Frågor ang. honorna
Som ni vet om ni har läst den här tråden, så lyckades Niike smita in till tjejerna för drygt en månad sen, men som tur var upptäckte jag det i rätt sekund och lyckades hindra den lille buspojken att göra dem dräktiga .. Några veckor senare ryckte iaf Alpha lite päls, men inga ungar blev det som tur var.
Men nu till själva saken.. Honorna gick tillsammans innan, så jag delade på dem då ifall de skulle få ungar. Nu när jag släpper ut dem i ladugården samtidigt blir Alpha helt galen. Svansen står rakt upp och hon springer efter Fia och det ser ut som om hon försöker nafsa/bita henne. Det gick fort när det hände så jag han typ inte se. Har testat två ggr, och det hände samma sak båda gångerna.
Varje gång jag ger ninerna mat släpper jag ut Alpha i ladugården först så hon får rasta av sig. Fia och Niike rastar jag oftast ute. Tror ni att Alpha då ser ladugården som sitt revir, så det är därför hon springer efter Fia och försöker nafsa/bita henne? Eller är det att hon vill para sig? För honor brukar ju göra så även mot varandra..
Innan jag skiljde på dem gick de bra ihop, med undantag från att Fia ofta försökte para sig med Alpha. De satt ofta och myste och slickade på varandra.
Nu blir jag också tveksam på om jag gjorde rätt när jag delade på dem. De verkade ha så mysigt ihop när de bodde tillsammans.. :/
Det blev ganska långt, hoppas ni orkar läsa, svara på frågorna eller diskutera det jag skrev… :)
Kan tillägga att när Alpha springer efter Fia, så vänder sig gärna Fia om för att försvara sig genom att bita Alpha.. Frågan är om de börjar slåss om jag inte går emellan? :/
Jag vet tyvärr inte.. Jag hade nog inte vågat pröva sätta tillbaka de ihop. Man vill ju inte riskera att de blir skadade. Tyvärr kanske du inte kan sätta ihop de igen.. Men jag har ingen erfarenhet av kaniner tillsammans så jag hoppas någon annan kan svara bättre.

vad trist att det blivit såhär:( vet inte hur du ska göra. men jag hoppas att det löser sig!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Alltså, det är inget måste för mig att ha dem ihop. Men det verkade mysigare för dem att vara tillsammans, och så fick båda större yta eftersom buren blev större då.. De hade ju liksom varandras sällskap, visst det har de väl nu med eftersom det bara är galler mellan burarna… Men det var mysigare för dem att kunna sitta tillsammans och så :)
putt
Jag har ingen aning varför hon gör så. Det är ju mysigar om dom bor tillsamman. Men risken är ju då om dom skulle brörja bråka. Men du kan ju ha dom skiljda ett tag till. Ifall hon blir "bättre"?

Testa med att vänja dom varandra från början. Ta bumulstyg av nåt slag och klappa kaninerna med bumulstyget så får dom ungefär samma lukt på sig, Alpha tycker kankse att Fia inte luktar Fia? :p (jag vet inte om detta fungerar, har läst detta)
#6 Det kan ju vara så att Alpha precis blivit könsmogen och därför beter sig så. Hon har även visat andra tecken på att hon blivit könsmogen, t ex försökt para sig med våran katt x) .. Så hon kanske lugnar ner sig efter ett tag, så jag kan testa senare. Annars får de helt enkelt bo var för sig:)
#7 Har läst det också, men det är nog inte det som är problemet .. Aja, jag får se hur det går=)