Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1357 ggr
Smex
0

Emot swebus totaltförbjud

Hej!

Nu har det blivit kännt att swebus-express har totalförbjudat att ha djur ombord på bussen.

Jag tycker det är fel så jag har gjort en namninsamling. Om du heller inte tycker om det så gå in och skriv på.

http://www.namninsamling.com/Smex

Taci
0

Nä va jobbigt :S Jag åker aldrig buss men kan förstå hur mkt det här försvårar för många som reser med djur!

Smex
0

Så skriv bara under. Och så skulle det vara jätte bra om alla hjälpte mig att putta upp denna tråd så att jag kan få in såmånga namninsamlingar som möjligt.

amand
0

Superbra namninsamling! Skrev på direkt! Åker ganska ofta med Swebus (Göteborg-Lund).

Timotej
0

Skrivit på.

I ettan åkte jag alltid hem med djuren med swebus-express, som tur är har jag gått över till tåg då det är billigare (sista minuten), snabbare och bekvämare. Dock var det skönt att ha swebuss som back-up om det sket sig med tågen - men det är det altså slut med nu…

Nova.Caspian
0

har också skrivit på!

KvirrZ
0

Har skrivit på !

- Mvh Emma

ciss
0

Skrev på.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Milly_94
0

Skrev pÅ!

Smex
0

kanon =) Kom ihåg att säga till alla era vänner också. För ju fler namninsamlingar desstu bättre =)

Smex
0

putt

Vemsan
0

Skrev in mig! Jag vill ju kunna ta med mig mina djur när jag bara åker till mormor och morfar!

Hälsningar Vemsan

Highlandertess
0

Har skrivit på. Tycker inte man ska diskriminera folk med djur. Alla har lika stor rättighet att ta bussen och alla har ju inte tillgång till bil. Om man har som tidigare, en avdelning fram för allergiker och avdelning längst bak för de med djur så borde det gå. Vad säger de om folk som öser på sig parfym? Ska det förbjudas det med?

Bobby
0

Men glöm inte bort de med allergier… En del är faktiskt hyperallergiska mot pälsdjur!

amand
0

Jag har skrivit på.

Men måste tänka lite på allergikerna också.
Min syster tex. är allergisk mot pälsdjur, hon skulle aldrig kunna vara i samma buss som ett djur!
Det med att pälsdjursallergiker sitter fram och djuren finns där bak funkar inte heller för alla allergiker.
Tycker att typ varannan buss är en bra lösning! (Som några redan skrivit).

Sosso
0

Va!?!? :S Varför har dom det ? >.< Sen när ?

Sosso
0

Har skrivit på !

Smex
0

ja det är det jag försöker med denna namninsamling. Att få varannan buss.

EmmaG
0

Som jag skrev inne på Gerbiler..

Och visst, det är ju bra om pälsallergiker oxå kan åka buss. Men dom som har ledarhundar får ju fortfarande åka. Och då spelar det ju ingen roll sen! Eller sanerar dom bussen efter varje gång en ledarhund åkt med? Är man ritkigt allergisk spelar en ledarhund eller en katt, ett par råttor etc ingen roll!

Jag tycker även dom ska förbjuda tanter med starka parfymer, jordnötter och annat man kan va allergisk mot.. *S*
Eller uppfinna så att även pollenallergiker kan åka med om sommaren..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Smex
0

putt

Tina-A
0

Jag är själv pälsdjursallergiker och vet hur fruktansvärt jobbigt det kan vara. När man sitter längst fram kommer det ju djurägare som också kliver på längst fram och därför passerar en. Sen sitter djuren där bak och det kan fortfarande vara väldigt jobbigt.

Att ha speciella scheman tycker jag vore bra, men då blir ju problemet att alla människor kan inte åka de tider de vill. Skulle säkert vara väldigt frustrerande för vissa djurägare att "dessa tiden får jag inte åka" och för allergiker att "dessa tider kan jag inte åka för då finns det djur på bussen"..

Men ett totalförbud tycker jag inte. Tåg är som sagt väldigt dyrt och man måste försöka kompromissa något så det fungerar för alla.

Jag skrev på.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Jag har skrivit på.

