Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5378 ggr
HoppeTeqla
0

Hur ge medicin ?

Stackars Teqla är täppt i nosen och veterinären trodde hon hade nån infektion. Hon tog inga prover men jag fick antibiotika och slemlösande. Så nu ska Teqla ha 4ml medicin i munnen morgon och kväll. Det blir 4st små pipettsprutor varje gång…

Har nån ett bra tips? på hur man håller i en sprattlande kanin med ena handen och ger medicin med andra ?

Jag får ont i magen av att brottas med henne nu men jag måste ju ! Undrar hur länge hon kommer vara lättfångad ? Snart springer hon väl och gömmer sig så fort jag kommer i närheten :(

Tacksam för alla tips? jag kan få :)

annaforsgren
0

du kan ha henne mellan dina två ben, håll henne bestämmt kvar tills hon ugnar ner sig. ta ett fst grett om huvudet/munnen och ge medicinen, hoppa det funkar^^

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Niike]
0

Kan du inte be någon hjälpa dig? Som håller i kaninen medans du ger medicinen eller tvärt om.. Det är nog lättast.

HoppeTeqla
0

#1 tack, det var ett konkret och bra tips

#2 Det är det som är problemet. Jag bor själv så det finns ingen som kan hjälpa mig att hålla.

emmsaaan
0

#3 Åk till någon djuraffär & be om hjälp aksnke? :)

[Niike]
0

#3 Okey, då blir det ju problem.

Då tycker jag att du ska prova annaforsgren's tips?, och funkar inte det för att kaninen sprattlar - vira in den i en handduk så bara huvudet sticker fram. Då kan den inte, eller har iaf svårt för, att sprattla (funkar även bra då man ska klippa klor) .. Sitt ner på golvet och ha kaninen liggandes i knät mellan dina ben, kan vara bra att inte vara allt för långt från golvet ifall kaninen skulle lyckas slänga sig åt sidan. Lycka till!

HoppeTeqla
0

#5 tack !

hu vad det här är hemskt. Teqla vill inte bli fasthållen hon sprattlade loss ur mitt grepp alldeles nyss och sitter nu och blänger på mig bakom soffan.

[Niike]
0

#6 Det är bara att vara envis och bestämd, låt henne inte bestämma hur mycket hon än sprattlar. Du bestämmer, hon ska inte få komma loss. Punkt slut! Glöm inte berömma henne när hon varit duktig!! Hoppas det går bra!:)

HoppeTeqla
0

# 7 Ja, jag förstår men jag är rädd hon ska gå sönder när jag måste hålla så hårt.

Pust ! Första medicineringen avklarad. Jag är svettig och hon  flåsar. Hon fick några torkade maskrosblommor efteråt :)

Clariiz
0

Mitt tips? till sprattlande kaniner är att ha dem på rygg. Det är verkligen svårt att få dem på rygg, men det är bara att försöka! :)

Jag brukar hålla kaninen i händerna sedan lägga den försiktigt ner på rygg. Sedan håller jag en hand ungefär vid frambenen, fast men jag håller inte hårt eller så. Då ligger mina still :).

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

HoppeTeqla
0

#9 Ok ! Det funkar säkert bra mot sprattlandet men jag undrar om dom inte sätter i halsen om man ger dom medicin när dom ligger på rygg ? Det är i alla fall jättesvårt som människa att svälja då utan att sätta i halsen.

SallyB
0

På katter som inte vill a medicin kan man bl a sätta medicinen på frambenen, så slickar de i sig därför att de tycker att det är läskigare att vara kladdig än att slicka i sig medicinen. Kanske nåt att prova (valfri kroppsdel som hon vill slicka på). Sen undrar jag om hon har någon favoritmat som du kanske kan "gömma" medicinen i? Typ russin eller isbergssallad (obs inga kommentarer om att man inte ska ge isbergsallad från några besservissrar, tack) det är inte det minsta farligt, men innehåller inte så mycket näring. Men Sid äskar ex v isbergssallad och jag skulle nog kunna gömma medicin i det om det inte var allt för äckligt :) Tänk efter vad som skulle kunna funka!

quasimodo
0

Jag brukar sätta mig på knä på en matta, korsa fötterna bakom mig (som stoppkloss). Sätt kaninen mellan knäna och håll handen på bröstet på den. Då har du din sprattlande kanin i ett järngrepp (utan att göra illa den, den kommer helt enkelt inte åt något håll), fast du har ena handen fri att ge medicinen med. Ibland kan man behöva flytta handen som är på kaninens bröst något för att hålla i kaninens huvud. Detta har alltid fungerat för mig. Antar att det var samma råd som #1.

Lycka till! :)

HoppeTeqla
0

Tack snälla för tipsen :)

SallyB
0

Raportera gärna hur det går! :)

HoppeTeqla
0

Medicin avklarad 2ggr, nu är det bara 18ggr kvar :(

Jag satte henne mellan benen och blockerade smitvägen bakåt med fötterna som #12 skrev och sen höll jag i henne fram på bringan och så lutade jag mig långt fram ner över henne så hon inte kunde hoppa uppåt/över min hand framåt. Hon var skräckslagen och jag svettig av nervositet. Det känns inte riktigt som om jag har rätta handgreppet, det blir så hårdhänt tycker jag. Stackars Teqla!

Någon får gärna förklara igen hur jag kan hålla i henne med handen så hon inte smiter uppåt/framåt.

