Klorna lösa.
Tjohoo alla!
För någon månad sedan märkte jag att Novas ena klo (höger mitt) var alldeles lös. Alltså inte själva klon, utan leden. Förstår ni hur jag menar? Klon pekade ibland upp, ibland åt sidan osv, men hon hade absolut inte ont, för jag fick tar där och titta utan att hon rörde en min. Så jag tänkte att hon säkert slagit den eller nåt, men lät den vara eftersom hon uppenbarligen inte led.
Några veckor gick och klon brevid blev likadan, alltså alldeles lös och verkade död, för klorna växte inte .. :/ men hon led fortfarande inte, och jag tänkte att om det blir likadant på en klo till så ska jag kolla upp det. Och nu har ännu en klo drabbats, fast på andra tassen. Håller hon på att bli förlamad eller något? .. :/ Kan tillägga att hon under två års tid satt i en 40cm bur utan att få springa fritt någon gång, (jag ägde inte henne då) kan lederna kajka ihop nu flera år efter? … Som sagt lider hon ju inte av det där, men jag vet att vissa människor kan få nån slags förlamning som växer sig upp till lungorna? .. Det vill jag inte utsätta henne för :/ Hon är inte så gammal heller, fem år i april .. så hon är väl ingen ungdom precis, men inte gammal heller.
Jag är väldigt tacksam för svar, hittar vi inte någon vettig anledning (och ofarlig) så kontaktar jag veterinär och kollar upp saken!
/Mimmi

Ifall jag var du skulle jag kontakta veterinären som den hönsmamma jag faktist är, men låter ju helt klart skumt. Aldrig hört om något liknande.
Jag tycker att du ska kontakta vet.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jaa, jag blir inte klok på vad det kan vara för nånting bara :/ .. Du tror inte att det kan ha med att lederna å så som börjar lägga av?
Vad läskigt:/ Hoppas det inte är något allvarligt. Jag har ingen aning om vad det kan vara, men skulle det vara någon förlamning är det nog bäst att kolla upp det med en gång.
Dock verkar hon ju inte ha ont .. Men hon kanske har tappat känseln, gör man inte det om man blir förlamad?

#3 Jo, jag tror det :/ .. och om det är förlamning finns det väl inte så mycket att göra? bromsmediciner möjligen, men jag tvekar på det .. hoppas verkligen att det är något annat. :(
#4 Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte man kan göra något. Bromsmediciner får man väl fortsätta med hela tiden då, och de är säkert svindyra -.- Håller tummar och tassar för att det är något annat!<3

kontakta vet. Jag har då ingen aning om vad det kan vara.. :S
Håller tummar och tassar för att det inte är allvarligt!

Jag tycker det låter som hon har brutit själva tå-leden.. Men det är konstigt ändå att inte klorna växer.. Bäst att kolla med vet! Lycka till med din jättefina kanin!!!

#8, hon har ju inte ont? … :/
Tack alla :) <3

#9: Ja, hon borde ju ha ont.. Låter konstigt.. Berätta gärna vad veterinären säger sen. Är bra att veta.

Jaa, känns läskigt då man bara har ett alternativ att gå omkring å tänka på, när det är förlamning .. :/ är nästan lite rädd att åka till vetten, men man måste ju. uääh ><
min kanin blev förlamad i bakbenen det blev så mkt så vi var tvungna att avliva honom :'( hoppas inte samma sak händer med din. förlåt om jag skrämmer upp dej :/ hoppas det är nåt annat eller bara sitter i nån tå
Emma

#12, vad var dom första symptomen?
Glöm inte berätta vad veterinären sa sen!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
puttar
Min förra kanin blev förlamad i bakbenet och det fanns ingenting som vet. kunde göra.. :/ Fast då hade han inga symptom innan, helt plötsligt en dag så var hela bakbenet förlamat. Antagl. var det en nerv som brustit lr nåt.
Så det kan ju vara något helt annat som har drabbat din kanin. Håller tummarna för er! :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Usch vad läskigt :/ De andras förslag låter bra tycker jag.
Håller tummarna!
#16 samma sak hände min kanin när jag var liten..
*håller tummarna*
Hoppas det ite är någon farligt!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
samma sak som 16 inga symtomer det sa bara poff (eller hur man ska uttrycka sig)
Emma
Har du kontaktat vetten än?

Angående att hon inte har ont - hon kan ha ont utan att visa det. Kaniner (och många andra djur) vill inte visa sig svaga, speciellt om man har flera kaniner (då blir dom ju som en liten flock även om dom inte lever tillsammans).
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Hoppas det inte är allvarligt!
#22.. fortsätter om jag inte missade de ;)
om en kanin visar att den har ont så blir de ofta ihäl bitna av de andrar i flocken :/

#24 - WHAAT? :O
#22, Jag kan ju röra och ta hur mycket jag vill där, och hon kollar bara nyfiket och undrar vad jag håller på med typ, dessutom haltar hon inte och springer hur mycket som helst! Så jag är ganska säker på att hon inte har ont! Men man vet ju aldrig, men jag är som sagt ganska säker, typ 90%.
Lovar att säga till när jag varit hos veterinären, tyvärr är det lång väntetid här i Övik .. :/
/Mimmi (blaskigtkaffe)

Hur går det? Har du fått nån vet-tid ännu? Håller tummarna för din lilla ninis!!

#27 mamma ska ringa imorn/måndag. hoppas verkligen inte att det är nåt allvarligt :/
#28 Det hoppas jag med!
Håller tummarna för sötNova :)<3
*håller tummarna* Lycka till nu! <3
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ja det är så, eftersom den sjuka kaninen blir en börda för dom andra och om dom måste fly så blir den sjuka inviden kvar och då tar rovdjuret det först och sen resten av flocken/kolonin.

HÅLLER TUMMARNA!!!!!!!!!!!!!!!!!;)