Smex
0

putt

Zara87
0

Jag har skrivit på.

Highlandertess
0

Förresten…innebär detta ett totalförbud på buss mot blinda som har ledhund? Diskriminering säger jag…

charlie
0

#24 Diskriminering hursom, antingen så diskriminerar man pälsdjursallergiker eller blinda.. frågan är ifall de mångdubbelt fler som är allergiska mot pälsdjur.

… eller effekten, allergi kan döda, och ju mer man utsätts för det allergiframkallande ämnet dessto starkare blir reaktionen.

---

Tina-A
0

#24: Tänkte just säga som #25, det är diskriminering mot pälsdjursallergiker att inte ha förbud. Det betyder ju att dessa inte kan åka buss. Är det totalförbud är det ju dock inte diskriminering mot pälsdjursägarna, alltså mot själva människorna.

Dock tycker jag att någon slags system bör byggas upp och att en del djurfria bussar ska införas.

Highlandertess
0

#25 - Jag skrev angående totalförbudet. Man diskriminerar inte allergiker om man har ett system där det går bussar som är sanerade och sedan bussar där man får ha djur. Och då diskriminerar man inte blinda med ledhund eller andra djurägare heller. Synd att man inte kan göra som i tåg. Ha specifika vagnar för de med djur och vagnar utan. Då kan alla åka på samma tider och ändå komma överens :-)

charlie
0

#27 Då kan du ju räkna med att priserna kommer att skjuta i höjden för bussföretagen.

---

Smex
0

tycker det är bättre med varannan buss istället för vagnar och totalförbud.

charlie
0

#29 Men vad tror du att ett sådant system skulle kosta? På vissa sträckor går det kanske en buss om dan, det skulle betyda att man var tvungen att köra dubbelt så många bussar . Vilket skulle innebära dubbelt så dyra biljetter.

---

Highlandertess
0

#30 - Där som det är mindre trafik p.g.a. att det är mindre folk på bussarna så fungerar troligtvis en fortsatt uppdelning med djur längst bak och allergiker längst fram. Det har fungerat helt utmärkt ute på landet där jag växte upp iaf :-)

Tina-A
0

#31: Säker på det? Dom inför ju faktiskt ett totalförbud av en anledning.

Själv har jag aldrig åkt med dessa bussar så jag vet alltså inte hur det varit, men jag kan inte tänka mig att det fungerat utmärkt om dom nu inför ett förbud.

BuNNaj
0

putt

flisan93
0

så tråkigt om man måste ta med sitt djur:(

Highlandertess
0

#32 - Ja, det har varit så lite folk med och bara då och då har det varit någon som haft med hund eller katt. Snarare har allergiker reagerat på folk som haft väldigt mycket parfym. Dessa har satt sig fram i bussen och någon gång (då det varit allergiker med) blivit ombedda att sätta sig längre bak.

Jag drar mig ur diskussionen nu eftersom mina åsikter verkar göra folk upprörda. Tack för mig :-)

malinroth
0

Jag tycker faktist det är bra med totalförbud, men jag vet också att det kan bli svårt för oss som har djur. Jag tar oft med mina djur när jag åker runtmen åker oftast med egen bil eller tåg så jag skulle inte beröras så mycket av det om det var swebus som körde här. Det blir ju självklart besvärligt för de som åker buss regelbundet med sina djur men jag tycker att allergiker måste kunna åka buss utan att bli sjuka…Tycker det bästa vore att förbjuda allergi :P Tycker jättesynd om alla allergiska, allergi borde inte få finnas!

BuNNaj
0

jag åker buss jätte ofta emd mina kaniner, och det funkar jätte bra för jag får ju varken köra bil eller så.

Zvintos
0

Rätta mig om jag har fel, men är inte Swebus-express "långkörningsbussar"? Alltså att man åker länge utan stopp?
Det är iaf vad min sambo sa, och han arbetar på Swebus här i Falun.
Korta sträckor, som tex lokalbussar där det tar max 15-20 minuter tycker jag det är helt okay med husdjur.
Längre sträckor förstår jag att det är djurförbud.

Smex
0

som jag har skrivit från första början så är det swebus-express. Det är dom bussar som går runt hela sverige.

