Beskriv din ras
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi beskriver den ras/raser av kanin/er som vi har med egna ord. Dvs inte efter rasstandarden utan hur just du upplever rasen. Lägg gärna upp bild också om du har.
Flera får gärna skriva om samma ras, det kan ju bli olika beskrivningar beroende på hur just du beskriver din ras!

Jag börjar med rasen rex:
Jag är väldigt positivt överraskad över hur smart, lättlärd, lugn och nyfiken min Molly är. Gillar storleken (runt 3kg) och pälsen är underbart mjuk och gosig.
Molly är också påhittig av sig, ingen kanin som skulle trivas med att bara sitta i en bur hela dagarna tror jag.
Molly är blå zobel rex

Tan
enligt mig så är det en jättevacker och snäll ras.. Kan ju användas till det mesta också.. Lagom stora.. och väldigt lugna ( iaf Putte, om det inte gäller att klippa klorna xD )

Dvärgvädur
Jag tycker att dvärgvädur är en mysig, snäll ras. Jag har märkt att dom är lättare att sätta ihop med andra kaniner, som inte är från samma kull. Jag har satt ihop två hanar från samma kull med en som inte är från samma kull. De är bästa kompisar. Oj, glömde skriva att hanarna är kastrerade. Lejon är madagaskar manteltecknad. Kim är madagaskar. Pelle är viltgrå. På bilden är det Lejon och Kim.

Någon mer som vill beskriva sin ras?

