Kompis som inte tar hand om kanin!
Jag har en kompis, vill inte säga vem eller så men hennes kanin är iaf en av de underbaraste. Det är bara det att hon knappt sköter om honom, hon byter nästan aldrig vatten åt honom & grönsaker brukar han få en gång i veckan, efter mkt tjat från mig. I hans bur så finns det: Vattenflaska, matskål & höhäck, ingenting mer. Han får komma ut & springa ungefär en gång i veckan, "när ägaren känner för det". Jag har tjatat på henne jättemkt att hon ska sätta in ett hus & att han behöver leksaker & få komma ut varje dag, men hon blir bara arg & säger att jag inte vet hur han vill ha det, att det blir för trångt i buren & att det är bättre att han får röra sig INUTI buren. Jag klarar inte av att anmäla henne eller något, vill verkligen inte förlora henne som kompis, hon är helt underbar men inte med djur!
Innan vi blev bästa vänner så hade hon INTE ENS hö i buren, & en gång när jag kom dit så var det tomt på "gnagarblandning"(överraskning?) & han hade varit utan i flera dagar! Han var helt slut… & det värsta av allt är att hon vill skaffa två utekaniner sen när han går bort, men jag ska försöka hindra henne.
Nu brukar jag hälsa på henne varje morgon & kolla till kaninen, brukar även byta vatten & ta ut honom i buren när ägaren tillåter. (Hon har fått för sig att hon är allergisk..)
Vill inte att ni kommenterar att "jag inte vill djurets bästa för att jag inte anmäler". Jag mår dåligt över det här & försöker få henne att förstå, tacksam om ni förstod mig.
Oj, det måste vara jätte hemsk! Fast det är bra att du är där varje morgon. Du kan ju försöka prata med hennes föräldrar också, det är ju deras ansvar!
Hoppas det går bra!

Hennes föräldrar bryr sig inte ett dugg :/
OBS! Hennes kanin VILL inte gå ut ur buren själv, det kanske är drf som hon inte vill ta ut honom.
instämmer , prata med hennes Föräldrar så kanske det skulle bli nån ändring , bra att du helst är där på Morgonen och Fixar nytt :) Hoppas det blir bättre ;)

Jag cyklar med henne varje dag & hämtar upp henne. Hennes föräldrar bryr sig som sagt var inte =(
Vad tråkigt att det finns människor som inte sköter sina djur bra! =( Förstår verkligen att du har svårt för att anmäla henne, och kanske till och med prata med henne om det (?).. Nu är det ju inte säkert att det går, men annars skulle du ju kanske kunna ta hand om kaninen ett tag?
Jag tycker DU ska prata med DINA föräldrar om detta, kanske har de någon idé? Bra gjort av dig att se till kaninen ibland iaf!:)
Hoppas det löser sig!
Usch så tråkigt.. :/
Håller med ovan.. Hoppas hon skärper sig! Lycka till :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Du kanske kan få ha hennes kanin hos dig? Menar om hon säger sig vara allergisk och allt…

Hon vägrar, har redan frågat några gånger. Hon blir jätteirriterad… :(
:/ Fyller hon år snart eller något?
Det fanns en annan här på ifokus(antingen kanin-eller marsvin.ifokus) som hade en kompis med en alldeles för liten bur till sitt/sina djur. Hon löste det genom att ge en bur till sin kompis i julklapp ^^ Du kanske kan göra typ samma sak, fast med hus och koppel istället för bur? ;) Hon kommer säkert inte uppskatta presenten, men det får henne kanske att fatta…
Fast jag är väldigt osäker på om det skulle fungera… en stor bur är ju lite skillnad från ett hus och ett koppel. Annars vet jag inte vad du kan göra. Jag skulle försöka prata allvar med henne, men det är kanske svårt om man har en ganska bestämd kompis?
I värsta fall kan du ju anmäla henne anonymt…
_och blåneka till att det var du som gjorde det sen ;)
_Då kan hon ju inte bli arg på dig :P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Tråkigt att vissa är så.. :/ Tyckte att Niikes tips? om att du ska fråga dina föräldrar om råd verkar bra.. det hade nog jag oxå gjort.. Vet tyvärr inte vad du kan göra.. Kanske be någon annan prata med henne?
Lycka till i alla fall och berätta gärna hur det går sen.
just det, du kan ju säga att det är lag på att man måste ha ett hus/sitthylla i ens kanins bur.
Om du anmäler henne är det hennes föräldrar som får straffet, eller?
Prata med Dina föräldrar om den kaniner, hoppas verkligen att det funkar!