Sosso
0

#39: så man kan fortfarande ha djuren på vanliga sl bussar eller va de är ? ? dom som bara går "i området". ääh, hoppas du fattar..

[Niike]
0

Jag har skrivit på.

Smex
0

långfärdsbussar (domsom går runt i hela sverige) är det helt djurförbud på. Förutom på för arbetande hundar(tex ledarhundar). Swebus har också linjer i olika komuner och dom är fortfarande fria för djur. Så man kan åka med sina djur i den komun/stad som man bor i.

Hänger du med nu? =P

Tisdus
0

Skrev också på. Tusan så dåligt av dem!

Smex
0

jop. så vi får hoppas och se om detta gör så dom får sig en liten tanke ställare.

Bobby
0

Helt rätt tycker jag! Tänk på alla allergiker!

Tina-lin
0

#45 Det tycker inte jag, har man djur ska man väl kunna ta sig till ställen också? Då kan man ju lika gärna förbjuda allergiker på en del turer.

[Catteklina]
0

#45 Tänk på dom utan körkort, där buss till veterinär är enda icke överdrivet dyra alternativet.

Tina-A
0

#47: Då tar man väl inte en buss från stockholm - göteborg exempelvis? :) Då tar man väl någon lokalbuss och det är ju inte expressbussarna.

SimsBrooke
0

Man kan ju förstå att swebus varför dem har gjort djurförbud på bussen, eftersom vissa turer är väldigt långa och busschauffören kan ju inte stanna när djuret är nödigt.

Då får man ju ta något anant t.ex bil så man kan rasta sitt djur lite då å då. sen tror jag att många har djuren på sätena och då kommer det hår på sätena och när nästa person kommer som kanske är allgergisk så blir det inteså roligt för den personen.. Min pappa har jobbat på swebus

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Tina-lin
0

#49 Men de kan ju istället göra om sina regler till så som en del flygplan har. Man får ha med sig djur men de ska sitta i bur/väska på golvet eller i knäet. Visserligen fungerar det inte med stora hundar men oss med smådjur och mindre hundar hade det ju varit bra för. Det är ju inte alla som har tillgång till bil.

Mojwf
0

Jag tkr att det är ett dåligt beslut av dem. Alla borde kunna få åka buss varsig med elr utan djur. Visst måste man respektra djur alergisker men man måste väll oxå respektera "djuren" ? Min pappa är alergisk och åker buss dagligen, Han är extremt alergisk, Han kan nästan inte vara ute på gården tsm med pälsdjur, Och det hindrar oxå mig från en kanin/djur. Han klarar ändå bussen bra eftersom att dom sitter längst bak. Om det nu skulle komma någon som är extremt alergisk kan väll han ta en annan buss, Och jag fattar väll själv att man inte alltid kan ta andra bussar jämt, Varför inte ha speciella bussar, T.ex spc buss för dem med djur ? Det borde juh vara ett bra förslag ? I förrgår när jag skulle till min kompis en bir bort, Gat ta bussen så stod den minst 20 st med sina djur och väntade ¨på bussen :O

Zvintos
0

#51: Jag och pojkvännen har diskuterat en hel del angående swebus djurförbud.
Han har sagt att det skulle vara omöjligt att ha speciella bussar för allergiker eller djur.
Allergiker-bussarna skulle behöva saneras ofta, vara kliniskt rena.
Busschaufförerna skulle inte kunna köra först en buss/tur som är djurtillåten, för att sen köra den för allergiker, för han skulle då föra med sig massa päls på sina kläder/skor in i bussen.
Sen skulle det medföra jättemycket jobb för de som städar bussarna.
Tro mig, de har jobb så det räcker.
Pojkvännen jobbar nämligen som rancherare på swebus och städar/tankar bussar m.m.
De har 8 timmars arbetstid och sköter över 50 bussar!
Tiden räcker inte till för fem öre.
Skulle de då få in speciella bussar som ska saneras, specialskötas m.m, skulle det ta mycket längre tid och de skulle få utöka arbetstimmarna för att överhuvudtaget hinna med. =/

Så det är inte så himla enkelt alla gånger.