Korsningar
Ja, vad kan man säga? Korsningar är underbara, charmiga kaniner. Dem används i Kaninhoppning och som kel. Om man vet att det inte finns ärftliga sjukdomar i släkten kan man ta en kull, för att man gillar kaninens temprament eller hoppförmåga. Kaninerna kan ha en ofantlig mängd roliga färger och storlekar.
*viktigt*
Jag rekommenderar dock inte att köpa en korsning i djuraffär. Det stödjer en tveksam verksamhet och det är dumt om man någon gång vill ta en kull, eftersom man inte vet om det finns ärftliga sjukdomar i släkten. Det kan dessutom kan det ha förekommit inavel. Jag har två ZOO-kaniner självklart ångrar jag inte att jag köpte dem, men jag önskar att jag köpt från en uppfödare så att jag visste vad jag fick.
Dvärgvädur
Har haft 2 renrasiga dvärgvädurar (en hane, en hona) och båda har varit/är vaktiga i sitt revir. Söliga ^^ skuttar inte snabbt, söta och snälla utanför buren. Lätta att ha lösa ute.
Jag kan ju förståss haft otur med mina dvärgvädurar eftersom alla andra verkar tycka de är underbara även i buren ^^
Cassie på bilden.
Dvärgvädurskorsning (50% dvv, 50% okänt)
Channie är en dvärgvädurskorsning och hon är verkligen hur snäll som helst, aldrig elak, men sprattlar ibland. Sprattlingen kan bero på att hon aldrig blev van att bli lyft när hon var liten.
Vaktar inte i buren. Snabb. Älskar att gräva.
verkligen jättesöt och skulle aldrig kunna bita någon. Kanske nafsa lite i kläderna om hon vill ner från famnen, eftersom hon inte gillar att bli buren särskilt mycket.
Channie på bilden.
Lejonhuvad/rex
Underbart snäll och gosig kanin med väldigt mycket fart i benen.
pissar på allt och alla men det kan bero på att han är en hane ;)
Älskar att springa ute, och hoppa. Reserverad mot alla främlingar som han aldrig träffat förut/ träffat sällan. När han lärt känna en är han supersnäll.
Bild på Totte.
**Dvärgvädur
**Utseende: perfekt storlek, inte för små och inte för stora ;). Gulligaste rasen som finns! <3
Temperament: gosiga, snälla & nyfikna :) Pigga och framåt, lekfulla. Dock en aning envisa.. :P och busiga. ^^
Annat: bra på att hoppa. :) Ganska bra nybörjarras.
På bilden: Saga, min andra dvv :) <33
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Lejonhuvad
Lite olika erfarenheter utav dem! =) Rutan, som är den mest otroliga lilla kaniner jag träffat, hon lyssnar till sitt namn, och är sjukt cool. Allla hennes miner. Hon är obeskrivbar <3 Underbart lugn och snäll.
Sedan har vi den pigga Molle, smartare kanin har jag aldrig träffat, han hoppar, han klättrar (över kompostgaller samt finmaskigt galler inklusive fyrkantsnät!) Så tak är ett måste. Senast idag sa jag: Nej! KOLLA MOLLE! Fan han kan ju klättra! (lille herrn satt utanför buren, tur han är lätt fångad ;)) Och det var endå en hade med starkt fint rutnät (stora rutor!) + att de är beklätt med hönsnät. Molle är också sjukt cool och både lyssnar och älskar att mysa :).
Tillsist har vi min underbara Azka, tillskillnad från Molle och Rutan som båda är frammåt och totaltt orädda, LÅT OSS KORSA DE SJU KROKODILTRÄSKEN :D, är hon mer tillbakadragen. Hon ogillar framlingar och tar extremt lång tid på sig att lita på en människa. Förmodligen är det något som hänt henne som ung :/. Dock är hon på bättringsväg och hon är en sjukt underbar liten sjönhet! Super mysig och snäll.
Så låt oss säga såhär, Lejon finns i alla former av temperament! En för alla ;)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Tja, undrar vad man ska säga om belgiska jätten.
Trots sin storlek påminner den mycket i temperamentet om en dvärgvädur.
De är relativt lugna och gosiga, dock knepiga att lyfta.
Inte lätt att lyfta en pälsboll på dryga 8kg. 
Deras utseende är riktigt charmigt, speciellt med sina paraboler till öron (de får in både mix megapol och andra kanaler, jag lovar
).
Om de fick välja skulle de säkerligen vara i samma storlek som en liten dvärgvädur, mycket behändigare att bli kelad med då.
Men sen när de väl tänker efter kommer de underfund med att deras storlek har sin fördelar ändå.
De kan mycket lättare knuffa undan konkurrens om maten.
För mat, det är de enormt glada i!
Åtminstonde min tös. 
Dvvkorsning, 50%dvv 50% okänt. (förmodligen Rex)
Ping Pong och Lollipop är de mest envisa, jävligaste damerna jag träffat! Har de bestämmt sig för något gör dom det! ;) DOc är båda sjukt otroligt vackra, och super snälla! =). Vi har den hyperaktiva Lollipop (LETS GO AND BESTIGA MONTEVEREST! :D:D), super underbar hoppkanin som älskar fart och fläkt med som även tycker om att sova bredvid matten i halmen.
Ping Pong, den lille envisa jäveln x). (tur som fan jag är envisare). Den lilla tjurmajjan sitter framför hndret, nej jag tänker INTE hoppa, joho du det ska du! *lägga sig ner* NIX! Jag strejkar! Lilla tjockis hoppa, okej då, men då ska jag ha morot. =) Dock är hon super mysig, (och L A T). Hon föredrar att ligga i mitt knä och pussas, samtidigt som vi ser på Lollipop som flyger hit och dit och bestiger THE KLÄTTERBRÄDA INTO THE HUS.
Fast vid dagens slut efter en jävla massa jävlaranamma (det kan fn inte heta så??) så ligger vi där, i halmen och myser ihop =).
Å andra sidan är de så avundsjuka! Tur som fasiken en människa har två händer!.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Dvärgväduren ser jag som en för det mesta väldigt lugn och beskedlig ras.
Lite tjuren Ferdinand över dem, gör inte en fluga förnär.
De älskar att bli plockade med, av både vuxna och barn.
Mat ligger också på top 3-listan över favoritsaker.
Ligga i gräset och lapa sol är en höjdare på sommaren, speciellt som kaninhane.
Småspana lite på de snygga brudarna i hagarna bredvid.
Men även om de kan verka lugna på ytan, finns det en hel del tokigheter där under.
Deras charmiga utseende gör ju inte saken sämre direkt.
Att få se de rejsa runt i hagarna, med öronen guppandes åt alla håll och kanter, är väldigt roande.
Och för att inte tala om deras glädjeskutt.
Pricken över i är som sagt öronen, som på något mystiskt sätt verkar leva sitt eget liv ibland. =P
Kort och gott, dvärgväduren är en riktig allround-kanin som passar till det mesta.
Från att vara riktiga latmasker som enbart ligger och lapar sol hela dagarna, till riktiga atleter som springer och hoppar för glatta livet.