HoppeTeqla
0

putt

Creation
0

:/ När vi skulle medicinera vår kanin som var otroligt sprattlig, så tipsade veterinären om att man skulle göra ett "paket" av kaninen ;P Det kan låta lite konstigt, men man tar en handduk och virar runt om kaninen så hårt att den inte kan sprattla, men så att den ändå inte kvävs ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

quasimodo
0

När jag har gjort som jag skrev tidigare har jag kaninen rätt långt bak, under mig. Det är bara huvudet som "sticker fram". Då kan de inte hoppa uppåt eftersom jag sitter över dem. Därför behöver jag inte hålla fast kaninen, alla vägar förutom framåt är totalt blockerade. Så då är det bara att stoppa kaninen från att springa framåt som återstår och det är bara att hålla emot flyktförsöken med handen på bröstet/bringan. Jag brukar inte uppleva att jag på något sätt behöver ta i eller hålla hårt, kan koncentrera mig på att pricka munnen :) Men det var lite svårt att förklara men är rätt simpelt igentligen. Hoppas att du förstår hur jag menar.

Gogge
0

En utav mina var super snorig förut. och jag fick två medicin kurer att ge i munnen. Som de andra säger, lägg han på rygg mellan dina knän och håll i ganska hårt. De flyter ner i halsen bra och har funkat utmärkt på mina!;)

HoppeTeqla
0

#18 tack,  jättebra förklarat ! nu fattar jag precis hur jag ska göra =) Jag hade henne för långt fram det var därför hon kunde smita över min hand.

Metoden känns bra för jag vill inte bråka eller ta i hårt med min kanin. nu fattar jag vad du menar med att hon inte kommer nånvart trots att man inte håller i henne. smart !

quasimodo
0

Hoppas att det fungerar bra för dig med! Fördelen med att inte vara våldsam är att kaninen inte upplever det lika hämskt att få medicin, naturligtvis tycker de väl inte att det är kul heller… Efter några dagar har kaninerna som jag gett medicin slutat försöka springa iväg och istället bitit fast i pipetten och snällt svalt för att få det överstökat snabbt :)

HoppeTeqla
0

precis min inställning också. så lite bråk som möjligt för att inte skapa negativa associationer.

psyko
0

Min ena kanin fickoxå samma medicin som din förut. Jasg gjorde så att han fick sitta i knät och jag fick böja mig framåt för att se munnen på henne.
Det kanske inte var den minst okomplicerade uppgiften, men det gjorde henne lugnare. Man brukar ju annars sitta och hålla kaninen i knät och klappa på dem lite och småprata. Om man gör det under den tiden man ger medicinen så är det ändå inte så jättestor omställning för kaninen eftersom den är van vid den positionen. Man ska försöka att krångla till det så lite som möjligt precis som med andra djur.
Som med t. ex hästar.
Om man ska ge hästen en läskig medicin och hästen blir orolig och stressad gör man ju bara situationen värre om man själv blir orolig och stressad.

Men som sagt, försök att inte göra så stor sak av det hela. Sitt och klappa henne en stund innan och prata lugnande och ge sedan medicinen så lugnt som möjligt.
Om hon sprattlar lugna ner henne igen och börja om.

Lycka till!

HoppeTeqla
0

Teqla hälsar och tackar alla som hjälpt matte att lära sig hur man ger medicin lugnt och fint =)

(Apropå hästar så är jag betydligt bättre på att hantera en stor häst än en liten sprattlande kanin:/  )

SallyB
0

Bra att få lära sig en metod om inget annat funkar, som ändå inte innebär allt för mycket fasthållande, något som måste vara extremt stressande (bäde för stackars kanin och matte/husse).

Själv föredrar jag metoden med att gömma i något gott ätbart (om det öht är möjligt) för att få minimalt med negativ stress.

Ex v måste min katt äta kortisontabletter varannan dag resten av livet, och det vill jag inte behöva tvinga i henne varannan dag. Tabletter kan ju dessutom fastna på ett obehagligt och tom skadligt vis om man ger dem helt torra (vilket jag iofs inte gör). Så jag löser upp dem i lite vatten och blandar med hennes mat. Funkar finemang!

HoppeTeqla
0

SallyB: oj va jobbigt med din katt ! Men du verkar ju hittat en bra lösning som tur är. Om det gick hade jag gladeligen blandat medicinen i maten eller med godis i stället för att hålla i henne på vilket sätt det än är. Det är ju absolut det enklaste.

Men hon är tyvärr inte så lättlurad så hon avstår hellre godis än äter nåt som luktar konstigt. Har provat med torkade maskrosblommor som är favvogodiset. Hon vände och sprang… Hoppe den lilla stollen hoppade nästan jämfota för att få godiset i stället X) Bara för att han är så söt fick han några utan medicin ändå.

SallyB
0

Hoppe_Teqla: Förstod nästan att det var därför! Som jag skrev (om det öht är möjligt) :)

Jag har tur som har en väldigt matglad kisse!

HoppeTeqla
0

Det här är väl mera "Måste skriva av mig" men ja, ja.

Ville bara berätta att efter några dagar slutade Teqla protestera och satt snällt i min famn när jag skulle ge medicinen. Min gosgumma var så duktig :) Tyvärr är hon fortfarande täppt i nosen så det blir väl en vända till vet igen…

SallyB
0

Aj då! Hoppas vet. hittar rätt medicin vid nästa besök!

HoppeTeqla
0

ja, suck. ska be att få en annan vet som kanske har bättre idéer. men vi har i alla fall vanan inne nu ;-)