[Catteklina]
0

#48 Tänk på fel det kan bli xD

Tror nog att jag ska sluta skriva kommentarer när jag är sjuk :P

Mojwf
0

#52 Oj då, Visste inte det- Sorry (:

Jag bor i en stad och är alltså "beroände" av bussen helt änkelt, Dom flesta av mina vänner bor utanför staden så jag måste alltså åka buss till dem och dom till mig, Jag måste åka buss till stallet, m.m. Min pappa har inte körkort pga att han´s ben är "trasigt" från en bilolycka i fjol, Han kanske aldrig mera kmr att kunna köra ngt mer ): Tänk om t.ex han hade haft ett djur, Hur skulle han kunna ta sig fram ? Man kan ju t.ex inte ta lokalbuss om man ska mkt långt ? Man kan ju inte ta lokalbussen överallt. Om man t.ex ska långt, ? Min mamma jobbar borta hela helgerna och kan inte  köra mig, ändast på helger. Tänk en djur ägare så där inne på landet. Bejb__ bor väll på landet :O? Hur ska hon kunna ta sig till vet m.m om hon inte får åka med någon ?

Zvintos
0

#54: Det är inte lätt att veta. =)
Anledningen till att jag vet, är just för att han jobbar där.

Tixy
0

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men…. (ta skydd, tixys åsikter på ingång ^^)

• Om allergiker är såpass känsliga, så kan dom väl inte hälsa på hundar utomhus? (flera allergiker har kommit fram och velat hälsa på min jycke och sagt att "jaa, jag kan inte ha hund pga min allergi")
  • Om allergiker reagerar så lätt, så kan väl inte djurägare med lite päls på kläderna osv åka heller? (vilken djurägare säger inte hejdå till djuren med gos precis innan man åker?)
  • Varför får folk då äta på bussarna? (sist jag åkte långfärdsbuss, Silverlinjen kalmar-sthlm hösten -06, så satt en tant bredvid mig och åt tomater. jag tål inte tomater och kan inte andas då, till exempel.)
  • Varför får folk ha fönstrena öppna? (tänk på hur mycket pollen det kommer in då. skaffa AC, n00bs.)
  • Varför får folk ha parfym? (ALLA reagerar på parfym, dock olika mycket. dom som är allergiska mot andra saker reagerar starkare)
Mojwf
0

#56 En i min klass är jätte alergisk mot parfyrm..

Tixy
0

#57 Det kan jag tänka mig, som jag skrev så reagerar alla på parfym, eller ja, lukter rent allmänt.
Du kanske tycker att vanilj luktar supergott, och vill sprida det till andra, medan någon du möter kanske inte alls klarar av det och mår jättedåligt en längre tid efter det. Typ. ^^

psyko
0

Ska man totalförbjuda alla människor som har parfym på sig på bussar också?

Har redan skrivit på, och tycker att alla borde göra det=)

Mojwf
0

#59 ne, de har vi väll inte sakt ?  Men vi gämför lixom bara. Om dom förbjuder att ha djur på bussar kan dom väll lika gräna förbjuda parfym `?

Tina-A
0

#60: Jag tycker inte djur och parfym är samma sak..

Mojwf
0

Jag har inte sakt att det är samma? Jag orkar inte skriva mer här, Detta kanske är mina sista rader här?

Vill passa på att hälsa er Lyckatill i framtiden <3

Tina-A
0

#62: Nej, men du sa att man kunde jämföra dom och om man ska förbjuda djur så kan man förbjuda parfym. Jag tycker inte det är samma sak och visst är det väl jämförbart inom vissa ämen men jag tycker inte just den jämförelsen är så bra just här.

Issis
0

Oj, gammal tråd :P

psyko
0

Va? Jag har väl inte pekat på att ngn har sagt något:)
Jag tycker att parfym och djur kan jämföras (mina åsikter, men alla tycker olika (tur är väl det?)

Nilam
0

Någon nämnde att busschauffören inte kan stanna för att hundarna måste rastas, men jag har en hund som kan hålla sig LÄNGE. Får jag åka med min hund då? Jag har aldrig åkt längre än Uppsala-Stockholm med buss, men stannar in de som åker Jättelångt så alla får sträcka på benen? Köpa något att äta osv.

