans. Olyckan kan vara framme när som helst, trots att det inte är meningen.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#12; Du menar tonåren? Mellan 6-8månader brukar vara vanligast, men vissa kan komma in redan när de blir könsmogna, eller precis innan de fyllt 1år. Men oftast (sällan det är undantag) brukar de komma in i tonåren innan 1års ålder.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
jag har kanin o marsvin tsm och d funkart super men dom har växt upåp tsm + att marsvinet inte går ihop med andra marsvin :/ hehe