Så hemskt!!!!!!!
jag förstår vad du mera men du borde prata med dina föräldrar dom kommer säkert på något. Önska jag kunde hjälpa dig! 
Ursh :(
Jag förstår att det känns svårt men jag tycker att du ska anmäla henne. Kaninen mår inte bra av att behandlas som den gör.
Hoppas det löser sig :)

jag tycker inte att du ska anmäla henne om du kanske vill ha henne som vän för att hon kanske inte förstår men antingen så kan du kanske lägga svart på vitt, skriva lite gran till henne om misskötta knainer o visa bilder på sådana och jämföra med hennes. När man får se hemska bilder som är riktigt hemska som vissar hur det kan gå så blir man oftast rädd och det brukar vara bra för att få någon att förstå att det är allvar.
Annars (om du kan ) kan du erbjuda dej att ta hand om aknainen , alltså ta den. eller så kan du hjälpa henne att hitta lösnmingar så hon hinner med sin kanin och kanske hjäloa henne t.ex. att du kanske går ut med den eller så. Inte vet jag mne om du tycker det är hemskt så är du väl villig att hjälpa ? Funkar ingent tycker jag du ska vara så elak (om kaninen verkligen mår dåligt och du är säker över ditt val ) att du ska säga upp vänskapen med henne även om det är svårt för jag skulle aldrig vara vän med ¨gåon som missköter sitt djut, annars kan du säga att om vi inte götr så att du börjar ta hnd om din kanin så kan vi inte vara vänner längre o då hjälpa henne med förslag för om hon blir sutr när ni prtar om det kanske inte ni kan prata om allt ??
jag lekaer ingen doktor phil och ni kanske tycker detta är hårt men tänk på att en kanin som mår bättre hjälper. Man kan inte ta alla kaniner samtidigt utan får börja någonstans … Om någon blir upprörd så får ni gärna skriv meddelande till mig iustället eller om ni tycker ngt annat
ps: självklart ska du först pröva prata med henne EN gång till, ju frle desto bnättre
Som någon skrev här tycker jag att du ska lägga en intresse anmälan som "skötare" till kaninen. Eller, håller du på med Kaninhoppning? Om du gör det, dra med henne till en träning eller tävling. Det är en perfekt nytändning till intresset.
Jag har faktiskt ett liknande problem… Jag sålde en kaninunge til en kompis. Hon missköter inte precis. Men jag ger henne tips? som jag tycker att hon borde följa. Just nu gäller det maten… hon ger henne för mycket. Kaninen är jättefet! Och det har itne sånt fett som sitter slängit om magen eller under hakan, där det är ok för att en kaninhona att ha fett, nej det sitter överallt! Ryggen, rumpan bogen… jag blir så ledsen.
Ännu värre var det dock innan, när hon precis hade köpt henne. Jag gav henne grönt redan som liten, så hon var van vid det. När jag sålde henne till min kompis så bad jag henne ärför att fortsätta ge henne grönt, gjorde hon det, Nej! Hennes föräldrar sa att man inte ska ge så små kaniner grönt, då kan dem bli dåliga i magen! Men jag sa att dem blir nog dåliga i magen om dem INTE får grönt för det var var dem var vana vid. Nehepp. Som tur är klarade hon sig utan större tarmproblem…
Sen bad jag henne bara ge henne pellets, helst carrier eller lottie. Men självklart inte. Hennes föräldrar igen. "Kaniner som rör på sig ska ha mat med mycket energi i" och ger henne gnagarblandning. Men shit tänker jag… Kaninen rör för det första inte extremt mycket på sig och dessutom är det då bättre att ge henne pellets, t.ex. blandat med havre och en bit frukt.
Egentligen är det alltså hennes föräldrars fel. Jag förstår mig inte på dem. Mina föräldrar föreläser inte för mig hur jag ska ta hand om min kanin. Dem vet att jag vet 1000 gånger bättre än vad dem gör. Och min kompis som då inte vågar ställa sig emot sina föräldrar! Hon lever i en fantasivärld där mamma o pappa vet allt!
Nu blev det mkt text men jag behövde skriva av mig.

Kan tyvärr inte ta hennes kanin nu i vinter, den bor inne. Men till sommaren så kanske jag kan.. äh, får se..
bra att du byter vatten o så till den förskök tala om eller skriv en lapp hur hon ska göra bra att du bryr dig om det me kaninen