Det finns medicin till allergiker som är dödligt sjuka, och de som är det borde verkligen ha sån för de kan aldrig veta om de hamnar på samma buss (lokalbuss osv) med ett djur. Jag vet inte hur de funkar, men jag sov en hel helg med en allergiker i samma hus. Han reagerade lite, men medicinen hjälpte honom att stå ut hela helgen. Och inte dö förstås.

Tixy
0

#66 Precis som du skriver, så stannar långfärdsbussar åtminstone en halvtimme på vägen, så passagerarna (och chauffören, såklart) kan äta, gå runt och sträcka på benen och vad man nu vill göra. Då finns det gott om tid att rasta en hund, om det är det Swebus klagar på.

I dagsläget finns det mediciner mot det mesta, speciellt allergier. Om man då inte har någon medicin för sin allergi, ptjaa, då kan det väl inte vara så illa?

Taci
0

#66-67, fast sen kan allergimediciner vara djääävulskt dyra också, som man kanske inte vill eller till o med Kan använda flera gånger om dagen.

Tixy
0

#68 Fullt möjligt, men för det så ska djurägare straffas? Det finns alternativ till den medicin man har, man får testa sig fram helt enkelt, och prata med sin läkare och sådär.

Taci
0

#69, har inte sagt att djurägare ska straffas för det.

O alternativ o alternativ. Endel är överkänsliga mot vissa saker osv, o testa sig fram o bla bla, det är inte så enkelt faktiskt. Jag har själv astma, o då inte någon svår astma, men det är jobbigt o dyrt som f*n nog med alla mediciner. Då kan jag bara tänka mig dom som har svår allergi mot pälsdjur.

Jag ställer mig varken för eller emot det här, jag förstår både djurägare och allergiker.

Tixy
0

#71 Nej, men det blir så eftersom djurägare då inte kan åka buss längre. :P

Ja, jag vet hur dyrt det faktiskt kan vara. Min ena bror hade svår astma som liten (och höll på att dö x antal gånger då), som nu är bättre, och jag själv är allergisk mot en del.

Zvintos
0

#71: Djurägare kan visst åka buss.
Det är ju inte ALLA swebus bussar det gäller, utan enbart expressbussarna som åker långt.
Lokalbussar och andra bussar är fortfarande djurtillåtna.

Sen handlar det ju inte om att straffa någon.
Det är helt enkelt lättare för djurägare att ta hänsyn till allergiker, än tvärtom.
För det kan som sagt vara ett rent helvete med allergier!
Men det gäller ju inte enbart pälsdjur, utan även ex nötallergi, parfym m.m.

Skulle jag åka långt med hund, så skulle jag hellre åka tåg än buss.
Buss tar längre tid, är mycket varmare och har mindre plats, mer folk som väsnas osv.
Har man då som vi, en stor hund som tar mycket plats, är det inte kul alls att åka buss. =/

Nilam
0

#72 Men tåg är ju sjukt mycket dyrare… Då kan de väl sänka priserna för djurägare på tåg så man har råd.. Då behöver vi inte ta bussen om vi får rabatt på tåget:)

Zvintos
0

#73: Är man tillräckligt många som skriver på och skickar in ett förslag/namninsamling om prissänkning, så kanske de förstår att det skulle underlätta och fler skulle ta tåget. =)

Tixy
0

#71 När jag säger swebus menar jag då swebus express, klarar mig bra med SL här annars, som suger såna saker vi inte får nämna i forumet. :)
Jag har själv en stor vovve, och har åkt både buss (SL-bussar) och tåg (SJ, både längre (sthlm-eskilstuna) och pendeltåg med byte (sollentuna-skogås och tillbaka)) och hon är grymt jobbig på tåg och får vid vissa tillfällen rent av panik. Ska jag då utsätta hunden för en resa med tåg, vilket gör att hon får panik, eller ska jag kunna åka buss så min hund faktiskt kan slappna av?

Swebus' långfärdsbussar har tidigare varit dom enda som har tagit djur, men nu ska dom tydligen också bli mainstreem.