Ljög dom i zooaffären?

Jag tycker hon ser ut som bara en lejonhuvad! De förekommer tyvärr ofta att djuraffärer ljuger för att sälja kaniner, köpte en hona på en djuraffär förut.. dom sa att hon var 10 veckor. när jag sedan fick stamtavlan, blev hon helt plötsligt 2 månder äldre! Ruttet!

Tycker inte hon ser ut som en teddy, mer lejonhuvad i sånna fall :)

ok, Han som jag köpte Gumman av tog fram skärmen för att "dubbelkolla" också… :/
Asså det skulle ju kunna vara en lejonkanin, men man vet ju aldrig vad det kan finnas i djur som man köper i djuraffärer, bara kaniner har lite mer hår så säger alla djuraffärer att det e lejonkaniner…
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Om du inte fick med några papper på henne så kan du inte vara helt säker på om hon är renrasig eller ej.

finns det OLIKA slags "lejon" kanin raser?
#9 Nja.. det finns ju enkelmanad (mindre päls) och dubbelmanad (mer päls)
Sen har ju många yngre lejon "kjolar" och toffsar på öronen, dessa ska alltså försvinna när de blir äldre, men på vissa gör de inte det.
#9: Precis som #10 säger finns det ju enkelmanad och dubbelmanad, men annars heter det lejonhuvad. Om du hör "lejonkanin" eller "löwen" eller något annat så är det alltså lejonhuvad de menar :) Finns inget som heter löwen, tex.
Jag skulle gissa på att det var en korsning, det är ofta det i djuraffärer. Men självklart kan det vara renrasiga djur också om de kommer från någon halvseriös uppfödare! Lejonhuvad ser det ut som i alla fall.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#12 Jo, klart det finns nått som heter Löwen! Löwen är det tyska ordet för lejonkanin, som många i sverige också använder.
Det "många" pratade om var ju inte att hon inte kunde vara en lejonhuvad? _även om man inte vet eftersom att den är från djuraffär.
_Det jag sa till dig i tråden där man visade bilder på teddydvv var ju att hon inte var en teddyvädur ;)
- Mvh Emma
#13: Ja, det är vad det heter på tyska. Det är också det gamla namnet vi använde i sverige men nu har vi gått över till det svenska och löwen används inte (om man vill använda uttrycken korrekt) utan det heter lejonhuvad nu. Och det har det gjort ett tag :)
Alla fattar ju såklart vad man menar om man säger löwen, och det är många som tycker det låter finare och använder det fast det är felaktigt.
#13 Men i sverige heter det inte löwen, det heter ju lejonhuvad.
Varför säga att man har löwen när man har lejonhuvad om man tex inte säger att man har teddywidder när man har teddyvädur?
+ att lejonhuvad är ju en godkänd ras, så varför kalla den ett namn på tyska?
- Mvh Emma
#13 Håller med helt! Jag kallar mina teddylöwen för just teddylöwen istället för teddylejonhuvad. Jag gillar inte svenska "förändringar" på namn som redan finns. Så visst finns löwen!
Jag har forskat en hel del om just det svenska språket och ni skulle bara veta hur mycket engelska ord som "smygit" sig in i svenskan och även "svengelska" ord. Så varför inte låta oss inspireras lite av tyskan? Jag tycker det är lite löjligt att vi svenskar måste ändra på rasnamn bara för att försvenska. Hundrasen "papillon" är ju franska och det finns massor med katt och hundraser som har kvar sina "ursprungliga namn" trots att det finns försvenskade namn, tex fjärilshund.
Lite OT men intressant.
#17: Det finns ju raser med utländska namn, ex Schwarzgrannen och Deilenaar. Vissa raser får vissa namn och andra får andra. Men när man tar bort ett gammal namn och väljer att kalla det för något nytt, i alla fall när det handlar om en ras på ett djur tex, så vill jag gärna säga som det heter "på riktigt" eller vad man ska säga :) Men man gör ju som man vill. Så länge man vet vad det egentligen heter och att det man säger inte stämmer egentligen så tycker jag det inte är något fel med det. Då har man ju självmant valt att kalla det för något annat.
Jag tycker det är jättebra att engelska ord kommer in i svenskan. Har ju till och med kommit in svenska ord i engelskan! Ett naturligt utbyte av språk tror jag är jättenyttigt för att språken utvecklas och förnyas. Annars skulle vi väl skriva som dom gjorde på 1700-talet :)
Så utveckling är super! Att försvenska vissa saker tycker jag är okej också ^^ Det kommer ju låneord överallt ifrån! Chilla, jalla och allt möjligt används ju av många idag.
Lite ot igen!
#18 Ja det håller jag med om, väljer man att använda "ursprungsnamnet" bör man veta försvenskningen.
Ja visst är det bra! En del tycker det förstör svenskan men som du säger om vi inte hade fått lite låneord skulle ju språket idag vara som på 1700-talet!
Ja de svenska orden i engelskan är ju jätteroligt, känns lite kul att de influerats av svenska som ändå måste låta väldigt annorlunda i deras öron, om man inte kan svenska…
OT men intressant :P
Till ämnet igen så är inte trådskaparens kanin en teddydvärgvädur. Om hon köptes i djuraffär kan du omöjligt vara säker på vad hon är för ras, eller för blandras. Hur säkra säljarna än har varit på det de sagt. Som jag tidigare nämnt har en av mina kaninköpare en "dvärgvädur" på över 7 kilo som är köpt i djuraffär och skulle vara renrasig. Jo tjena!

På denna sida kan ni se att det faktist heter Lejonhuvad och inte Löwen. Däremot kan man ju säga teddylöwen om man vill. Eftersom det inte är en godkänd ras kan man kalla den vad man vill ^^
Det är ju ingen som går runt och säger att de föder upp Lionhead bara för att det heter så på engelska? ;)
Det är som med Lejonhuvad Dvärgvädur som nyligen blivit godkänd. Många kallade den för Dvärgvädurslöwen innan, men nu har den rasen alltså fått ett "riktigt" namn och då använder man inte det gamla .. Trots att man tycker det är finare.
OT som bara den, men men ;D
Flikkan: Din kanin är troligen korsning. Har du inga papper på henne kan du inte veta säkert Vilken ras? hon är, tyvärr.