Hur sätter man ihop kaniner?
Hej. Jag har försökt sätta ihop lilla Blueberry med Uzza men Uzza skyddar reviret. Jag har haft dom i Blueberrys bur & då var Blueberry jättesnäll & lugn medans Uzza hoppade på henne efter en stund. Nu har jag nästan gett upp, jag vågar inte försöka mer.
Jag har tagit päls från Blueberry (som lossnat när jag har borstat) & lagt in under spånet i Uzzas bur för att hon ska vänja sig vid lukten men det fungerar inte alls…
Har hört att man ska sätta ihop dom på neutral mark. Jag har några frågor:
1. Om dom nu skulle gå ihop på neutral mark, hur gör man sen då? För den enda buren som båda får plats i är ju Uzzas, blir det inte samma sak igen, att Uzza hoppar på Blueberry för att skydda sitt revir? Jag kan inte göra rent buren till 100% för den är jättestor.
2. Den enda neutrala stället som vi har är på en altan där Uzza har sprungit i somras, annars så har hon varit över HELA gården. Luktar det fortfarande Uzza eller är den 'neutral'?
& kan inte ni skriva lite vad jag bör tänka på m.m? Vill verkligen att det ska fungera :(

Putt.

Det borde ju gå att släppa ihop dom på ett större område, då får dom lära känna varandra och om det är någon som känner sig hotad så kan den skutta iväg. Oftast å hinner de ju bekanta sig under ihop släppet och så brukar det sedan gå bra att släppa ihop dom en av burarna. Städa så gott det går. Ta gärna något form av defisionsmedel så att det blir riktigt rent och inte luktar massa onödigt som kan göra den nya kaninen nervös(ex. på medel är virkon). Lycka till med ihop släppet.