Att avla- ansvar och kunskap
Jag har inte varit medlem här länge men på den korta tid jag varit här har jag skrämts av alla dessa trådar om Avel.
Det finns över 500 annonser på Blocket idag om kaniner som säljes, skänkes. Kaniner som folk tröttnat på.
Men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur många det är som tar kullar "för skojs skull". Även om de inte säger rakt ut at de gör det anser jag att om man till exempel tar en kull på en hona med ostabilt psyke, en hona som är över ett år, parar olika raser, avlar trots att man inte vet något så väsentligt som att två hanar inte ska bo tillsammans okastrerade. Det är så mycket mer bakom Avel än att köpa två kaniner och bara "sätta igång".
Du ska som uppfödare faktiskt kunna ge bra och riktiga råd till dina köpare, de litar på dig även om man inte kan veta allt måste man som uppfödare veta lite om allt.
Det avlas på kaniner som är köpta i djuraffär som man inte har någon aning om bakgrund= ingen aning om de eventuella sjukdommar som de kanske bär dolt på.
Visst vi är alla barn i början, vi kan inte veta allt utan måste få fråga. Men det är just det du ska göra INNAN du avlar. Jag väntade i femton år på att börja avla, jag har ställt de mesta frågorna redan och lärt mig av andras misstag. Jag kan fortfarande inte allt men jag har många år bakom mig av misstag och erfarenhet.
Det läskiga är attityden här när man påpekar att man måste tänka till minst tio gånger innan man sätter en kull med ungar till världen. "hoppa inte på" "Döm inte" Det är inte påhopp utan kritik, kritik man måste kunna ta och svara på. Hur ska det annars gå? Om du inte ens kan ta kritik och svara på frågor hur ska du då kunna klara dig som uppfödare när det ställs så mycket mer krav på dig?
Jag vill höja värdet på kaniner, kaniner ska inte kosta mindre än sin egen bur! Kaniner är ingen leksak utan levande djur. Vill du verkligen bli uppfödare så tänk till och gör upp en lista på för och nackdelar. Min erfarenhet är att kaniner som köps av uppfödare med god kunskap om kaniner oftast stannar i sina hem. Har köparen en uppfödare som kan stötta och ge råd när frågor uppstår är chansen större att de inte säljs vidare.
Ta lärdom av de kaninerna ni har och är intresset fortfarande stort om tre, fem år så kan du ju börja tänka på en uppfödning.
Kaniner är värda så mycket mer och det tror jag att alla här på kif håller med om.
Otroligt bra skrivet!
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Väldigt bra skrivet! ![]()
Håller med till fullo!

Mycket bra sagt av dig!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Bra skrivet!

Jätte bra skrivet!

Jättebra skrivet! :D

Har velat säga precis vad du säger så många gånger, jättebra!

Bra skrivet ;)

Jätte bra skrivet!!!

Skitbra! Håller speciellt med om detta stycke "Det läskiga är attityden här när man påpekar att man måste tänka till minst tio gånger innan man sätter en kull med ungar till världen. "hoppa inte på" "Döm inte" Det är inte påhopp utan kritik, kritik man måste kunna ta och svara på."
Klarar man inte av någon annans åsikter ska man absolut inte ge sig in i kaninaveln! Där är det fullt av regler, kritik, åsikter o.s.v. Nästan alla har egna tankar om Avel!

Håller med fullt ut! Och jag hoppas verkligen folk tar åt sig av detta med!
Jag har själv ganska svagt psyke och märkte direkt en skillnad när jag tagit en kull. Visst kan jag fortfarande ställa frågor, men om jag t.ex skulle ställa frågan "Är dvärgkanin en ras?" Skulle folk direkt tycka jag var helt dum i huvudet. Såna frågor kan man ställa annars, men är du uppfödare så förväntar sig folk att du kan ganska mycket och har bra erfarenhet av kaniner. Jag tycker iallafall det är en helt annan sak att vara kaninuppfödare än bara kaninägare .

Jätte bra skrivet!!!!
Super bra skrivet! Håller med till fullo! Hoppas verkligen folk tar till sig.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

jättebra skrivet!

Jätte bra skrivet!
Bra skrivet !
Håller med i det mesta du skrivigt! Så bra skrivigt! ;)
Det är alldeles för lätt att ta kullar på kaniner utan att tänka, fler borde lära sig hur start ansvar det egentligen är Att ta en kull.
Det där vad riktigt riktigt bra skrivet! Håller med på alla punkter! Framförallt det som är frampekat i #10 .. Jättebra, absolut!!

Du skrev precis vad jag alltid velat skriva..!
Det i #10 håller jag med om!!
Håller helt med! Det finns hundratals annonser om kaniner och många av dem blir aldrig sålda. Men vi i kaninvärlden kan ändra på detta! Det är VI som kan ge arten kaniner högre aktning. Genom att sluta avla för egen vinning, och för "skojs" skull kan vi minska antalet djur och på så sätt skapa mer respekt.
Andra djurarter, t.ex. katter, är det mycket svårare att kontrollera då katterna ofta springer runt utomhus ock förökar sig. För att förebygga där så måste man kastrera, vilket är ett hinder.
Det blev lite rörigt men jag hoppas att ni förstår hur jag menar!
Tack tack! Vad bra att det jag ville ha sagt kom fram :) Skönt att veta att man inte är själv med att tänka så i alla fall.
#10 Precis!
hum.. borde finnas med lite sådana trådar länkade på blocket, eniro ect. olyckor händer ju lätt en det är ju sjukt många som bara har hane och hona ihop som sedan säger upps det blev ungar.
jag planerar på en kull med min kanin som har full stamtavla. men velar massor nu när jag flyttar då jag inte alls vet om jag kan hitta vettiga hem till de ungar som blir. för många kaniner har haft mer än ett hem i sitt liv :-/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jättebra skrivet!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Verkligen bra skrivet! Hoppas folk tar åt sig oxå!

Jättebra skrivet, håller med dig.
Kanske något att göra en artikel av?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#25 Ja kanske det! Det var en bra idé, jag är ju ändå journalist så :P

Bra skrivet (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
#25: Jag håller med
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jättebra! Du satte huvudet på spiken :)