#16, vad roligt du har beskrivit dina kaniner :) Du skulle passa bra som krönikör!
#18; Hah =) Tack?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Obs! Kortversion =) Dvärgvädur; Lugn, kelgo, envis, olydig..
Belgisk jätte
Dom är stora, lite klumpiga och hyffsat lugna, men nog kan dom springa som galningar iaf! ;) Biggles är väldigt snäll,lite nyfiken och försiktig. Man får bara lust att krama honom när man ser honom.. en nallebjörn med charmöron! Men somsagt så är dom stora - och dom vet om det. Små oskyldiga puttningar och liknande förekommer, och självklart är det inte han som ska flytta på sig. Han kör sitt egna race och krockar med det som är i vägen - oavsett vad/vem det är. När hunden försöker äta hans mat? Då blir det hundjakt.
Trots det småkaxiga temperamentet (dock ej mot människor) så är han helt underbar och urcharmig!
Fransk vädur
Lugn, nyfiken, envis. Lättlärd .. Busig ^^ Så skulle jag nog beskriva min tös' :) Stor men trots allt smidig och kan ta sig fram på de mest trånga utrymmena, bara hon vill. Gosig och vill gärna bli klappad då hon känner för det. Pigg och framåt i alla väder :D

Dvärgvädur: Tycker att det är en väldigt lungn och nyfiken ras. I bra storlek!:)

Finns bara ett ord för dvärgvädur - perfekt.
& teddydvärgvädur - perfekt förutom när pälsen strejkar ^^
Jisses, ska jag förklara holländare? :)
**Holländsk Kanin
**Det är en ras som måste upplevas.
Perfekt i storlek, inte för stor, inte för liten. Otroligt social, kan ligga och bli gosad med i flera timmar, och pussar mer gärna tillbaka.
En mycket svårtecknad ras. Vanligaste färgen i Sverige är japantecknad gul-svart.
De älskar att få vara ute och springa, och går mycket bra att ha löst.
Smart är denna underbara ras. Att lära dem trix är det inga problem med.
Tålamod har dem, därav är holländaren en bra barn/nybörjarkanin.
Holländaren är en populär hoppras. Även om de inte är de snabbaste, så är dem otroligt säkra och river sällan.
Det är en holländare som har värdsrekordet i höjd, Mimrelunds Tösen, 99,5 cm.
Holländsk kanin, den perfekta rasen. Vacker, vänlig, tålig och lätt att älska.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#25 Himla bra reklam för din ras, blir sugen på att köpa en bums!
Men den ska ju gärna vara blå (som mina andra kaniner)… 
Inte lika vanligt eller?

#27 Vilken liten goding! 
Visst är han söt :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Fler som vill beskriva sin ras? Vi har tex ingen belgisk hare med…

Dvärgvädur fuchs: Denna ras är super mysig och har jätte bra temperament. Mycket lugnare och gosigare än den vanliga dvärgväduren. De blir lite större än den vanliga dvärgväduren eftersom att pälsen blir stor. Pälsen är olika på varje kanin. Vissa har jätte lång päls och vissa har väldigt kort. Pälsen är jätte mysig och inte alls jobbig efter de har fällt sin bebis päls.
Denna rasen är även väldigt matglad och inte alltid så smart (i alla fall Buddha är ganska osmart)
Denna rasen är fortfarande rätt så ny i Sverige och inte många som föder upp. Den vanligaste färgen är Zobelsiames brun/blå och madagaskar men rasen är gokänd i en massa färger utom t.ex sheckteckning och black and tan.