Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utanför-ämnet-ot
Läst 1347 ggr
Hatasallad
0

OT - Vilda igelkottar kommer att drabbas av svält!

Vill uppmana alla att mata alla vilda igelkottar! Pga att det är så mild vinter riskerar kottarna att vakna ur sitt idé och därmed svälta ihjäl Förvånad

Så jag tycker ser ni någon kotte på vinter tycker jag vi ska göra den en tjänst och ge den kattmat eller annat köttigt och lite friskt vatten. Så att de klarar sig!

Devin
0

Det ska jag göra men tycker dom om mjölk? har för mig det.. :P

emms
0

igelkottar ska inte dricka mjölk

Emma

Devin
0

okej.. vad bra :)

Niiniiz
0

Jillar igelkottar morrötter..?? :p

emms
0

jag skulle inte tro det xD de är väll köttätare :p

Emma

Hatasallad
0

#4 Igelkottar äter i princip allt, har jag för mig. Du kan ju testa ;)

#1 Nej, man ska inte ge igelkottar mjölk överhuvudtaget. För de tål inte laktosen som finns i mjölken.

emms
0

vi har haft en liten igelkott på våran tomt vi gav den lite mat och den åt jättemkt :p

Emma

Feliciaa
0

Oj, så bra att jag fick reda på att dem inte dricker mjölk. Läste typ i nån barnbok att om det kommer en igelkott till dej ska du fixa en lövhög och ett fat mjölk.

Devin
0

#8 jag har också läst typ det.. haha

emms
0

ja tror det är för att det inte är bra för deras mage :p har för mig att pappa sa det :) har nog läst det på internet med

Emma

Hatasallad
0

Hehe, de är ju laktosintoleranta :P

Det bästa är friskt vatten och kattmat. Det är vad kottarna får när de hälsar på hos mig ;)

soten
0

Mjölk är inte så bra att ge dem, det är för mycet fett i mjölk, ge dem vatten :)

Niiniiz
0

På sommaren brukar det finnas igelkottar som äter den kaninmaten o de som ligge i våran kompost,!<3 Dom är även  under burarna dom äter maten som kaninerna skvätt ut.! Där jag bor såg jag fyra igelkottar förra sommaren, samtidigt i en av våra buskar..<3 dom blev typ jättesura när man narmade sig dom, dom försökre ''skrämmas'''..! XD.

emms
0

de är så himla söööta (A) speciellt ansiktet

Emma

ciss
0

#12: Det är ju inte det att det är mycket fett i mjölk, utan att de helt enkelt är laktosintoleranta.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

Förra sommaren bodde det en igelkott i vårat stall. Vi hade kattmat där ¨som den var och åt ur. Sen sov den i höet. En gång hörde vi typ att den snarkadexD

soten
0

#15 Hörde bara på radion att det var för mycket fett i mjölk för att ge igelkottar ;D

ciss
0

#16: HAHA, jag var med när vi hade en igelkott i stallet. Jag fick bära ut den i skogen en gång men den kom tillbaka och promenerade omkring i höet, haha!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Ellen95
0

#18  Just,ja,det var ju du som fick bära ut denxD

Feliciaa
0

#18 haha, vad gulligt<3

[chriistina]
0

Vi har en liten kotte som bor i vår träddgård. Den får överblivan mat och kattmat :)

pandabjorn
0

haha i sommras va det en igelkott här. Våran hund skällde på den och skulle jaga den eller nåt. Då rullade igelkotten ihop sig till en boll. Så skulle Dieter bita i den. snacka om att han blev snopen när han fick massa vassa taggar i munnen xD

Har också alltid trott man ska ge mjölk till kottarna. Brukar ju stå i barnböcker och sådär… Men nu vet jag det :)

Hatasallad
0

*putt*

Tina-A
0

Finns det annat än kattmat man kan ge för dom som aldrig har kattmat hemma?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kristall
0

Vi har inga igelkottar i närheten, men när vi bodde i en lägenhet i byn var det en av grannarna som matade en igelkott varje höst med gröt å annat så den blev typ tam :) Synd att jag inte hade kameran framme när den kilade fram till grannens veranda och väntade på sin mat ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Hatasallad
0

#24 Leverpastej till exempel, visserligen är de allätare så ;P

[Niike]
0

Mormor har haft en hel del kottar hos sig, och hon ställde ut sval/ljummen havregrynsgröt. Är det ok att ge?

emms
0

det tror ja det är ju ingen laktos i det så det går säkert bra

Emma

Hatasallad
0

#27 Det ska nog kunna gå. Om det inte innehåller mjölk

Feliciaa
0

Catteklina är väl expert på Igelkottar?  :)

Hatasallad
0

#30 Ja, hon har flera stycken :D

[Niike]
0

#29 Nepp, havregrynsgröt innehåller ingen mjölk..
#30 Dom är skitsöta!!

SmulanSunny
0

Havregrynsgröt men går det att ge kaninmat?

BunnyBoy
0

Vi har en igelkottsmamma med två små igelkottsungar xD Dom bor på våran tomt (bor i radhus) under vårat plankgolv, familjen har bott där i ungefär 20 år!

Vi brukar ge dom pannkakor, fiskpinnar m.m. de kan nästan äta allt, förutom att dom inte kan dricka mjölk! ;)

zickan
0

kattmat light, kött, fisk, kokt potatis, pankakor, ägg ect. är bra mat att ge.
men det bör inte vara välkryddat!. ägg, kött, fisk kan även ges rått.
mina föräldrar har valt att inte ta bort ena komposthögen pga alal igelkottarna på gotland. släng ut matresterna på en kompost om ni har en gård. Det hjälper mer än igelkottarna

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Catteklina]
0

Laktosfri mjölk (kattmjölk) kan man ge. Kokt pasta, kokt potatis osv osv. Finns många alternativ…

Hatasallad
0

*putt*

Pinacoladas
0

ifall de kommer någon kan jag ge dom lite kattmat :P

Ska man ge dom torrfoder eller typ blötmat? Vi har bara torrfoder :)

[Niike]
0

#38 Läst någonstans att det går bra med båda.. (?)

Hatasallad
0

Vi ger kottarna torrfoder =)

Niiniiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på igelkotte som jag fotade i trädgården, vid kaninburarna^^<3

Hatasallad
0

#41 Vad söt den är :D