Kaniner i tonåren...
Det är väldigt vanligt att man får inlägg om att ens kanin bits, rivs, är otrevlig osv. Så visar sig det att kaninen är runt 6 månader och har kommit i tonåren.
Jag vill inte låta som en surkärring, men ibland undrar jag hur mycket folk egentligen vet om kaniner innan de skaffar en själv.
Det är så många kaniner som säljs runt eller avlivas bara pga den okunskapen.
De tror ju att deras kaniner har blivit aggressiva och osociala och att de kommer att förbli så för resten av deras liv. Det är ju ingen kanin att ha, så den säljer man och skaffar istället en ny liten snäll kaninunge…
Om man ska skaffa ett djur, det spelar ingen roll om det är en elefant eller en syrsa, man ska läsa på ordentligt innan man skaffar det.
Kaniner kan vara riktiga skitungar i tonåren, och det får man leva med. Annars kan man ju skaffa en vuxen kanin på en gång…
Ja. Det är ju tyvärr så att många kaniner lämnar bort i tonåren eller så slutar ägaren hålla på med den och så glöms den bort i en bur någonstans. Så sorgligt!
Jag håller absolut med dig om att man ska läsa på så mycket man bara kan innan man skaffar ett djur. Det MÅSTE man ju göra!
Dock finns det många som inte vet att kaninerna kommer i tonåren (inte alla kaniner men många), men bara för att dom inte visste det innan betyder det inte att alla lämnar bort dom då. Även fast det tyvärr, tyvärr, tyvärr, förekommer.. :-(
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jo.. tyvärr är det ju så :/
Jag tycker att man i t.ex. djuraffärer borde informera mer om kaniner och deras uppväxt, "varna" den nye ägaren om tonårskaninen. Bättre är det ju med uppfödare som man kan ringa och fråga om man undrar något om kaninen. Speciellt om det är någon 6-åring som har pekat ut den söta kaninen i glasburen och inte längre vill ha kaninen när den växer upp och förändringar börjar ske.
Och hellre skaffar man sig ett djur för lite än ett för mycket om man misstänker att man inte längre kommer att vilja ha kaninen efter en tid.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Säger som ovan ''/
Jag tycker också att det är fel att inte ha tagit reda på tillräckligt med info/Fakta innan man skaffar kanin , Själv Bestämde vi I min familj när jag skulle Få Kanin att Jag Först skulle läsa Så mycket som möjligt om Allt som hör kaninen till , Och när jag Tagit reda på Fakta och Tittat vad en kanin Behöver för saker och hur man sköter om den , Så gick vi och köpte den :) Eftersom det inte är värt att Riskera att kaninen t.ex blir Sjuk p.g.a att ägaren inte vet hur den ska skötas , Så ett tips? Från mej till alla som Tänker skaffa kanin , Läs noga Först igenom Fakta m.m Det Löns ;) För att kaninen ska må så bra som möjligt :D

Jag håller med! :P