Hur ska buren stå?
Hej. Jag undrar vart nya buren ska stå sen så att kaninerna inte bli störda av t.ex bilar & så att det inte snöar/regnar in i burarna m.m. Vilket håll ska gallerdörrarna vara åt? Finns det någon spc "regel" för det?
Min bur som jag har nu står åt ett spc håll, där brukar det snöa in, fastän det blåser åt andra hållet
Tacksam för svar.
Vinden ändrar ju riktning hela tiden, så det finns ingen speciell riktning som är bättre.. Men kanske du kan ställa burarna mot varandra med en gångbredd emellan? Så blåser det inte rakt in i dom iaf.. Jag vet ju inte hur många/vilken sorts burar du har ^^

Burarna sitter ihop, den är en tvåfackare.

Är det bra om man ställer buren mot t.ex en vägg då? Fast vi har ingen vägg som är "ledig", bara om man river gamla buren & det vill jag inte.

Jo det skulle kanske gå, fast då blir det jättelångt bort eftersom att vi bara har en sån vägg där det går, & den är på andra sidan gården så det skulle bli väldigt svårt att städa burarna,måste gå typ 30mter ^^. Jag ska testa & fixa lite i paint & se om jag kan lägga upp den, så får ni se hur jag tänkermig ^^
Skulle nog funka i rasthagen, men då är kaninburen vänd mot rastburen, som står 3 meter ifrån,.

Funkra inte att lägga ut en bild, men såhär hadejag tänkt om buren får plats:
Tänk dig att du står i ett rum, det är en stor kaninbur. Så tar du några steg & öppnar dörren så är du utanför, då står du i en Hage. Mitt fram står den nya buren med gallret vänt mot dig & till höger är grinden.

Du kan hänga en "jutesäck" framför luckan/dörren på buren, så varken snöar eller regnar det in, men kaninen får ljus ändå.

#7 Vad är det? Aldrig hört talas om.. ^^

#8: "Jutesäck"
Det är säckar man använde förr till kol, säd, trassel och ja, allt möjligt, typ gammaldags tygsäck.
Kan vara svåra att hitta kanske, men det finns som tyg, det vet jag, men en gammal säck är billigare.