hårar vädurar ? dvärg= sprallig ?
Som jag har längtat så ska jag äääntligen få en kanin :) Då vi ska flytta till en större lägenhet :) När jag var liten så hade i en dvärgvädur och det skulle jag kunna tänka mej o ha igen,,, men mammor ni vet (:P),, Dvärgvädurar hårar så mkt, dom är så länghåriga, det är bättre att du köper en dvärgkanin som inte hårar så mkt o blablabla.. Men stämmer det att vädurar hårar med en andra raser ? Och är inte andra dvärninisar kända för att vara rätt spralliga och skygga ? Skulle bli glad för svar :)
Mvh// Amanda
Dvärgvädurar hårar inte mer än andra korthåriga raser. =P
Dvärgvädur fuchs däremot har ju längre päls, vilket gör att de hårar mer när de väl fäller (längre/mer päls som ska av/bytas).
Dvärgkanin finns inte, det kallar man korsningskaniner av dvärgraser ibland bara. Men dvärgvädur hårar inte mer än ngn annan ras. Det är något man får stå ut med under fällningen :)

2# Alltså jag menade i allmänhet små kaniner, alltså inga belgiska jättar eller nåt, bara småttingar :)
1# och 2# tck för svaren det ska jag hälsa mamma :P :)
#3 Okej, då fatta jag :)
Gör det ;) Ev, så kan jag tänka mig rex kaniner hårar mindre/nästan inget alls då deras päls är så kort. men vill du ha en mindre kanin eller dvärgvädur får man nog stå ut. Finns ju dvärgvädur med rexpäls, odck inte så vanligt.
Kan meddela att min enfärgade dvv hårar "normalt" medan min zobelsiames är en levande hårmaskin. Han hårar något groteskt jämfört med den andra…
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

4 och 5# okej :)
Det låter som att alla kaniner hårar mer eller mindre då :) Min vädur var rätt långhårig o så sa mamma, jag minns själv inte så mkt :) Men tack för alla svar ! =)

Lite kul att hon säger att dvärgvädurar är långhåriga eftersom att de är korthåriga! 
#7: De kanske hade en dvärgvädur fuchs. =P
Dvärgvädur finns ju i 3 hårlag/pälslängder (varav den ena inte är särskilt vanlig); korthårig, fuchs och rex.

#8 Jo jag vet… finns ju även teddydvv även om det inte är en godkänd ras. Nu skrev hon ju bara att dvärgvädurar är långhåriga.
Lite kul iaf 

hehe ;)Vi kanske hade en fuchs då
Eller så är det bara mamma som försöker skrämma iväg mej ifrån dvv för att hon vill ha en störra hahah ;)

#4 Finns både hermelinrex och minirex om du vill ha en liten 

Rexar hårar inte mindre än någon annan pälssort! :)

#12 Håller inte riktigt med dig där, har haft massor av kaniner i olika raser och många hårar mycket mer än rex. Tex fuchs

JAG har märkt att vissa Dvv kan håra en låååååång period, i synnehet om de är "innekaniner".
Men det kan har sin orsak i fel foderstat, jag tror jag har fått ordning på min dotter kanin nu, men han hårade i ett helt år i sträck, och över det…

#14 Det stämmer, får de inte i sig alla näringsämnen så tar fällningen längre tid. Man kan ju snabba på den med rätt foder.

#13 Okej, ska inte uttala mig om fuchsar för någon sådan har jag inte haft. Har dvärgvädurar också så jag jämför med dom, o då är det ingen skillnad. :)